Pages
31.3.09
Sunbeam
Jezus
Vrouw Ymkje Sinnema - Meindertsma, Rotsterhaule
Le Mans 5

Son 3
In Latijns-Amerika is son het woord voor lied. Mexico, met zijn van streek tot streek verschillende cultuur, kent verschillende vormen van sones, een heel bekende is de huapango, net als de son jarocho, uit de buurt van Veracruz. Hier wordt een huapango door twee heren gezongen en gespeeld in een rumoerige cantina, maar de de huapango is dankzij de Mexicaanse componist José Pablo Moncayo (foto) ook naar de concertzaal gebracht. Er is onder 'serieuze' componisten uit landen, waar een duidelijke muzikale folklore bestaat, altijd een discussie geweest of hun werk beinvloed moest worden door die folklore, of dat ze aanluiting moest hebben met wat er internationaal compositorisch gebeurde. Die discussie vond bijvoorbeeld in de negentiende eeuw plaats in Rusland en in de twintigste eeuw in Spanje plaats. De in Guadalajara geboren Moncayo (1912 - 1958) koos duidelijk voor de eerste stroming: aansluiting bij de folklore van Mexico. Hij studeerde compositie bij Carlos Chavez in Mexico-Stad, terwijl hij zijn brood verdiende als jazzpianist.30.3.09
Son 2
Opnieuw een son, maar het lied over de bijziende bij wordt in een andere bezetting gespeeld: v.l.n.r. een viool, een jarana en een bajo sexto: Trío Reyixtla. Wolkenkrabber

Le Mans 4
Dit mag dan een Fiat 508 C met een iets grotere motor dan de oospronkelijke 'Balilla' (overigens ook de naam van Mussolini's fascistische jeugdbeweging) zijn, de Simca '8' zag er nauwelijks anders uit.29.3.09
Son
'El Canelo' een son jarocho (muziek uit de buurt van Santa Cruz aan de Mexicaanse oostkust) gespeeld door het duo Chucumite bestaande uit John Robles (harp) and Robert Perals (jarana). De jarana jarocha is een gitaarvormig achtsnarig uit cederhout gemaakt instrument, met een specifieke klank, dat meer de rol van percussie- als soloinstrument vervult.Voor de heren op tafel ligt een aantal jarana's, want ze bestaan in verschillende groottes. Een andere son jarocho die op het repertoire van Chucumite staat is 'El Cascabel. In 'El Tilongo Lingo' worden ze aangevuld door Katey O'Neill eveneens op harp.Krisis
Frouw Ymkje Sinnema - Meindertsma, Rotsterhaule.
28.3.09
Le Mans 3
Lucien Erb en Robert Battagliola waren de fabrieksrijders van de 'Société des Autos à Refroidissement par Air' afgekort S.A.R.A. in de allereerste 24 Uren van Le Mans in 1923. Ze eindigden op de dertigste en laatste plaats. Het was uitzonderlijk, want behalve de uiterst lichte cyclecars, waren er in Frankrijk geen succesvolle auto's met luchtgekoelde motoren te vinden.27.3.09
Le Mans 2a

