Pages

30.9.25

Son Jarocho

 


De son  jarocho "El Cascabel" door heel veel musici

Kevertjes

 

Onze buurtpreventrice en PVV-propagandiste Clematia Snokhout zorgt er samen met Fluoride Snackmeyer (rechts) dat er  geen vreemde torretjes, ruspsjes en kevertjes op onze speelweide komen.

Columbia

 

Wie zijn ogen de kost geeft ziet momenteel allerlei merkwaardige vehikels die op geen enkele wijze lijken op de Nederlandse herenfiets van weleer. Een en ander is een gevolg van het feit  dat  het overgrote deel van "onze" fietsen in framevorm uit China komt en  hier wordt afgemonteerd. Natuurlijk letten de inkopende vertegenwoordigers van de vaderlandse fietsfabrikanten in het Verre Oosten op wat er daar verder inelkaar wordt gesoldeerd en worden er van het gebruikelijke model afwijkende tweewielers in ons land geimporteerd. Je ziet dus modellen van Amerikaans snit, niet dat die beter, sneller of comfortabeler zijn dan het van oudsher bekende Nederlandse rijwiel maar ze ogen interessanter. Honderdvijfentwintig jaar geleden waren Amerikaanse fietsen niet afwijkend van  wat hier gebruikelijk was. Er werden zelfs Amerikaanse  onderdelen gemonteerd in Europese fietsen, zo heeft een Franse fiets, een Hurtu uit 1907 van mij, een Amerikaanse terugtraprem van  het merk New Departure. Ongeveer  een eeuw geleden vond er een wijziging in de Verenigde Staten van het fietsgebruik plaats: de fiets verloor de status van vervoermiddel en werd een speeltje voor de jeugd, er werden volledig overbodige zaken toegevoegd zoals een imitatiebenzinetankje en de banden kregen bijna motorfietsformaat. Toch bleven het in Amerika genaakte fietsen, wat nu in Nederland als een Amerikaanse fiets wordt gesleten is een Chinese imitatie van een Amerikaanse fiets. Op de foto's één van de echte Amerikaanse fietsen uit mijn verzameling, een Columbia uit het derde decennium van de vorige eeuw, compleet met houten velgen en bandsirene op het voorwiel.


Vier-onder-de-kap

 

Goedkoop waren de auto's niet, ook niet  in Zweden en van de export moest Volvo het ook niet hebben. Dit is een PV51, het type werd in december 1936 geïntroduceerd en had een zescylindermotor met een inhoud van 3670cc. Die motor zou nog tot ver in  de jaren vijftig in productie blijven. Deze vier-onder-de-kap had uiteraard een gesloten kompaan.


Fier en vrij

Natuurlijk stem ik eind october weer op Geert, de schat, die gelukkig al  die beroerlingen van asielzoekers ons  mooie land uit wil schoppen. Kijk, de  hele familie Van Reutelen heeft zich altijd verzet tegen die gasten, mijn opa was voor de oorlog  al tegen dat volk, toen uit Duitsland, omdat het daar toen niet goed ging voor ze, kwamen ze hier naar toe, nou dat hebben we geweten, later, in de oorlog werden ze opgepakt en  moesten  ze terug naar Duitsland en soms ook verder naar Polen en dat wordt ons  nou kwalijk genomen, dat we niet goed voor ze hebben gezorgd. Kijk dan breekt mijn klomp, ze zijn hier toch zelf naar toe gekomen, dan moeten ze niet klagen dat ze later terug moesten. Wat ik ook niet begrijp is dat  mijn zoon op het Malieveld in Den Haag zijn arm niet mag opsteken,  het is toch goddomme zijn arm. Het ligt allemaal aan die mohammedanen, die  ons mooie  Nederland in de  vernieling helpen. We mochten altijd  onze arm opsteken als wij dat zelf wilden, dat wordt ons  nu onmogelijk gemaakt. Gelukkig helpt Geert ons, zodat we straks onze arm weer fier en vrij  in de lucht kunnen steken.

Emma van Reutelen. 

29.9.25

R.E.A.C.

