27.6.08

Pauze

Even pauze: ik ben een paar dagen naar Friesland (om precies te zijn naar de gemeente met nevenstaande vlag) en a.s. woensdag terug.

26.6.08

Afgeleid


Soms wordt een mens afgeleid en dat is bij mij de laatste weken het geval: ik heb namelijk een Panhard PL17 gekocht en die leverde nogal wat problemen op. Al lagen die problemen minder bij de auto, ooit door de bekende autojournalist John Boster omschreven als “of all the French cars, certainly the most Gallic is the Panhard “, dan bij de vaderlandse ambtenarij, die in de veronderstelling verkeerde dat het subframenummer hetzelfde behoorde te zijn als het chassinummer. Maar goed, alle leed lijkt nu geleden en het wachten is op een Nederlands kenteken. Bolster schreef in 1961 over de PL17 nog meer: “For a start it has only two cylinders, but its flattwin engine is much more expensive to construct than the ‘small four’ of commerce. It has been chosen for two very good reasons, and the first of these is its entire lack of fuss. At high cruising speeds a little four-cylinder engine buzzes unashamedlly, which soon tires the passengers. Two big cylinders, beautifully balanced, give a restful cruising speed that fairly swallows the miles. Such a unit is also fundamentally efficient and has less friction than a ‘multi’. This means low fuel consumption, and that is something very close to the Frenchman’s heart”. Bolster haalde een topsnelheid van bijna 140km/u, gebruikte 1 liter benzine op 15 kilometer en dat alles uit een luchtgekoelde tweecylinder met een inhoud van 850cc. Ik ben benieuwd wat ik eruit haal.

Guus

Bericht uit Rusland: "You won't believe this: the TV news said that in different cities some
different crazy parents named their new-born boys Guus - Гус in Russian- a bit funny, as 'Гус' sounds almost as 'гусь' which is goose. And we have patronymics, fathers' names. All in all they got 'Гус Иванович'[Gus Ivanovich] or 'Гус Петрович' [Gus Petrovich]".

25.6.08

Clarkson & Paddington

Wat heeft deze man


met deze beer te maken?


De moeder van Jeremy Clarkson gaf haar beide kinderen met kerst 1971 ieder een zelfgemaakte Paddingtonbeer, die vielen bij vriendjes en vriendinnetjes dusdanig in de smaak dat ze al heel gauw een reeks beertjes moest maken en vervolgens het industrieel moest aanpakken. Jeremy was in 1981 zelfs reiziger in beren.

24.6.08

Kruisbestuiving

Dat de carrosserieën van auto's geruime tijd op die van koetsen leken, ligt nogal voor de hand: het waren koetsbouwers die het naakte chassis aankleedden. Langzamerhand onstonden er eigen vormen, maar niet nadien bij schepenbouwers leentjebuur werd gespeeld. Deze Panhard heeft duidelijk een carrosserie gekregen, die beinvloed is door hetgeen in de jachtbouw in het begin van de vorige eeuw gebruikelijk was.


Die tendens zette zich zelfs tot in de jaren twintig voort, getuige deze Hispano-Suiza, alhoewel de spatschermen van later datum zijn.


Later werd het hout vervangen door metaal, maar het werd wel op dezelfde plankachtige wijze gebruikt bij deze Panhard.


De vorm van bovenstaande Panhard lijkt ontleend aan wat in de vliegtuigbouw gebruikelijk was, al werd er bij deze Ferbois-Bernard (een recordvliegtuig uit 1924) hoofdzakelijk hout gebruikt.


Modem

Zondag ontdekte ik dat ik het internet niet meer opkon, gisterochtend langdurige verkenningstocht ondernomen naar wat precies de oorzaak was: conclusie modem heeft de geest gegeven. Vanmorgen is een nieuw modem geinstalleerd en werkt alles weer naar behoren.

20.6.08

Claveau


Emile Claveau is een van de vergeten Franse autoconstructeurs, al is het woord ontwerper in dit geval meer op zijn plaats. Opgeleid aan de kunstacademie in Tours, ontwierp hij zijn eerste auto in de tweede helft van de jaren twintig. Hij is, net als Rumpler, iemand die probeert de auto een meer gestroomlijnd uiterlijk te geven en plaats de motor achterin.