In de eerste naoorlogse 24 Uur van Le Mans in 1949 deed een Renault 4 mee, maar viel uit. In 1950 eindigden Renault 4's op de 24e en 25e plaats, in 1951 op de 24e, 27e en 29e plaats (de laatste met de al genoemde heren Vernet & Pairard aan het stuur) en in 1952 op de 15e en 17e plaats. Het is overigens interessant beide foto's met elkaar te vergelijken: het model van prototype 1 is van recente datum, het model van de oorspronkelijk echt uitgebrachte Renault 4 is aanzienlijk ouder, het is een stuk speelgoed uit de jaren vijftig gemaakt door C.I.J. (Compagnie Internationale du Jouet).Le Mans 2
Nee, de stukjes die ik over Le Mans ga schrijven, gaan niet alleen over de winnaars, maar ook over de verliezers. Dit is zo’n verliezer, een VP (Vernet & Pairard), die na een het behalen van acht internationale records op Montlhéry (o.a. 500 kilometer met een gemiddelde snelheid van meer dan 166 km/u) op 13 en 14 juni 1953 in Le Mans faalde, daar stond tegenover dat een coupé van hetzelfde merk met de ontwerpers aan het stuur op de 26e en laatste plaats binnenkwam. Vernet en Pairard ontwierpen de auto op basis van het mechaniek van de Renault 4, ontwikkeld tijdens de Tweede Wereldoorlog en voorgesteld op de Parijse Salon in 1946. De Renault 4 had een 750cc -motor achterin. Vernet en Pairard lieten hun ‘barquette’ bouwen door de bekende carrosseriefabriek Antem. 26.3.09
Bal
Eerst was er de viool in de cajunmuziek, daarna de accordeon en vervolgens kwam de viool onder invloed van westernswing terug. Hier wordt het instrument op een heel bijzonder manier gebruikt. Het vervult een dubbelrol als melodie-, maar ook als ritmeinstrument: Dewey Balfa en zijn neef Todd Balfa in 'J'ai éte au bal'. In de regel wordt een triangel (le petit fer) als ritmeinstrument gebruikt.Le Mans 1
De eerste 'Vingt-quatre Heures du Mans' vond op 26 & 27 mei 1923 plaats en was bedacht als een uithoudingsproef voor tourwagens door Charles Faroux en George Durand. Er deden 35 auto's mee van 18 verschillende merken (16 Frans, 1 Belgisch en 1 Brits). De meeste merken zijn in 2009 al lang verdwenen, alleen Bugatti en Bentley bestaan nog. De race was eind mei gepland omdat men hoopte op goed weer, maar de wedstrijd begon in een hagelbui, die al snel veranderde in aanhoudende regen. De verlichting van de auto's liet ernstig te wensen over, zodat de luchtgekoelde S.A.R.A. (Société des Autos à Refroidissement par Air) verongelukte en de eerste auto werd die tijdens de 24 uur van Le Mans uitviel. Ook een Belgische Excelsior raakte van de weg, maar kon na twee uur zijn weg vervolgen. Na 12 uur leidden beide Chenard et Walckers en ze gaven de leiding niet meer af, Lagasche en Léonard wonnen de race voor Bachmann en Dauvergne. De gemiddelde snelheid van de drieliter Chenard et Walcker (foto) over de totaal afgelegde afstand van 2208 kilometer was 91,73km/u.25.3.09
Nathan Abshire
In 1978 reed ik in etappes van New Orleans naar San Antonio. In Basile (Lousiana) ging ik op zoek naar Nathan Abshire, de fameuze cajunaccordeonist. Dat was ver voordat de dorpsslager kajoenkruiden op de toonbank had staan. Abshire woonde in een soort hut en deed zijn middagdutje toen ik onaangekondigd arriveerde, maar zijn vrouw was best bereid hem wakker te maken. Ik probeerde het gesprek in het Frans op gang te brengen, dat lukte niet, want hoe ik mijn best deed, ik verstond Abshire niet, we schakelden over naar het Engels. Heel voorzichtig probeerde ik hem duidelijk te maken, dat ik niet begreep dat zo'n beroemd man als hij in zulke armmoedige omstandigheden leefde. Maar het werd me al gauw duidelijk dat belachelijke platencontracten daarvan de oorzaak waren. Dit is Abshire (hij overleed in 1981) tijdens een uitzending voor een lokaal radiostation met 'Pinegrove Blues' en u krijgt meteen in de gaten, waarom ik met mijn schoolfrans grote problemen had Abshire te verstaan.Babygebarentaal
Baby steekt het middenfinger omhookh: hou op met de onsin
Baby wijst met het finger op de foorhoofd: jij bent khek.
24.3.09
Boston?
Het beeld is, omdat ik het uit een filmpje haalde, niet scherp en omdat ik niet alle kleurenschema's van de PCC-cars in de verschillende steden in de Verenigde Staten heb kunnen achterhalen, ben ik niet helemaal zeker of de foto in Boston gemaakt is. Naast de tram twee Chevrolets, een uit 1948 en een uit 1949.23.3.09
Paardentram