 

Wie de neus ziet van deze auto weet ogenblikkelijk wat de basis is: Panhard. Het is een R.E.A.C. R.E.A.C. staat voor Recherches et d'Études Automobiles Chérifiennes, een firma die auto's bouwde in Casablanca tussen 1953 en 1956. Er zijn slechts 15 gebouwd, want het project bleek te kostbaar. 

Partijen

 

Ooit op de Bussumse markt vier boeken gekocht. Het meest merkwaardige is een piepklein boekje: "De neue Reichstag" uit 1893. Alle leden van de toenmalige rijksdag staan er in. Allemaal mannen, veel met baarden, anderen met snorren. Een behoorlijk aantal is van adel, Freiherr o.i.d. en Elzas-Lotharingen lijkt voornamelijk vertegenwoordigd door rooms-katholieke geestelijken. Ik zou graag weten hoe het volk in dat twintig jaar eerder op Frankrijk veroverde gebied over hen dacht. De samensteller heeft zijn uiterste best gedaan van alle afgevaardigden een portret en cv te krijgen, dat is niet altijd gelukt en soms is hij daar narrig over en plaatst i.p.v. een foto de volgende mededeling "Alle Versuche, direkt oder indirekt Bild und Biographie des Abgeordn. (volgt naam) zu erhalten sind gescheitert." Een sociaal-democratische afgevaardigde is in de jaren tachtig van de 19e eeuw vanwege zijn overtuiging uit Berlijn verbannen en heeft daarna vanwege diezelfde overtuiging in de gevangenis gezeten. Achterin het boekje staat een lijst van de fracties in de rijksdag, die opent met "Antisemiten s. dtsch. Reformpartei" en onder Deutsche Reformpartei u. Antisemiten staan 13 afgevaardigden: Ahlwardt, Dr. Boeckel, Graefe, Hänichen, Hirschel, Klemm, Köhler, Leuss, Lieber, Liebermann v. Sonnenberg, Losse, Werner, Zimmermann.

Fascisme

 Fascisme, een oud woord, maar nog steeds relevant.

Punk über alles

 


Het was een groepje dat  kritiek op  de Amerikaanse maatschappij niet schuwde, maar er waren Amerikanen, en zij niet alleen, die moeite hadden met de naam: The Dead Kennedys, maar ja ,van Trump was destijds nog  geen sprake. Er verscheen een lied "California über alles". Een ander lied nam Las Vegas op de korrel. Maar dat was toen. Toen  regeerde punk über alles.

28.9.25

Bali

 


Kirk

 Ik moet me nog een keer bezighouden met de door rechts in Amerika zo fel betreurde Charlie Kirk, die volhield dat de verkiezingen van 3 november door Joe Biden gestolen waren en  dat de overval op januari 2021 op het Kapitool een vredelievend karakter had en de gevolgen ervan: "Er werden mensen in de gevangenis gestopt, omdat ze in de rotonde van het Kapitool hadden gebeden". Dat is dan wel een  heel bijzondere manier  van bidden: moorden, dreigen met moorden en vernielen. Er is maar één Kirk die te betreuren valt en dat is Roland Kirk (1936-1977).

 


27.9.25

De kleuterschool

Trump heeft gedreigd  dat na Comey meer hem onwelgevalligen zullen volgen, bovenaan dat lijstje staat Joe Biden als dief van de voorlaatste verkiezingen, maar ook  Obama wordt genoemd, Barack Husssein Obama zou niet in  de  Verenigde Staten zijn  geboren en Trump gaat dat  bewijzen.

26.9.25

Krabpaal 2

Uiteindelijk verscheen de krabpaal en leek alles in orde tot gistermiddag DPD  verscheen met een pakket met exact dezelfde krabpaal, dat heb ik meteen geretourneerd, dus ik dacht alles geregeld te  hebben, maar vanochtend vond ik voor mijn huisdeur opnieuw een pakket met een krabpaal. Ik heb een retourzendingsformulier ingevuld en maandag wordt het  pakket opgehaald. Ik verwacht dinsdag weer een krabpaalpakket, want DPD is halsstarrig. Ik houd u op de hoogte.