In de jaren dertig verandert het concept de motor gaat naar voren en drijft ook de voorwielen aan, maar nog steeds staat stroomlijn op het eerste plan.


Na de Tweede Wereldoorlog staat zijn "Descartes" op de Parijse Salon. Een voorwielaangedreven V8 met een zelfdragende aluminium carrosserie.

In 1955 verschijnt zijn 5CV, opnieuw fraai gestroomlijnd met een DKW-tweetaktmotor. Het prototype staat momenteel in een museum in Florida.

Ragers

Bij de slachter rende ik gister Hylke Zaadstra tegen het lijf. Ik had hem een heel schoft niet gezien, hij was een heel jaar naar Nieuw-Zeeland, daar woont zijn oudste zoon. Maar daar had hij het niet over. Hij had het over zijn jongste zoon, die woont in Hilversum en die zoon had schoorsteenragers over de vloer. Nu is dat tijge min volk, dat in haar eerste leugen niet gesmoord is. Ze kwamen tweezaam, een zat voor de schoorsteenmantel en de andereneen was het dak op. En ja hoor, die op het dak kwam del met ontrustichend nieuws: de schoorsteen stond op instorten. Zoiets kan men missen als pijn in de muil. Dus Zaadstra's jongste zoon, Keffin is zijn naam, zei tegen het wijf: "Harrekrastus, daar gaat ons vakansje, want dat zal een protte geld kosten." "Duizendvijenvijftig euro's", zeiden de ragers, zonder met de ogen te knipperen. Maar gelukkig had Keffins wijf ze allegaar op een regeltje en dus moest hun buurman, die metselder is, het dak op om de schoorsteen te overschouwen. Er was niks aan de hand, nevens hem. En zei Zaadstra tegen mij: "Vrouw Sinnema, als u zo'n zwarte roebel ziet, doe de deur op de knip, want het zijn stukken ongeluk".

Vrouuw Ymkje Sinnema - Meindertsma, Rotsterhaule

19.6.08

Frans


Over ergonomie is bij Panhard nagedacht: alle knoppen zitten rondom het stuur. Je hoeft niet zoals bij de Traction Avant je rechterarm helemaal naar rechts te bewegen om de clignoteur te bedienen. Gisterochtend, omdat de dimknop van de dashbordverlichting niet goed werkte, de beschermingsplaat boven het stuur losgeschroefd, daaronder zit een metalen plaat en daaronder bevindt zich, hoe typisch Frans, een stukje karton, dat kortsluiting moet voorkomen.

17.6.08

Begraafplaatsen

Kop in NCR-Handelsblad van gister: "Joodse kerkhoven in verval". Vraag van een bekouchgaander: "Moet dat niet sjoelhoven of synagogehoven zijn?"

Shake, rattle and roll

Deze versie van "Shake, rattle and roll" van Big Joe Turner is natuurlijk veel beter en spannender dan de gekuiste versie van Bill Haley and his Comets.

D'ou elle ainsi nid homme


Onze eerste koning, Lodewijk Napoleon, had problemen met de Nederlandse taal, zo schijnt hij zichzelf "konijn van Holland" genoemd te hebben en schreef hij "doe wel en zie niet om" als "d'ou elle ainsi nid homme". Dit soort grappen heb ik altijd leuk gevonden. Gister kreeg ik via Hoofddorp het volgende lijstje uit Parijs.
Parlez-vous anglais? Douille housse pic n'glisse? Do you speak English?
Etes-vous prêt ? Ail ou radis ? Are you ready ?
L'addition. Débile. The bill.
Félicitations! Qu'on gratte tous les jeunes! Congratulations!
Passer un coup de fil personnel. Ma queue perd son alcool, Make a personal call.
Plus d'argent. Mors mon nez. More money.
Joyeux Noël. Marie qui se masse. Merry Christmas.
Nous sommes en retard. Oui Arlette. We are late.
Attirance sexuelle. C'est que ça pèle. Sex appeal.
Le dîner est prêt. Dix nourrices raidies. Dinner is ready.
Fabriqué en France. Mais dîne Frantz. Made in France.
J'ai fait un bon voyage. Ahmed a l'goût d'tripes. I made a good trip.
Le boucher. Deux bouts d'chair. The butcher.
Il parle Allemand. Il se pique Germaine. He speaks German.
Tu as sauvé toute ma famille! Youssef vole ma femme au lit! You saved all my family!
Asseyez-vous sur la chaise. Six tonnes de chair. Sit on the chair.
Le sel et le poivre. Sale teint de pépère. Salt and pepper
Né pour perdre. Beaune - Toulouse. Born to loose.
Je cuisine. Ame coquine. I'm cooking.
Epicerie fine. Délicate et saine. Delicatessen.
Où est l'épicier? Varices de grosseur? Where is the grocer?
Donne-moi de l'argent! Guy vomit sous mon nez! Give me some money!

