Pages

31.10.25

Waarom

  

Waarom stoppen bij een balzaal?

Drie

 

Zelfs al zou je de naam op de radiateurmantel niet kunnen lezen dan maakt de vorm van de mantel duidelijk van welk merk de auto is: Castle, gemaakt tussen 1919 en 1922 in Kidderminster in Worcestershire als Castle Three en die Three staat er niet voor niets, want het is een driewieler. Net iets meer auto dan de cyclecars van kort na de Eerste Wereldoorlog omdat de auto is voorzien  van een viercylinder zijklepper, eerst een Dorman met een inhoud van 1094cc, daarna een Peters met een inhoud van 1207 cc. Bovendien vond de eindaandrijving niet plaats met een ketting maar met een cardan. Er zijn zo'n 350 exemplaren gebouwd voordat de  fabriek zijn deuren sloot en het gebouw overgenomen werd door een fabrikant van vloerbedekking, Kidderminsters meest bekende product.

Trio

nummer 1000 dit jaar 


Yamandu Costa en de broers Guedes met El Aranque 

Formatie

We gaan natuurlijk over rechts formeren, want de kiezer heeft gesproken en die heeft links zeven zetels minder gegeven: vijf Groen Links/PvdA en twee S.P. Dus aan tafel D66, VVD, CDA en  JA21.  Aan het werk en niet over die onzin als asiel. Iedere keer als één van de formerende partijen het woord asiel laat  vallen, wordt hij een dag buiten de formatie gesloten. Zo sluit JA21 zich razendsnel uit en kunnen de drie anderen stappen zetten, als de partij voor de hard werkende Nederlander en de dansende partijleider zich vervolgens ook buitenboord werkt door steeds opnieuw het woord asiel te laten vallen vallen houden we D66 en CDA over. Die organiseren een minderheidskabinet waar we het vier jaar  mee moeten doen.

30.10.25

Stuurstandrijtuig

 


Het probleem van een rijtuig achter een autorails, waardoor in het eindstation moest worden omgelopen, hetgeen tijdrovend was, kende men natuurlijk. Bij stoomlocomotieven was het niet anders, bovendien moesten die, als het locomotieven met  een losse tender waren, ook nog op een draaischijf worden gekeerd of met de tender voor de terugreis aanvaarden, vandaar dat men bijvoorbeeld op de lijnen naar de voorsteden van Parijs tenderlocomotieven gebruikte en uiteindelijk het probleem oploste door een stuurstandrijtuig aan het eind van de trein mee te laten lopen, op de heenreis stonden machinist en stoker samen op de locomotief, op de terugreis bleef de stoker op de locomotief en de machinist ging naar de cabine in het stuurstandrijtuig. Dit systeem vond later ook elders in Frankrijk ingang, want de afgebeelde rijtuigen met de naam "boites tonnerre" vond je voornamelijk in het oosten van Frankrijk, ze  kwamen oorspronkelijk uit Duitsland en heetten daar Donnerbüchsen.

What

 

 What shall
we
do with our drunken leader?

29.10.25

Peugeot

 



De eerste Peugeot 402 (cylinderinhoud 1991cc), zonder de toevoeging B, was in 1935 op de Parijse automobielsalon te aanschouwen en het is merkwaardig vast te stellen dat Peugeot slaagde een gestroomlijnde auto met succes in de markt te zetten, hetgeen Chrysler in de Verenigde Staten met de Airflow in 1934 niet lukte. De 402 was in een aantal vormen leverbaar, het meest opzienbarende model was de 402 Éclipse Décapotable, met een mechanisch te openen hardtop, een ontwerp van Georges Paulin uit 1931. In 1936 verscheen een door Jean Andreau in opdracht van Peugeot ontworpen prototype om de aerodynamica verder te exploireren. Maar daar mee was het nog niet afgelopen, Peugeotdealer Emile Darl'mat liet door carroseriebouwer Pourtout een speciaal type bouwen, in 1938 wonnen Charles de Cortanze en Marcel Contet met een Darl'mat de tweeliterklas in Le Mans. De Darl'mats waren trouwens gewoon in de handel, zowel in coupé- als in cabrioletvorm.


 


Wie?