22.3.09
Honderd jaar


Carteret
Toch even moeten zoeken naar de Carteret eilanden, genoemd naar de Britse ontdekkingsreiziger Philip Carteret, behorend tot Papoea Nieuw Guinea, totaal slechts 0,6 vierkante kilometer groot en anderhalve meter boven de zeespiegel. Er wonen ongeveer duizend mensen, die als de zeespiegel blijft stijgen, de eersten zullen zijn, die elders onderdak moeten zoeken. Er wordt natuurlijk muziek gemaakt o.a. door het slaan op bamboebuizen, ook niet ongebruikelijk op andere eilanden in die omgeving.Invloed
Europese marsmuziek heeft dankzij de koloniale geschiedenis overal zijn sporen achtergelaten, soms op groteske wijze, zo speelt men op de Philippijnen op van bamboe gemaakte imitatie koperinstrumenten. Omgekeerd is het repertoire van fanfares hier beinvloed door niet-Europese ritmes en moet je niet verbaasd ophoren als de dorpsharmonie op een rumba door de hoofdstraat marcheert. Soms klinkt het wat geforceerd en mist het elke vorm van wat ik maar swing zal noemen. De eerste verandering van het repertoire van Europese militaire orkesten - en daar denk ik meteen aan als ik het over marsmuziek heb - vond meteen na de Eerste Wereldoorlog plaats, toen Parijzenaars zich stonden de vergapen aan een orkest onder leiding van Jim Europe, dat de stafmuziek vormde van een zwart Amerikaans regiment. Jazz kon je deze muziek niet noemen, maar het had wel dezelfde lichtvoetigheid. Ook de Tweede Wereldoorlog bracht verandering. Opnieuw speelde Amerikaanse muziek een rol, niet alleen door de dirigent van de Army Airforce Band, Glenn Miller, maar ook doordat veel jazzmusici in legerorkesten speelden. Er is geen harmonie, geen fanfare, die aan de invloed van jazz is ontsnapt. Zelfs het orkest van de Parijse brandweer heeft de uit 1937 daterende Count Basiecompositie 'One o'clock jump' op het repertore.21.3.09
Twee staartbomen en een duwschroef

Het ontwerp van de Piper PA-7 'Sky Coupe' dateerde uit 1943, het prototype vloog in 1945, maar daar is het bij gebleven.