Middelburg

 

 


Een station is een visitekaartje van een stad. Maar dat schijnt de spoorwegen in Middelburg te zijn vergeten. Er rest een verwaarloosd bouwwerk dat na een aantal jaren stilstand nu eindelijk lijkt te worden gerestaureerd. Het maakt al met  al een troosteloze indruk, die de  fraaie stad geen eer aandoet. Want Middelburg is zonder twijfel mooi, met een bijzonder museum en voor de hondenliefhebber een ongelooflijk  aantal soorten, een diversiteit die bij voorbeeld Het Gooi ver achter zich laat.  Ik zag  o.a. Afghaanse windhonden, cairn terriers en Leonbergers.


 

Satie 4



Satie's "Satirische Tango". 

Alva

 


Geef maar toe bij het noemen van  de naam Alva denkt u allereerst aan die Spanjaard  die ons land tot  last  was tijdens de tachtigjarige oorlog en niet aan een automobielfabriek in Courbevoie in Frankrijk. Die fabriek bestond tien jaar: tussen 1913 en 1923, de fabriek maakte een reeks viercylinder auto's met S.C.A.P-motoren. Ze waren vanaf 1923 vier wiel geremd.

25.9.25

4X4

 

 


Citroën "Sahara", de tweemotorige 2CV.

Zweden

 

Zweedse volksmuziek 

Satie 3

  


Nogmaals Satie's "Gnossienne No.1", maar nu voor een kwartet o.a. met accordeon.

24.9.25

Satie 2

  


Satie's "Gnossienne No. 1, maar nu o.a. op de Japanse veelsnarige koto.

Satie

  


Krabpaal

Wij moeten ons even bezighouden met de pakketbesteldienst DPD, een bijzonder olijk bedrijf dat me gister  liet weten dat  een door mij bestelde  kattenkrabpaal tussen 14.12 en 15.12  zou worden bezorgd. Om half vier ontving ik een missive dat DPD  het jammer vond dat ze me gemist  hadden. Hoezo gemist? Ik was thuis.  Ik begin  een moeizame telefonade met  DPD.  Men kan mij niet  vertellen  wat er is misgegaan, maar men belooft  de paal op een DPD-afhaalpunt af te leveren. Daar heb ik geen donder aan, zo'n  paal  past niet op mijn rollator. Vanmorgen krijg ik  opnieuw bericht, DPD meldt dat  mijn paal naar een rotihuis  gaat in Naarden. Ik ga weer bellen. Nee, nee, de paal komt naar  mijn huisadres en gaat niet naar  Naarden.  Ik vraag waar dat rotihuis in Naarden vandaan komt. Dat  weet DPD niet, want DPD weet niet veel. Ik wacht af.

DONALD

  


Der Donald en autisme

Buckle

 



Dit is een Buckle, geemaakt door Buckle Motors in New South Wales in Australië. De pret duurde maar drie jaar, van 1958 tot 1960, maar desalniettemin was het een aardige wagen met een  fiberglascarrosserie en een Fords Zephyrmotor. De fabriek bouwde ook carrosserieën voor Goggomobil, niet alleen de standaard Duitse carrosserie maar ook één naar eigen ontwerp.

Davis

 

Roy Book Binder, die net als een aantal andere Amerikaanse gitaristen (Bromberg, Grossman) ooit les van hem nam, kon buitengewoon boeiend over hem vertellen. Jaren geleden deed hij dat ook in De Gezamenlijke Zenders Peazens & Moddergat of in After Hours, helemaal zeker ben ik niet in welk programma precies. Maar wat hij vertelde over Reverend Gary Davis (30 april 1896 - 5 mei 1972) was de moeite waard, want behalve dat hij les kreeg, chauffeerde hij de blinde gitarist ook. Stefan Grossman stelde een driedelige DVD, waarin Davis te bewonderen valt. Hier een drietal stukjes 'Slow Drag', 'Sally wher'd you get your liquor from' en 'Candyman'.