Wie  zijn irritanter een groepje vervelende Syrische jongens of met cobra's en dergelijke gooiende anti-AZC-demonstranten?

Lets

 


Zane en Piters uit Rezekne in Letland zingen en spelen. Zane speelt op een trommel die lijkt op een kruising tussen een bodhran en een tamboerijn: een bauben en Piters speelt accordeon tijdens een Lets folklorefestival.

28.10.25

Jon

 


 Jon Stewart o.a. over Trumps balzaal

Ford

 
Al eerder schreef ik, dat onmiddellijk na de Tweede Wereldoorlog niet te verwachten viel, dat de autofabrieken ogenblikkelijk met fonkelnieuwe modellen zouden komen. Ook  Ford Amerika parafraseerde op wat al voor de oorlog verschenen was en dus keerde de 'bolle rug', al bekend in 1939, terug. Bovenstaande Tudor (tweedeurs) dateert uit 1940.
 
Wel waren kort na de oorlog diverse modelvarianten verkrijgbaar, zoals deze 'woodie', maar ook die carrosseriestijl, was al oud. De cabriolet dateert uit 1946. Het eenvoudigst te onderscheiden van die van 1947 door de plaatsing van de parkeerlichten, vaak abusievelijk stadslichten genoemd, boven de grille.
Een jaar later zaten die lichtjes, nu rond in plaats van langwerpig, naast de grille, zoals bij deze coupé.

 

A.I.

 

Patrick Crijns en Maikel Boon, Bul Super en Hiep Hieper in
de vaderlandse politiek. 

Debatten

Die debatten zijn net voetbalwedstrijden gevolgd door talkshows als nabeschouwingen.

27.10.25

Gewasde

Alles wordt beoordeeld tegenwoordig, kan ook heel gemakkelijk omdat je geen briefje met je mening hoeft te versturen, maar het  razendsnel op de computer kunt hameren. Toevallig belandde ik  op een website waar parfums werden beoordeeld en toen vond ik dit: "Doet denken aan ZEER GEWASDE witte kleren en een beetje aan douchegel voor mannen".
 

Amphicar

 

Dit is een Amphicar, het eerste deel van het woord slaat op amfibie en de auto kan zowel dienen als voer- en als vaartuig. Deze Amphicar uit 1965 stond aan het eind van een lange reeks van dergelijke wagens ontworpen door Hans Trippel (1908-2001). De eerste, na een aantal prototypes, dateert uit 1934 en had een viercylinder Adlermotor en aandrijving op vier wielen, daarna werd een zescyinder Opelmotor geïnstalleerd om  uiteindelijk weer een  Adlermotor te benutten in een type met voorwielaandrijving, ook werd een  luchtgekoelde achterin geplaatste Tatra V8-motor gebruikt. Trippel had inmiddels de Bugattifabriek in Molsheim, in de bezette Elzas in gebruik, de Wehrmacht koos echter voor de goedkoper te bouwen Volkswagen "Schwimmwagen". Na de oorlog verscheen een door Trippel ontworpen  kleine auto, geen amfibie, met een achteringeplaatste tweecylinder Zündappmotor, de geplande productie zou plaats vinden in Stuttgart en er werden zelfs licentieverdragen gesloten met de Troll Plastik- og Bilindustri in Noorwegen (daar gebouwd met een met een luchtgekoeldetweecylindertweetactmotor van Gutbrod) en met de S.I.O.P. (Société Industriel de l'Ouest) in Frankrijk (daar gebouwd met een luchtgekoeldetweecylindermotor van Panhard), maar in Noorwegen bleef de productie beperkt tot vijf exemplaren, in Frankrijk was het succes, waar  verschillende modellen werden geïntroduceerd, iets groter en werd de auto onder de naam Marathon in 1954 en '55 in Parijs geproduceerd.  Hand Trippel zelf was inmiddels teruggekeerd naar zijn oude thema, een amfibie en in 1959 stond op de autosalon in Geneve een nieuw amfibievoertuig, de Eurocar, die uiteindelijk als Amphicar, eerst in Lübeck en vanf 1962 in Berlijn, in productie ging. Op  de weg  haalt de met een Triumphmotor uitgeruste Amphicar 105 km/u, in het  water 12 km/u. Uiteindelijk zijn er tot 1968 slechts 3878 exemplaren gebouwd.