20.3.09
Raampjes

Wobbe
18.3.09
Twin City Lines 322

Het bouwen van 'Twin City Lines' 322 had meer voeten in de aarde, dan ik dacht omdat de linker voorruitstijl zo goed als afwezig was, de groene belijning voor nogal wat hoofdbrekens zorgde en een schroefje met ongewone draad in het bouwpakket miste. De echte 322 rijdt, na nogal wat omzwervingen, op het museumlijntje Como - Harriet, maar ontbrak helaas op het appel toen ik twee jaar geleden in Minneapolis - St.Paul was.
Toch reed ik die zondag wel degelijk in een oude tram, de Duluth 265, in 1915 gebouwd voor Minneapolis - St. Paul, maar na een zeer korte carriere in die steden verkocht naar Duluth, om vervolgens van 1939 tot 1973 als tuinhuis dienst te doen in Wisconsin. Daarna aangekocht door het 'Minnesota Streetcar Museum' en in 1982 op uit Chicago afkomstige wielstellen ingezet op de museumlijn. Maar de wielstellen voldeden niet en zijn inmiddels vervangen door in de jaren twintig naar Osaka geexporteerde wielstellen. Restauratie van een tram blijkt dus nogal lastig, vooral als de wielstellen op zeker moment zijn verwijderd. In ons land doen zich soortgelijke problemen voor, zo is motorwagen 2 in Den Haag van origine een Amsterdamse tram, maar omdat de in 1904 door de HTM bestelde tramserie 1 -20 identiek was aan een in 1902 aan Amsterdam geleverde serie is dit geen probleem, waar ik wel grote problemen mee heb is de inzet van Duitse en Poolse stoomlocomotieven in ons land, materieel, dat hier oorspronkelijk nooit gereden heeft. Opmerkelijk is de trolleystang van de PCC car, in Amsterdam is die stang in het begin van de vorige eeuw al vervangen door een beugel, de PCC cars in Den Haag hadden een tweebenige pantograaf als stroomafnemer.17.3.09
Gaat u gerust slapen
Wobbe
Ik su toch graach eefkes reagere wille op ut stukje van ons aller Ymkje fan gisteren en un uutsondering make foor Gurbe Douwstra, Piter Wilkens, Roel Slofstra en Nynke Laverman met hun liedsjes fan Leonard Cohen. Die liedsjes binne oek fertaald fanself, mar se binne al skrewen deur een oud-Liwadder, de op seer jeugdeche leeftyd naar Canada emigreerde broer van Rooske en Betteke Cohen, jim wete wel, dy in onze stad salich ferklaarde negoosjewyfkes. En warom suden we hun jongere broerke gin eer bewyze, seg nou self? Miskien is der selfs noch un plakje foor hem naast syn suske op un stoeltsje, krek over de spoorbomen inne Skraans? En op ut bankje dur naast is in elk gefal foldoende plak foor Gurbe, Piter, Roel en Nynke om Leonard toe te singen.Zijspan
Toch zijn ze er wel, een paar jaar geleden zag ik bovenstaand vehikel in Duitsland. Het is een typisch Duitse fiets, waaraan het ongetwijfekd eveneens Duitse zijspan bevestigd is. Het ‘vlinderstuur’ van de fiets en ‘boegbeeld’ op het voorspatbord verraden de herkomt.
Maar ook in het Verenigd Koninkrijk moet het fietszijspan eens populair geweest zijn, want Player beeldde kort voor de Tweede Wereldoorlog een tandem met zijspan af in een serie sigarettenplaatjes.16.3.09
Fries
Ik geef toe, ik weet niet zoveel van moderne muziek. Goeden namen zeggen me niet. Bijtijden vliegen bij ons door de buren wel luxe wagens met een prote beuken. Ik zou er halfwijs van worden. Toch mag ik een Fries zangetje op zijn tijd graag horen, maar dan moet het al Fries wezen en geen overgezette rotsooi en zulks gebeurt heden de dag heeltijden gauwris. Ede Staal, Bob Dylan, Cornelis Vreeswijk in ons moedertaal, wat een argewatie en nou zullen we zelfs Marlene Dietrich in het Fries hebben. Het wachten is nog op Johnny Jordaan, Tante Leen en André Hazes in het Fries, het is krekt alsof goeden Friese zangetjeschrijvers geen eigen inspiraasje meer hebben en allenig maar met een woordboek aan de gang kennen. Wat stelt zo’n Ted Rozendal zich feitelijks voor, denkt zo’n vrouwmens dat het aantrekken van een geil korset voldoende is?Vrouw Ymkje Sinnema - Meindertsma, Rotsterhaule
Hulp
Voor mij ligt een serie van 25 autoplaatjes rond 1923 uitgegeven door de Britse sigarettenfabrikant Lambert & Butler. Van de 25 afgebeelde merken zijn er in 2009 nog vijf over, van sommige van de verdwenen merken herinner ik me zo ongeveer wanneer het noodlot toesloeg, wat ik me absoluut niet herinner is dat er toen ook maar een moment sprake is geweest van een reddingsactie door een regering. Nu de roep om Opel overeind te houden steeds luider wordt, denk ik: hadden Swift in 1931, Lanchester in 1956 en Armstrong Siddeley in 1960 niet evenveel recht op ondersteuning? Of maakten die auto's waarop dat moment absoluut geen vraag naar was? Maar hoe zit dat dan met Opel? Waarom zit er in het pakket van die fabriek bijvoorbeeld een GT? Leuk voor de autojournalist met een driedaags geheel verzorgd uitje op Corsica, maar hoeveel zijn er eigenlijk verkocht en kan dat deel van de markt niet beter worden overgelaten aan de makers van echte sportwagens? Ik vind het ietwat simpel om nu de belastingbetaler, en of die nu Nederlander is of Duitser kan me niet schelen, aan te spreken om hulp.15.3.09
14.3.09
SAAB 2
Natuurlijk weet ik dat de motor van de J21 grote problemen had met de koeling, maar desalniettemin vind ik het een schitterend toestel, net zoals ik het prototype van de Saab 92 prachtig vind. Beide ongelooflijk eigenzinnig. Afwijkend van het gekende patroon. Ik heb zitten nadenken: ken ik meer toestellen met twee staartbomen en een duwschroef behalve de J21? De enige die in mijn hoofd opduikt, het is verdraaid lastig op die twee gegevens in de boeken te kijken, is de Fokker F25 'Promotor', een vierpersoonszakentoestel, waarmee Fokker na de Tweede Wereldoorlog weer eigen toestellen begon te bouwen. De F25 bracht niet het succes waarop gehoopt werd.13.3.09
SAAB
Het is net alsof op het moment, dat SAAB zijn logo veranderde en daarmee zijn achtergrond verloochende, de auto’s minder interessant werden.Het tweemotorige vliegtuig verdween uit het beeldmerk en werd na het samengaan met vrachtwagenfabrikant Scania vervangen door het wapen van Zwedens zuidelijkste provincie, Skåne.