Futbol

Er is sinds Romeinse tijden niets veranderd, nog altijd verduisteren behalve brood, spelen datgene wat werkelijk belangrijk is. In Turkije dreigt de regerende AK-partij door het hooggerechtshof te worden verboden, nadat de hoogste aanklager Abdurrahman Yalcinkaya de partij had beschuldigd de scheiding tussen kerk en staat niet te respecteren. Yalcinkaya wil tevens dat president Gul en premier Erdogan uit de politiek worden gezet. Maar voor "futbol" druk je natuurlijk veel eerder je claxon in.

16.6.08

Compay Segundo

Compay Segundo was een van de sterren van de Buena Vista Social Club, dit is een opname uit 1938 met de Conjunto Hatuey: Evelio Machin, maracas, zang; Francisco Repilado "Compay Segundo", tres; Armando Dulfo, gitaar, zang Oscar Velasco O'Farrill "Florecita", trompet; Los bailarines cubanos Rene & Estela en de Mexicaanse komieken Joaquin Pardave & Calos Lopez, gevolgd door een fragment van een film uit 1946 "Cuba canta y baila" met "Los Compadres" (Lorenzo Hierrezuelo "Compay Primo" en Francisco Repilado "Compay Segundo").

Waan van de dag

Wat bedoel ik met waan van de dag? Het vaderlandse geneuzel over politiek in steeds dezelfde frasen, terwijl ik bijvoorbeeld graag wil weten hoe het komt dat Nederland ruwe olie voor een waarde van $5,6 miljard uit Rusland importeert, België voor $1,3 miljard, Frankrijk voor $5 miljard, Spanje voor $2,5 miljard, Duitsland voor $11,9 miljard, Groot-Brittannië voor $3,1 miljard en Italië voor $6,3 miljard. Waarom staat ons kleine land op de derde plaats na Duitsland en Italië?

Zondagochtend

Gisterochtend Han Reiziger terug met een programma uit 1998 over Wagner, pas dan ontdek ik wat ik mis op de zondagochtend. Ik zie en hoor hoe pianist Stefan Mikisch op bijna ontroerende wijze Wagner tracht te ontnationaliseren en vervolgens van antisemitische smetten te ontdoen door te stellen dat Wagners favoriete pianist een jood was, Joseph Rubinstein.
Daarna Wim Brandts, de enige die met zijn "Boeken" de VPRO-zondagochtend van weleer, overeind houdt. Hij sprak met Mark Mieras over diens boek "Ben ik dat?", over hersenonderzoek. Mannenneuzen blijken door onze hersenen voorgeprogrammeerd voor lavendel en pompoentaart (pumpkin pie), vrouwenneuzen voor komkommer en drop.
De waan van de dag in "Buitenhof" heb ik, zoals gewoonlijk, afgezet.

15.6.08

Hamster 4

De hamster is dood. Gisteravond om een uur of zes moet zij zijn overleden. In de loop van vrijdag kwam zij haar hokje niet meer uit, at en dronk niet meer en ontwikkelde een soor tremor. Ik heb geen idee wat de doodsoorzaak is. Constipatie?