Verkiezingen

Er schijnen zich zo'n 1800 overblijfselen van ruimtevaartexpedities rond de aarde te bewegen en volgens multimiljardair Elon Musk kan daar nog wel het  nodige bij. Musk was die man die met een kettingzaag stond te zwaaien tijdens Trumps bijna zalig verklaring,  daarna zwaaide Milei in Argentinië met het zelfde werktuig, dat was niet  origineel en dus krijgt Milei een vijfeneenhalf. Nu de Libertaire Partij (Lijst 19) ook met de zaag verschijnt met het motto "De zaag door Den Haag"krijgt hij op mijn originaliteitsladder een twee min. Ik begrijp  dat er weinig goede  rijmwoorden zijn op Haag, want Een plaag over Den Haag is ook niet  origineel, daar weten de  oude Egyptenaren  alles over vertellen. Nu we toch in hemelse sferen verkeren, ik  herinner me van een vorige verkiezing de partij Jezus Leeft.  Die is intussen hoogst waarschijnlijk overleden, want onder de 25 partijen van kieskring 10 is Jezus Leeft verdwenen. Ik heb intussen  heel wat lijsttrekkers aan  tafels zien  zitten, maar helaas nergens de trekkers van de lijsten  16 t.e.m. 25. Vooral de lijsttrekker van NL Plan interesseert me, hij staat er heel alleen, zonder volgers. Wybren van Haga, partyhopper nummer één. doet ook weer mee, dit keer voor Belang van Nederland, Over partyhoppers gesproken, er zijn er nog al wat om te  beginnen: Geert Wilders, Eddy, (die trouwens in werkelijkheid Yde  Johan van voren heet) van Hijum, Mona Keijzer en er zullen nog wel een paar zijn, die ik over  het  hoofd zie.

                                  

26.10.25

Tico-Tico

 


Er zijn heel wat uitvoeringen van "Tico-Tico', van brassband tot symfonieorkest, maar in feite doe je daar het nummer geen recht, daarom  hier Edson Lopes met een origineler versie  op gitaar als  choro. 

Kleur

Een appelgroene locomotief van de Franse Noordcompagnie, de "Outrance", een 4.4.0. ontworpen door Alfred de Glehn en de hoofdingenieur van de "Nord" Gaston du Bousquet.  Het eerste dat opvalt  is dat de locomotief een draaistel heeft, in plaats van twee losse voorloopassen. De "Outrance" was snel, zowel wat optrekken als wat topsnelheid betreft, de locomotief was dan ook gebouwd om snelle passagierstreinen te trekken tussen Parijs, Amiens en Lille. Met een trein van 140 ton aan de haak, werd de afstand Paris - Amiens (130 kilometer) in anderhalf uur afgelegd.

De "Nord"-locomotieven veranderden van kleur en werden bruin met gele biezen, het ongecontroleerde verhaal gaat dat dat gebeurde omdat het personeel van directeur James de Rothschild in een dergelijk gekleurde livrei dienst deed. Op de foto een 2.8.0. bijgenaamd "Boeuf", gebouwd voor een heel ander doel dan de "Outrance", namelijk  voor het trekken van zware goederentreinen, bij voorbeeld voor de kolentreinen tussen Lens en Le Bourget. De "Boeufs" deden tijdens de Eerste Wereldoorlog echter ook dienst voor troepentransport en na die oorlog voor passagierstreinen.


Vanwege de gedrongen bouw van deze tenderlocomotief werd hij "Revolver" genoemd en hij deed dienst op de banlieubaan, de "Petite Ceinture" van Parijs, de kleur is inmiddels veranderd in een voor ons bekender donkergroen. De "Revolver", een 2.2.2., werd  ontworpen door de al genoemde Gaston du Bousquet en tussen 1901 en  1906 gebouwd dor de Ateliers du Chemin de fer du Nord d'Hemmes.

 

Gripen

  

Zwedens bijdrage aan Ukraïne: de Saab Gripen.

Denzel

 


De Denzel was van 1948 tot 1960 in Wenen in productie als tweezitssportauto op basis van Volkswagenchassis, de motoren kwamen  van Porsche, maar ook van VW. De wagen  werd genoemd naar de constructeur Wolfgang  Denzel.