Struikelstenen

 


Een  aantal jaren geleden meldde Loet Leydesdorff me dat er struikelstenen werden naar gelegd voor zijn in  Sobibor vermoorde grootouders. We  zijn  heel ver familie van elkaar, ik ben een  achterkleinzoon van  een Leidesdorf, Betje Leidesdorf en de eerste  Nederlandse stamvader  was de in 1761 in Pressburg geboren Salomon Leydesdorff,  die via  Amsterdam en Sneek in  Leeuwarden belandt. Zijn nazaten gingen niet altijd even zorgvuldig om met de spelling van hun achternaam, dat wordt ogenblikkelijk duidelijk. Ik sta op de Markt in Middelburg  en probeer de struikelstenen van van Louis en Rika te vinden, maar het lukt mee niet. Ik ga naar de grote en mooie boekwinkel De Drvkkerij en  vraag of iemand me helpen kan.  Jantien meldt zich en wijst op iemand in een rood jack. Hij heet Tjitse, dat kan niet missen, hij moet een Fries zijn. Ik: "Dan kinne wy ek wol frysk prate!" Tjitse brengt me naar de struikelstenen voor een leegstaand  pand  waarvoor fietsen zijn neer gezet. Slager Leydesdorff moet fries gesproken hebben want  hij was één van de oprichters van "Fier fen Hûs', de Friese vereniging.

23.9.25

Joan

 


Joan Baez over der Donald 

Muziek op band

 


Tap Bowing Ensemble 

Ostrava 2

  

Bjarte Eike en Baroksolisten

Knight

 


De Silent Knight, een auto gefabriceerd in Chicago door de firma Knigt en Kilbourne Co. met de  bedoeling Knights motor te propageren,  een 40 pk schuivenmotor in plaats van een motor met  kleppen, De prijs was $3500, maar het succes was niet groot in de Verenigde Staten, pas roen Daimler en anderen in Europa de schuivenmotor gingen gebruiken nam het succes daarvan toe.

Verbod

Tijdens zijn eerste ambtstermijn gaf Trump Lysol als medicijn tegen  Covid in  overweging, nu  verbiedt  hij samen met de grote medicijnman Robert F. Kennedy  jr. het  gebruik  van paracetamol voor zwangere vrouwen omdat dat autisme bij hun kinderen zou veroorzaken. Binnenkort wordt in de USA het gebruik van likdoornzalf voor  boven vijftigjarigen verboden vanwege een verhoogde kans op botbreuk.

22.9.25

Ostrava



Volksmuziek van jeugdige musici uit Tsjechië 

Museum

 


Deze Morgan staat in een automuseum in Nieuw-Zeeland.

Hegseth

Gisteravond een tijdlang gekeken naar een demonstratie van Amerikaans christendom naar aanleiding van het verscheiden van Charlie Kirk, die ongeveer werd neergezet als een reïncarnatie van de Heilige Geest. De Amerikaanse minister van defensie Pete Hegseth maakte  het helemaal bont toen hij beweerde dat kirk* Duits is voor church. Zo redenerend is hegseth Swahili voor  hagepreek.

*kirk is Schots voor kerk 

21.9.25

La Salle 3

 


Wat is restaureren? Eerst maar even wat het niet is: het wrak van een Traction Avant 15/6 uit 1954 kopen en op basis daarvan een replica cabriolet uit 1939 construeren of een MG TC uitrusten met een Fordmotor, dat noem ik niet restaureren, maar vals spelen en volk dat dergelijke handelingen verricht of laat verrichten dient ogenblikkelijk uit elke serieuze automobielclub te worden verwijderd. Over het echte restaureren, en het doet er niet toe of het om fietsen of auto's gaat is al enige jaren discussie gaande: betekent restaureren het in nieuwstaat terug brengen van het voertuig of moet de patina van de oude lak bewaard blijven en geven gebruikssporen juist meer waarde? Eerlijk gezegd weet ik het niet. Mijn Sunbeamfiets uit 1910 ziet er uit of hij gister de fabriek verlaten heeft. maar mijn Columbia uit 1900 zat na een eeuw nog zo mooi in de lak, dat ik hier en daar de beschadigingen met een fijn penseeltje heb ingevuld. Ik kom op dit alles omdat ik ooit in de buurt van Chicago een prachtig gerestaureerde La Salle uit 1940 zag. Restauratiekosten $120.000,- en nu te koop voor $80.000. De wagen zag er uit alsof hij zo van de band kwam. Ik heb toen op een parkeerterrein een poosje met de eigenaar staan praten, mocht het interieur en de V8-motor bekijken en echt er viel niets op aan te merken.