14.6.08

Replica

Anderhalf jaar geleden signaleerde ik het wonderlijke verhaal hoe een tweetal heren een in Frankrijk aangeschaft, nauwelijks existent wrak van een zescylinder Traction Avant uit 1954 in Engeland voor heel veel geld tot cabriolet lieten transformeren en hoe de Nederlandse overheid zonder enig probleem de auto van een kenteken voorzag. Dat is merkwaardig, want het ging hier duidelijk om een Citrofake en niet om een Citroën, want de Franse fabriek maakte slechts een handvol - en waarschijnlijk maar een tweetal - zescylinder Tractioncabrio's , en dat was voor en niet na de Tweede Wereldoorlog. Ik bedoel dit: je kunt in dit land proberen een Johannes Vermeer op linnen te zetten, maar uiteindelijk wordt het schilderij als een Han van Meegeren ontmaskerd. Wanneer ik uit een paar planken en wat verf een Rietveldstoel fabriceer dan is het een replica. Maar klaarblijkelijk worden door de Rijksdienst voor het Wegverkeer falsificaties als echt geaccepteerd. Op dit ogenblik staat in de Verenigde Staten een replica Bugatti 35B te koop, de verkoper zegt er dit van: “Crosthwaite & Gardiner's Type 35B recreation is visually and dimensionally identical to the original cars, handcrafted and precision-built with over 3,000 components that are manufactured from scratch. Well known and respected within classic motor racing circles, the Crosthwaite & Gardner T35 is regarded by many as the most authentic reproduction Bugatti in the world ' as demonstrated by the outstanding example offered here.” Zo hoort het, de wagen wordt geafficheerd als een reproductie, niet als een origineel.

replica Bugatti 35B


13.6.08

Bell

Toch behoorlijk merkwaardig dat de plaat op een Frans en niet op een Engels label verscheen: Graeme Bell and his dixieland band (foto), een Australische groep, die in 1944 zijn eerste opname maakte. Eind jaren veertig toerde de band door Europa en mogelijkerwijs zijn de opnamen destijds in Frankrijk voor "Pacific" gemaakt. Aan de ene kant van mijn Pacific 2295 staat een eigen compositie "Square Dance", aan de andere kant een cakewalk uit 1899 van Abe Holzman. De naam van de bassist van Graeme Bells band heeft me altijd geintrigeerd: Baron Silbereisen, vanwege het hoge pseudoniemgehalte, misschien heette de man echt wel Silbereisen, maar baron? Van Graeme Bell vond ik niets op "You Tube", wel ontdekte ik "Smoky Mokes" op een pianola en een andere Australische jazzband: Frank Johnson's Fabulous Dixielanders.

Hamster 3

Hamster, volgens mij veel te dik vanwege het veelvuldig nuttigen van "fast food" op de bovenste etage van haar woonte.

video

12.6.08

Nabericht

Vrolijk nabericht: in Friesland een van de noordelijkste provincies Hollands komt af 2010 een onzer Krijgslokomotiven te varen, de Friesische Dampfzug Gesellschaft heeft de 52. 8055 gemeten. De provinz Friesland geeft subventie voor de vaarstrek Sneek - Stavoren. De bouwart 52 werd gebouwd door de Gemeinschaft Grossdeutscher Lokomotivhersteller, een division van de Hauptausschuss Schienenfahrzeuge onder de voering van de rijksminister voor munitie en bewapening Albert Speer en de rijksverkeersminister Julius Heinrich Dorpmueller. Schoon wat, in kortem zo door die Friesische landschap varen te kunnen. Een luide en vrolijke gratulering aan die provinz Friesland.

Hamster 2

Met de hamster in zijn buitensporig kleurrijke woning kwam een bak met droogvoer, waar ik twijfels over heb - ik eet ook geen kantenklaarmaaltijden van de ernstig door oranjolijt aangetaste A.H. - en zie het beestje eet zowel wilde perzik als abrikoos uit de hand. Ik heb daarnaast aardbeien, een wortel en een peul aangeschaft. Ik houd u op de hoogte.

Hamster

Sinds eergisteravond staat hij op tafel: een grote blauwe bak met een soort muis, die hamster heet. Schoolvacanties betekenen dat het klassedier huisdier wordt. Met behulp van een boekje probeer ik erachter te komen wat de juiste naam van de hamster is. Ik aarzel tussen een Roborovski en een Siberische, maar die laatste is er weer in diverse soorten. Ik kom er niet uit.
Niet dat het er veel toe doet, want de kooi is interessanter dan het diertje. De bak is blauw, het loopwiel (waar ik de hamster nog geen keer gebruik van heb zien maken) is geel, er is een rood-oranje-groen balletje, de buitenkant van het etensbakje is beige (er staat hamster op en het is gedecoreerd met worteltjes), de binnenkant donkerblauw, de dop van de waterfles is rood, kortom het moet de hamster knettergek voor de ogen worden als hij zijn witte nachtverblijf uitkomt. Hij komt daar dan ook niet uit en dat begrijp ik heel goed.