Lezen

Voordat  u  woensdag a.s. mogelijkerwijs op rechts uw stem gaat  uitbrengen, lijkt het me nuttig dat u eerst het bijgaande  interview in Der Spiegel gaat lezen.


25.10.25

Vertrek

 


Het vertrek van een 231 (2 voorloopassen, 3 aangedreven assen, 1 naloopas) van de S.N.C.F.

Hawaii

 


Originele muziek van Hawaii door Led Kaapana(foto), Dennis Kamakahi en Cyril Pahinui. 

Microbo

Het Instito Scientifice  Sperimentalen Industriale, afgekort I.S.S.I.  in Milaan leverde in 1953 en 1954 deze Microbo, een driewieler met een 125cc tweetactmotortje.

Begrip

 Begrijp u dat zoveel mensen PVV stemmen, een partij met slechts één lid: Wilders

Nou 2

 


 Ik weet het weer...

24.10.25

Vapeur

 

Anders dan in Engeland en Duitsland heeft stoom als aandrijving voor automotrices in Frankrijk nauwelijks een rol gespeeld, dat is merkwaardig, want Serpollet was niet alleen een  befaamde fabriek  van door stoom  aangedreven auto's, maar men bouwde ook stoomtrams.  In juni 1897 kwam er bij de Franse Nord compagnie een speciaal postrijtuig op de rails, de VS 1,  dat 's nachts dienst ging doen tussen Beauvais en Creil. Er konden eventueel twaalf passagiers worden meegenomen, bovendien kon het voertuig drie wagons trekken met een snelheid die net boven de veertig kilometer per uur lag. Het verbruik was zeven liter water en twee kilo briketten per kilometer. (In dezelfde periode  schijnt de Nord  geëxperimenteerd te hebben met een veel kleiner door Panhard-Levassor geleverd postrijtuig (VP 1) met Daimlermotor.)

Rockabilly

Het genre noemen we rockabilly en in feite was het een  muzieksoort die teruggreep op rock 'n roll uit de jaren vijftig compleet met kleding en danspasjes. De muziek kwam bijvoorbeeld van Robert Gordon (1947-2022) (foto)  en veteraan Link Wray (1929-2005), die media jaren zeventig gezamenlijk succes hadden. Gordon bleef later soloplaten maken en optreden.

Lu-Lu

 

Lu-Lu, een wat wonderlijke naam voor een automobiel, maar Kearns Motor Truck Co. in Beavertown, Pennsylvania produceerde deze wagen in 1914 met een viercylindermotor, drie versnellingen en cardanaandrijving. Na 1914 is er niets meer van vernomen. 

23.10.25

Simson


Er zijn veel, lang vergeten automerken. Een voorbeeld is Simson, later Simson-Supra, gemaakt door een wapenbariek in Suhl in het Thüringer woud. In 1924 verscheen het type S met een 1950cc viercylindermotor met twee bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cylinder. De fabriek sloot in het begin van de jaren dertig zijn poorten, in 1934 werden nog maar twaalf wagens afgeleverd. 

Nou

 

"Nou ja, kijk..."
aan wie doet die pose me denken, ja, iets Italiaans... 

Vies



Payne

Wat bij mij altijd tot enig gegnuif  leidt is wanneer muziekrecensenten maar ook andere muziekgebruikers menen muziek alleen maar  te kunnen genieten met de nodige bijkomende alcoholconsumptie,  als ik dat had gedaan had ik allang madeliefjes opgedrukt vanwege een ernstig leverfalen. Vooral de mededeling: "ik drink nu een goed glas port en luister naar Herb Alpert" doet mij bijkans van mijn stoel glijden van plezier, om nog maar niet te denken aan een kelkje "Blue Nun" begeleidt door Soeur Dominique. Dit even vooraf, want ik moet het over de baritonsaxofonist Cecil Payne hebben. Cecil Payne (1922-2007) kreeg nooit de bekendheid op zijn instrument als Harry Carney of Gerry Mulligan en zijn eerste opnamen komen nog duidelijk uit de nadagen van  de swing, dat  veranderde toen hij via Roy Eldridge  kennis maakte met Dizzy Gillespie. We horen hem hier samen met Ted Dunbar op gitaar, Richard Davis op bas en Roy  Haynes op drums in een compositie van Charlie Parker "Ko-Ko".