12.3.09
11.3.09
Modellen
Wanneer ik modellen bouw, dan bouw ik vaak twee modellen tegelijkertijd: twee auto's, twee vliegtuigen enz., omdat het drogen van de verf veel tijd in beslag neemt. Het is uitzonderlijk, dat ik een auto (schaal 1:43,5), een vliegtuig (schaal 1:72) en een PCC car (schaal 1:87) onder handen heb. De auto, een Tracta uit 1928, staat in de grondlak. Het is een van de eerste succesrijke voorwielaandrijvers. Het vliegtuig, een SAAB J21A, is geschilderd en moet nog worden samengebouwd. De PCC car krijgt de kleuren van het trambedrijf van de Twin Cities, St. Paul en Minneapolis. Op dit moment rijdt de echte 322, na oorspronkelijk in de Twin Cities dienst te hebben gedaan en daarna in Newark en Cleveland, op het museumlijntje tussen Como en Harriet. Behalve het bouwen vind ik het uitzoeken van de de achtergronden altijd uiterst plezierig, vooral via het internet, waarbij ik de kans heb mensen te ontmoeten die bijvoorbeeld het logo van een trambedrijf in miniatuur maken. de museumbedrijven zelf hebben wel een website, maar ik reken nooit op antwoord: vrijwilligers hebben het veel te druk de zaak rijdend te houden.10.3.09
Klantenservice
Geachte heer
Hartelijk dank voor uw reactie. Graag wil ik hierop reageren.
Vriendelijk bedankt voor de moeite die u hebt genomen om uw klacht over de postbezorging aan ons door te geven. Ik vind het vervelend dat de bezorging niet naar uw tevredenheid gebeurt.
TNT Post verwerkt dagelijks 16 miljoen poststukken en doordat deze zendingen niet zijn voorzien van een unieke code kunnen we niet meer achterhalen wat er met deze zendingen is gebeurd en dus ook niet waardoor de zending vertraging heeft opgelopen. Het controleren van de frankering mag maximaal tot 1 dag vertraging leiden. Daarom kan ik geen gerichte actie ondernemen. Uw klacht wordt uiteraard wel geregistreerd. Hiermee is uw klacht afgehandeld, u krijgt daarom geen reactie meer. Ik wil u toch hartelijk danken voor het melden van uw klacht. Mocht het in de toekomst toch nog voorkomen, laat het mij dan alstublieft weten.
Ik ga ervan uit u hiermee voldoende informatie te hebben gegeven.
Met vriendelijke groet,
Elko Smid
TNT Post Klantenservice
Nu had de brief uit Metslawier wel degelijk een barcode, maar ik vrees met grote vreze, dat TieEnTie, want zo spellen we dat, met knuppels als Elko, die het klaarblijkelijk allemaal geen donder kan schelen en alleen maar voorbedachte epistels kan rondsturen, het einde van een normale klantgerichte postbestelling in zicht is.
9.3.09
Obbies 3
8.3.09
Deperdussin