11.6.08

50

De vaderlandse vrachtwagenchauffeurs zijn voor het opvergrote deel in dienst van een baas, verhoging van de dieselaccijns raakt niet hun beurs, dat ze morgen toch 50km/u op achttien plaatsen op de snelweg gaan rijden doen ze dus in opdracht van hun baas. Het lijkt er dus, net als destijds bij de invoering van de tachoschijf, verdomd veel op dat de directeuren van de transportbedrijven hun chauffeurs misbruiken voor een actie, die zijzelf zouden moeten voeren.

Niet vrolijk

Net, zoals je dat noemt, de krant uit en ik werd er niet vrolijk van. Een moslimheer in Frankrijk, laat bij de dame met wie hij al acht jaar samenwoont, operatief haar maagdenvlies herstellen, omdat zijn orthodoxe familie, bij onderzoek naar haar maagdelijkheid, ernstige bezwaren tegen het voorgenomen huwelijk zou kunnen hebben. Hij en zijn aanstaande vrouw betalen $3400 voor de operatie. Een andere moslimbruid werd na het huwelijk op de stoep van haar ouders gedropt, omdat ze geen maagd bleek te zijn, een Franse rechter onbindt vervolgens het huwelijk. Op een andere pagina vind ik twee Marokaanse spreekwoorden: "Een vrouw is een slang als een ceintuur om de duivel" en "De kwaliteit van de melk wordt gemeten naar grootte van de uier van de koe, de kwaliteit van een vrouw naar haar haar benen". Tenslotte op pagina zes: werkende vrouwen verdwijnen in Turkije, was het percentage nog 34% in 1990, eind 2007 was dat teruggelopen tot 22%.

PLM-trein

Een PLM-trein, getrokken door een Buddicomlocomotief, bestaande uit een goederenwagon, een postrijtuig van de de dienst Parijs - Lyon, gevolgd door rijtuigen derde, tweede en eerste klas, met aan het eind een rijtuig eerste en tweede klas en een tweede klasrijtuig met remmershuisje.

video

Gee Bee 3

Opnames van de replica Gee Bee, maar ook beelden van een race in 1931.

Gee Bee 2

Het enige militaire vliegtuig, dat ik ken dat lijkt op de Gee Bee, is de Russische Polikarpov I-16, oorspronkelijk uitgerust met een gewijzigde Bristol Jupiter-, daarna met een Wright Cyclone- en tenslotte met Shvetsovmotor (goed voor 1000pk), een in Russische licentie gemaakte Cyclone M62R. Hiernaast een Polikarpov in wintercamouflage en op ski's. die intrekbaar waren. Tijdens de Spaanse burgeroorlog werden 475 aan republikeinse zijde geleverd, na de machtsovername door Franco deed een aantal tot 1952 dienst. Dit zijn opnamen uit een Russische film uit 1938.

10.6.08

Gee Bee

De heren Cessna, Beech en Stearman zouden onder eigen naam in de Amerikaanse vliegtuigbouw nog furore maken, maar in 1925 vormden ze "Travel-Air", een vennootschap dat in 1929 met nevenstaand vliegtuig "Mystery Ship", voorzien van een Wright 300PK-motor meedeed aan de National Air Races in Cleveland, Ohio. Het was een baanbrekend ontwerp en aanzienlijk sneller dan de militaire vliegtuigen uit die dagen. Maar het kon nog sneller en daarvoor zorgden de Grandville Brothers met hun "Gee Bee's" in de vroege jaren dertig, in 1931 won Lowell Bayles de "Thompson Trophy" in een Gee Bee en in 1932 herhaalde James Doolittle dit huzarenstukje. Hier een vliegende replica van een Gee Bee, weinig meer dan een vliegende motor.