 

Swamp

 


Dit is geen motown, dit is muziek  uit het zuiden van de Verenigde Staten en om het snel te etiketteren noemen we het swamp rock. Het origineel van "Suzy Q", een werkje dat later o.a. gecovered werd door Creedence Clearwater Revival en Rolling Stones dateert uit 1957, is van de hand van Dale Hawkins. Dale produceerde in 1971 een elpee van Rio Grande, niet de band die tegenwoordig met die  naam tourt en opnamen maakt, want het is per slot van rekening 48 jaar geleden dat Ronny Weiss met zijn Rio Grande in Tyler (Texas) in de studio stond. Het bleef bij die ene elpee, die opende met "Idle Idabelle".

Bernardi

 


Dit is hoogst waarschijnlijk de eerste met benzinemotor aangedreven Italiaanse auto. Ontworpen door professor Enrico Bernardi en gebouwd Miari & Gusti in Padua. De ééncylinder met een inhoud van 624 cc was horizontaal geplaatst en de aandrijving vond plaats door middel van een ketting. Ook op het model zit een ketting.

Verwarrend

Een vreemde arme snuiter was moede van 't wand'len,  hij had zijn fordje opgedaan, daar reed hij mee als een vorst door de Amsterdamse grachten.

22.10.25

Pam

Op 103-jarige  leeftijd  overleed te Kollum (Frieland) de befaamde zangeres Bea Pam, jarenlang, met haar echtgenoot, de pianist Jan Hein te Maze, het duo Te Maze-Pam vormend, bekend door het uitvoeren van liederencycli van Schubert, Schumann en Von Steuningen. Vooral laatstgenoemde hebben zij over de hele wereld, maar vooral in Friesland aan de vergetelheid ontrukt. Zijn Abendgeschtanklieder, waarvan  men vermoedde dat zij bij een brand in de woning van  de componist in Unterurdingen in 1893 verloren waren geraakt, werden door het echtpaar  Te Maze-Pam in Leeuwarden terug gevonden. De componist had in 1890 die stad bezocht en daar op een hotelkamer per abuis een kopie  van de Abendgeschtanklieder achtergelaten. Bea Pam was een dochter van de mezzosopraan Ali Woestteling, die op haar beurt in de vroege jaren twintig furore maakte met repertoire van het inmiddels vergeten Italiaanse componistenduo Luigi Prega Baline en Nino Gabapentine

 

Boek



 

B.M.A. Hazelcar

 


Een lange naam voor een kleine electrische auto, waarvan de fabriek n.b. vier verschillende eigenaren had.  De eerste fabriek was de Battery Manufacturing Association ( vandaar B.MA.) in Hove, via B.MA. & Electrical Equipment & Hazeldine Motors,  Gate and Pearson belandden de productierechten bij  Electric Motors. Niet dat het autootje met een anderhalf pk motortje een  succes was. De reikwijdte was 50 tot 60 mijl, met een maximum snelheid van 20 mijl. De prijs was 535 pond. Dat was hoog en er was de nodige weerstand ten opzichte van electrische auto's in de jaren vijftig van de vorige eeuw. Er zijn uiteindelijk maar zes gebouwd, een zevende zou een Ford benzinemotor krijgen, maar ging niet in productie.

Chaos?

 


Het is een aandoenlijk portret van de componist, zo heel anders dan dat van tijdgenoten, die alleen maar poseerden, maar Jean-Féry Rebel (1666 - 1747) is aan de arbeid, ganzenveer in de knuist, vindt hij net even tijd om opzij te blikken. Een leerling van Lully, werd hij in 1699 eerste violist van de Académie royale de la musique, om na een oponthoud van vijf jaar in Spanje, lid te worden van het ensemble Vingt-quatre violons de roy, bovendien kreeg hij een benoeming als hofcomponist van Lodewijk XIV. Maar vermoedelijk zou hij al lang vergeten zijn als hij niet een fascinerend werk op zijn naam had staan (dat hij op zijn zeventigste componeerde) en dan gaat het ook nog maar om het eerste deel van het ballet "Les Elémens": "Cahos", dat hij, omdat hij vermoedde dat zijn tijdgenoten voor de klanken weinig waardering konden opbrengen, voorzag van commentaar: "cahos (chaos) is die staat van de elementen voordat zij hun plaats in de natuur gevonden hebben". "Cahos" is inderdaad een verbijsterend stuk muziek, te vergelijken met wat eeuwen later die andere Fransman aanrichtte met "La Valse", Rebel deed met de barokmuziek, hetzelfde wat Ravel deed met de Weense driekwartsmaat. Helaas vond ik geen goed spelende musici in beeld op YouTube, maar de uitvoering zonder beeld van Musica Antiqua Köln is subliem. 