7.3.09
Reverend Davis
Roy Book Binder, die net als een aantal andere Amerikaanse gitaristen (Bromberg, Grossman) ooit les van hem nam, kon buitengewoon boeiend over hem vertellen. Jaren geleden deed hij dat ook in De Gezamenlijke Zenders Peazens & Moddergat of in After Hours, helemaal zeker ben ik niet in welk programma precies. Maar wat hij vertelde over Reverend Gary Davis (30 april 1896 - 5 mei 1972) was de moeite waard, want behalve dat hij les kreeg, chauffeerde hij de blinde gitarist ook. Stefan Grossman stelde een driedelige DVD, waarin Davis te bewonderen valt. Hier een drietal stukjes 'Slow Drag', 'Sally wher'd you get your liquor from' en 'Candyman'.6.3.09
Obbies 2
Vrouw Ymkje Sinnema - Meindertsma, Rotsterhaule.
5.3.09
Obbies
Vrouw Ymkje Sinnema - Meindertsma, Rotsterhaule
4.3.09
Buitenboord 2
Het hotel bleek zo’n enorm huis, waarvan er in het zuiden van de Verenigde Staten nog honderden uit de voorvorige eeuw zijn overgebleven. Het interieur was opgevrolijkt met een ongelooflijke hoeveelheid miniatuurspoorwegmateriaal en dan niet op de kinderachtige schaal die hier gesleten wordt, maar groter, veel groter. Ik had Brunswick gekozen als uitvalbasis om te proberen muziek van de Georgia Sea Islands Singers te pakken te krijgen. De zang van de groep was veel Afrikaanser, veel minder beinvloed door blanke geluiden, had ik me laten vertellen. Maar in de enige platenzaak, die ik ontdekte, hadden ze nog nooit van de groep gehoord. Uiteindelijk lukte het me, na een driedaagse zoektocht, via een hotelportier en de kamer van koophandel, het echtpaar, dat de groep leidde op te sporen en een paar cassettes aan te schaffen. Op zondag ging ik naar Jekyll, een voormalig eiland, dat ooit particulier bezit was en waar je je alleen maar op uitnodiging en wanneer je het nodige (vele) kapitaal bezat, kon vestigen. Ik werd in een soort treintje, samen met een tiental anderen, over het eiland rondgereden en we vergaapten ons aan de gouden badkranen, de marmeren badkuipen en wat dies meer zij, van weleer. Auto’s waren destijds niet toegestaan en toch ontdekte ik, meteen bij het begin van de rondrit, het voertuig, dat me al jaren had geintrigreerd: de ‘Buckboard’, een plank, met twee zetels, een stuur en pedalen, op vier wielen met een vijfde wiel, als een buitenboordmotor aan een vletje, erachter. De fabrikant van de 'Buckboard' was Briggs & Stratton in Milwaukee en de eencylinder, luchtgekoelde motor dreef gewoonlijk een grasmaaier aan. Het werd in het begin van de jaren twintig geen succes.
(Het plaatje van de 'Buckboard' komt van het, bij mijn weten, in Europa verdwenen sigarettenmerk 'Craven A' , een rood doosje met een zwarte kat en de naam Craven A in een wit ovaal, de sigaretten hadden geen filter, maar wel een kurken mondstuk.)3.3.09
Buitenboord
Een vliegtuig met een buitenboordmotor? Dat is de Spratt 107, aangedreven door een gewijzigde Mercury '800' tweetactbuitenboordmotor. Het ontwerp komt van George Spratt, die, bovendien inplaats van ailerons een compleet beweegbare vleugel op zijn vliegbootje heeft geinstalleerd. Eerder hield hij zich bezig met het ontwerpen van een vliegende auto.1.3.09
Hackensacktijd
Stan Getz en John Coltrane (tenorsax) luiden samen samen met Oscar Peterson (piano), Paul Chambers (bas) en Jim Cobb (drums) de zondag in.