Vroeger

Je ziet ze weinig meer: plusfours en hoeden. Plusfour staat zelfs niet meer in het Nederlands - Friese deel van het Frysk Wurdboek, ik wilde de spelling nakijken en greep het meest voor de hand staande woordenboek, omdat ik aarzelde of ik plusfours of plus-fours moest schrijven. De plusfour was als het jeugdkleed van de mantelmeeuw, geen kuiken, maar ook niet volwassen. Het was een wat genante dracht en behalve een enkeling, zoals Albert van Sondel uit mijn klas, probeerden we de plusfour, door hem laag op de schoenen te laten hangen, zoveel mogelijk op de gewenste lange broek te laten lijken. Albert droeg hem echter hoog en had er ook nog witte kniekousen onder, hij is later dan ook bij de marine gegaan. Als ik erover nadenk is het vreemd, als kind wilde je zo snel mogelijk uit de korte broek in de plusfour om daarna die, na een paar jaar, in te wisselen voor de lange broek, nu zie ik bejaarde mannen zonder enige schaamte in mijn dorp winkelen in korte broek, ik vind het infantiel.
Mijn vader droeg, behalve als het hoogzomer was, altijd een hoed. Sommige ervan hadden een opstaande rand en daaraan moest ik denken, toen ik gisteravond het gejuich hoorde uit de in de buurt zijnde kroegen, terwijl het vaderlandse elftal de Italianen versloeg. Ik keek naar "Springwatch", want ik heb altijd meer gehad met vogels dan met "foebal". De enkele keren dat
ik me liet overhalen om het spel destijds in Leeuwarden vanaf de statribune te zien, zijn te tellen op de vingers van een hand. Ik weet niet meer wie van mijn vriendjes op die tribune een heel ander spel introduceerde, maar het was even spannend als het spel op het veld. We legden een knikker, soms zelf meer dan een, in de rand van de hoed van een voor ons staande man, die uiteraard van niets wist en gespannen het spel volgde, als de knikker door zijn hevige hoofdbeweging een volledig rondje maakte moest die van de hoed gehaald worden en worden afgestaan.
Ik denk dat het toen al duidelijk was dat ik nooit met een oranje pruik in een met oranje vlaggetjes versierde woning joelend voor het scherm zou zitten.

9.6.08

Greenwich Show 4

Austin verkocht (met name de A40 "Devon") dermate goed in de Verenigde Staten na de Tweede Wereldoorlog, dat in februari 1949 een speciaal op de Amerikaanse markt gerichte auto werd geintroduceerd, de A90 "Atlantic", een cabriolet met een van twee carburateurs voorziene viercylinder motor met een inhoud van 266o cc, alhoewel er in Indianapolis een groot aantal records mee worden gebroken, viel de verkoop tegen: er zijn van dit mengsel van Britse en Amerikaanse stijl maar achtduizend auto's verkocht. De meeste daarvan niet in de Verenigde Staten. (foto: Charlie Hurst)

8.6.08

Bob

Hoâhduh net dat prins Beâhrnhard, omdat zèn fies doâh duh Duìtseâhrs gejat was, un Feâhrrari als scahdeveâhrgoeding gekregen heift.

Bennie

Een geheel nieuwe inhoud van het begrip nazi/slachtoffer.

Greenwich Show 3


Grof geweld uit het begin van de jaren dertig: een Duesenberg SJ, goed voor bijna 210km/u. Niet alleen fimsterren als Mae West, Gary Cooper en Clark Gable hadden een Duesenberg, maar ook Elizabeth Arden en William Randolph Hearst. De Duesenberg had achtcylinderlijnmotor met een inhoud van bijna zeven liter. (foto: Charlie Hurst)

Greenwich Show 2


Henry J. Kaiser was een, dankzij het bouwen van zogenaamde Libertyschepen rijk geworden, werfeigenaar, Joseph Frazer had zijn sporen verdiend bij de vooroorlogse autofabrikant Graham-Paige. Na de oorlog begonnen ze in een voormalige Fordfabriek in Willow Run (Michigan) met de productie van een door Howard "Dutch" Darrin ontworpen auto, oorspronkelijk had de wagen een zelfdragende carrosserie en voorwielaandrijving, maar toen hij op de markt verscheen had hij, heel conventioneel, een chassis en aandrijving op de achterwielen. Darrin bouwde ook een aantal cabriolets, voorzien van dezelfde zescylinder Continentalzijklepper, waarvan ook de Kaisersedans voorzien waren. Maar bijzonder waren de schuifdeuren! (foto's: Charlie Hurst)


Greenwich Show

Gister werd in Greenwich, Connecticut een bijeenkomst gehouden van klassieke automobielen, terwijl in ons land het woord klassieker, onder aanvoering van de KNAC, is uitgehold, ging het aan de andere kant van de Atlantische Oceaan wel degelijk om klassiekers.