Oktoberfest

 


Oktoberfest  met J.D. Vance  

Blohm und Voss

 


Terwijl de firma's Heinkel en Messerschmitt zich bezig moesten houden met de bouw van vrij lullige autootjes, bouwde vliegtuigfabrikant (en scheepswerf) Blohm und Voss in Hamburg nog steeds schepen al werd op zeker ogenblik het woord und in de naam  veranderd in +. Blohm und Voss bouwde soms  wonderlijke vliegtuigen, zoals bovenstaande asymetrische verkenner, die overigens nooit in dienst van de Luftwaffe  kwam. Maar de meest wonderlijke  constructie vond ik gister. Het is een modelletje van een Blohm und Vosstoestel, als ik nog kon bouwen bestelde ik het meteen, want het is werkelijk krankzinnig wat men heeft uitgedacht, maar helaas sinds anderhalf jaar gaat  bouwen niet meer.

 

21.10.25

Brothers

 

Waar denkt u aan bij het horen van het woord 'steelguitar'? Aan countrymuziek, veronderstel ik. Maar de 'Campbell Brothers' bestaande uit Chuck Campbell, pedalsteelguitar; Darick Campbell, lapsteelguitar; Phil Campbell, gitaar, Carlton Campbell drums en Malcolm Kirby, bas spelen allesbehalve 'Nashvillemuziek': zij spelen wat ze noemen 'sacred steel', zwarte gospelmuziek. Meer hier en op de CD 'Sacred Steel on Tour', Arhoolie 503

 

Daily

  

The Daily Show

19

 

en toen was er de tafel van negentien

Monotrace

 


Een auto op twee wielen, hoe kan dat?   Door bij  stilstand twee extra wielen uit klappen  Zitten deed je in de tweepersoons Monotrace achterelkaar. De motor was een 510cc ééncylinder, de versnellingsbak kwam uit een motorfiets en de eind overbrenging ging uiteraard per ketting. De firma Monotrace was maar een paar jaar actief, van 1924 tot 1927.

Uiterste verwarring

 Wir setzen uns mit Tränen nieder, und Genosse, es bleibe dabei.

20.10.25

140

 

Dit lijkt een originele 140, maar is het niet, want hij heeft een typische Nordrookkastdeur.

In 1913 kwamen de eerste 140-ers ( de nummers 101 - 170) bij de Chemins de fer de l'État in dienst, een vervolgserie (171 - 370) werd, na het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog in Engeland gebouwd. Van het eerste aantal kwamen bij het uitbreken van die oorlog 70 in dienst van het leger, bij de Artillerie Lourde sur Voies Ferrées (ALVF) voor het trekken van zware kanonnen. De 140-ers hadden in de regel een 18 (B of C) tender, d.w.z. dat ze 18000 liter water konden innemen, na de oorlog werden er ook 34X, oorspronkelijk Duitse, tenders aangekoppeld, die konden 34000 liter water meenemen. In 1958 waren er in het district Est van de SNCF nog altijd 150 in dienst, in het district Ouest 143. Een aantal had inmiddels herverhitters gekregen van verschillende types: A.C.F.I., Dabeg of Worthington. De maximale snelheid was 80 km/u., de dienstsnelheid van deze goederenlocomotief lag 10 kilometer lager.
Dit is een 140C met een A.F.C.I. réchauffeur (meteen achter de schoorsteen), in tegenstelling tot de groene locomotief heeft deze een 34X- in plaats van een 18C-tender.


Fascists

Woody Guthrie  met "All you fascists are bound to lose"