Dit is een Crest uit 1901, afkomstig uit een fabriek in Cambridge, Massachusetts, de Dionmotor, open bloot zonder motorkap, dreef met een enkele ketting de achterwielen aan. (foto's: Charlie Hurst).

7.6.08

Xylofoon

De xylofoon, het metalen broertje van de marimba, is volledig in de vergetelheid geraakt, waarschijnlijk omdat het instrument meer "aaahs" en "ooohs" veroorzaakte dan muzikaal genot. Sommige muziekinstrumenten hebben dat: de virtuoze snelheid van de bespeler zorgt voor een kortstondige hype. Teddy Brown (echte naam Abraham Himmelbrand - al ben ik niet helemaal zeker van de spelling) was een xylofonist, die in de vroege jaren twintig al naam had gemaakt in de Verenigde Staten, voordat hij naar Engeland vertrok en daar ongelooflijk populair werd.

6.6.08

Duts Reelwees 2


PREI-OOR-ITTY-RIJTUIG

Meer marimba

Een Mexicaans marimba-orkest, "Marimba Chiapaneca de Yajhalón" uit Chiapas. Grappig om ook hier, net als in de musica norteña, een saxofoon te ontdekken.

Sabeldans

Ben niet geheel zeker of ik deze uitvoering van Aram Khachaturians "Sabeldans" uit zijn ballet "Gayaneh" kinderexploitatie moet noemen, curieus is het in ieder geval.

Duts Reelwees


HIJSPIET

5.6.08

Hillary


NOT THE WHITE HOUSE BUT THE OUTHOUSE?

4.6.08

4324


De 4324 van de P.O. (Paris - Orléans), in de voor die Franse spoorwegmaatschappij kenmerkende grijze kleur, onderweg met een aantal rijtuigen van de P.O. - Midi want vanaf 1 januari 1934 opereerden de P.O. en de Midi gezamenlijk. De 4324 maakte deel uit van de tussen 1915 en 1923 gefabriceerde serie: 4201 tot en met 4370. Voordat de SNCF gevormd werd ging de P.O. - Midi over naar de État en kreeg de 4324 een nieuw nummer 230-324, om tenslotte als 230G 324 te eindigen. De locomotief was in de jaren dertig in Tours in depot, met de heren Cherrier en Faure respectievelijk als machinist en stoker. Zover ik heb kunnen nagaan was ze in 1958 nog steeds dienstvaardig.

3.6.08

Kanaän

Toen het trio B.B. met R. (Balkenende, Bos met Rouvoet) eruitgekomen was, beweerden ze dat dat eigenlijk geen wonder was, immers het drietal sprak de tale Kanaäns. Dat weten we zo langzamerhand, want nu eikelen de christelijke mannenbroeders over kankeronderzoek, waarover een Limburgse onderzoeker terecht opmerkt, dat B.B. met R. dat beter over kunnen laten aan diegenen, die er echt iets vanaf weten. Met de eerste B. en met R. heb ik weinig, met de tweede B. langzamerhand ook weinig meer. Ik kom uit een rood nest: de S.D.A.P. werd me met de paplepel ingegoten en de P.v.d.A. werd op mijn boterham gesmeerd.
Bij de laatste kamerverkiezingen stemde ik op Aleid Wolfsen, hij leek me een fatsoenlijk man. Maar toen hij, nauwelijks, ook met mijn stem, in het parlement gekozen was, ambieerde hij het burgemeesterschap van Utrecht. Ik heb hem toen een brief geschreven, waarin ik uitlegde dat ik dat tegenover de kiezer een onfatsoenlijke daad vond. Natuurlijk kreeg ik geen antwoord. Want op kritiek hebben ze het bij de P.v.d.A. niet zo. Een paar jaar geleden, ik was destijds nog lid vande P.v.d.A., zag ik de tweede B. op de televisie figureren op een feestje van de Marco Borsatofanclub. Plagenderwijs stuurde ik de tweede B. een email. Ik wilde graag lid van de Borsatofanclub worden en kon hij me introduceren? Van dit soort humor moeten de sprekers van de tale Kanaäns niets hebben. Er kwam natuurlijk geen antwoord.

Bo

Geheugens werken wonderlijk, het jaar herinner ik me niet meer, maar wel dat mijn kompaan Bram van Splunteren,met wie ik "Moondogs" maakte, te laat was en dat ik maar vast met het interview was begonnen. Het was in een lobby in een hotel aan de rechterkant van Nieuwezijdsvoorburgwal in Amsterdam. Bo Diddley. Aardige man, die voor de zoveelste keer zijn verhaal moest vertellen, waaruit ook teleurstelling sprak, over de erkenning, die hij nooit in die mate kreeg, waarop hij vond recht te hebben: Amerikaanse witmannen hadden voor de zoveelste keer Amerikaanse zwartmannen van het grote succes beroofd. De gister overleden Bo Diddley had beter verdiend.

Antwoord

Geen van de drie. Maar dat de auto u aan een uit-zijn-krachten-gegroeide Volkswagen deed denken is niet vreemd.
In 1934 bezocht Adolf Hitler vergezeld door onder meer Adolf Hühnlein, leider van het Nationalsozialistisches Kraftfaherkorps (NSKK), een paramilitaire organisatie onstaan als onderdeel van de SA, de autotenstoonstelling in Berlijn. Hitler raakte enthousiast over een op de "Standard"-stand staande auto, de "Maikäfer": zo'n wagen zou iedere Duitser moeten hebben. De "Maikäfer" was ontworpen door Joseph Ganz, iemand die al jarenlang pleitte voor een "Kleinwagen mit Zentralrohrrahmen und Swingachsen". Er was echter een maar: Ganz was Jood. Daar werd echter snel een oplossing voor gevonden. Ganz, tevens een vooraanstaand automobieljournalist kreeg een publicatieverbod (hij week vervolgens uit naar Zwitserland) en Porsche kreeg de opdracht een auto voor het Duitse volk te ontwikkelen: de zogenaamde KdF (Kraft durch Freude) wagen, waarvoor gespaard moest wortden. Porsche reisde kort na het verkrijgen van de opdracht naar de Verenigde Staten, waar hij o.a. de carrosseriefirma Briggs bezocht. Bij Briggs zag hij het gister afgebeelde ontwerp uit 1934 van de Nederlander John Tjaarda. Met diefstal van Ganz' techniek en Tjaarda's carrosserie ontstond dus de Volkswagen.
Zelfs de naam "Käfer" is niet origineel!

2.6.08

Vraag

Is dit
a. een Volkswagen met een overdosis aan Kraft durch Freude?
b. Hitlers persoonlijke Volkswagen?
c. Porsches oorspronkelijke ontwerp voor de Volkswagen?

1.6.08

Mars

Er zijn van die wonderlijke momenten, waarbij ik me afvraag kom ik van Mars. Ik bedoel dit: jaren geleden was ik op de Georgia Sea Islands en ik wist dat daar op een bijzondere - veel Afrikaanser - manier gezongen werd dan op het vasteland van de Verenigde Staten. Dus ging ik op zoek naar opnamen van de “Georgia Sea Island Singers”. Ik bespaar u de ongeveer twee dagen durende ellende, die begon in een platenzaak in het nabijgelegen Brunswick, waar ze nooit van de zang, laat staan van de groep hadden gehoord, via hotellobby’s en een Amerikaans equivalent van de Kamer van Koophandel belandde ik uiteindelijk bij de heer en mevouw Quimby, op dat moment de aanvoerders van de “Georgia Sea island Singers”, en kon ik een paar cassettes kopen. Eind december vorig jaar overkwam me hetzelfde, in Toulouse bezocht ik zeker vijf platenzaken op zoek naar het Amestoy Trio. Het trio komt uit Toulouse. Maar in geen van de platenzaken hadden ze ervan gehoord. Onverrichterzake terug naar Nederland, maar er is inmiddels goed nieuws. Er is een nieuwe CD van het trio op Daqui 332035: “Sport & Couture” (eventueel rechtstreeks te bestellen bij Daqui).

Boeren, neem me niet kwalijk, farmers

Lees net dat de Nederlandse boerenvakbond "Dutch Dairymen" zijn blokkade van "Friesland Foods" heeft opgeheven, het wachten is nu op het moment dat "Английско Люди молокозавода de blokkade opheft van " Essex Еда", "Αμερικανικά γαλακτοκομικά άτομα" van "Texas Τρόφιμα " en "독일 낙농장 남자" van "Hessen 음식".