La Salle 2

 



In 1927 werd La Salle gelanceerd als kleiner en goedkoper submerk van Cadillac met een vijfliterzijklepper-V8, in 1929 (zie foto's) werd de motor een tikkeltje groter en datzelfde gebeurde opnieuw in 1930, maar in 1934 kreeg de auto een acht-in-lijnmotor van Oldsmobile. In 1937 kwam de V8 terug, maar de carrosserie werd gedeeld met de duurdere Oldsmobiles en Buicks. Toen de Cadillacs aan het eind van de jaren dertig goedkoper werden was er voor La Salle geen plaats meer. In 1940 kostte een goedkope Cadillac namelijk $1752 en een La Salle $1446.
 

NSB

Zet een schaaltje met suikerwater neer en er komen behalve bijen ook wespen op af.  Dat was gister aan de  hand in Den Haag. De ene  demonstratie haalde de andere uit. Daarom lijkt het mij verstandig geen enkele demonstratie van ultrarechts meer toe te staan om zo de neo-NSB buiten de deur te houden.

20.9.25

Kamkars

 


Kamkars met Khoshara Howraman

Een dag te laat



Leuk?

 

Wie voor en kort na  de oorlog genoeg had van zijn Citroën Traction Avant kon deze auto  opleuken met allerlei accessoires: andere grille, lampen in de spatborden enz. enz. Hetzelfde gebeurt nu met de kleine in Marokko  gebouwde electrische Ami, die overigens ook als Opel en Fiat verkrijgbaar  is. De Italiaanse firma Caselani levert, overigens tegen een behoorlijke meerprijs, een zeg maar HY-pakket, met andere neus en
geribbelde zijkanten waardoor het wagentje er anders uitziet. Caselani's ontwerper David Obendorfer en Pierre Leclercq  van het Citroën Design Centre tekenden het ontwerp.

 

Nash

 

 
 
Er stond nog  een tweede vooroorlogse auto op de Markt in Middelburg vorige week zaterdag en hoe fraai en bijzonder de La Salle ook was, mijn hart ging uit naar de  andere wagen: een Nash  uit 1934. Het waarom  daarvan is gauw verteld: ik had zelf ooit een drie jaar jongere Nash. De auto op de Markt was een Big Six  Brougham. Dat brougham dateert nog uit  de koetsentijd en betekende toen  een lichter en ietwat korter voertuig. Nash bouwde in  1934 18664 auto's en dat  was ongeveer het  dubbele dat in 1933 afgeleverd was. 1934 was tevens het jaar dat Nash sinds het begin van het  merk het miljoen geproduceerde auto's bereikte.


 

 

19.9.25

Jon Stewart

 


Jon Stewart van de Daily Show na het gedwongen vertrek van Jimmy Kimmel.

La Salle


 
Archie &  Edith Bunker zongen de beginmelodie van "All in the family" samen. In die intro  zat de volgende zin: "Gee, our La Salle ran great". Maar wat was een  La Salle en hoeveel Nederlanders hebben ooit een La Salle gezien? La Salle  was van 1927 tot 1940 een ondermerk van  Cadillac en gemaakt volgens de zelfde principes: goed en degelijk,  dus geen goedkope Cadillac, maar een fractie kleinere Cadillac. Ik heb drie La Salles gezien, één jaren geleden in een kas in Denemarken, één op een trailer langs de kant van de weg in de buurt van Chicago en één op de Markt in Middelburg, want daar stond j.l. zaterdag  een La Salle coupé  uit 1928. Het was open monumenten dag en er was een zogenaamd "oldtimer"-festival aan gekoppeld. De twee vooroorlogse auto's, waaronder de La Salle stonden er  tussen al dat modernere spul wat verloren bij. Gemotoriseerd was deze La Salle door een vijf liter V8.
 

 

 

18.9.25

Bugatti

 Bugatti's  in Molsheim of andere koek dan de door Polletje Piekhaar gefilmde Nederlandse "oldtimer"-activiteiten.

Soms

Soms doen de Britten me heel erg denken aan Chamberlain 

Mededelingen

 Vunzerinx & Van Schetteren

trappelzakken, zuigflessen en  andere curiosa

Iedere dinsdag- en donderdagavond meerstemmige klepelzang door en voor de gegoede burgerij. U kunt kaarten  reserveren  bij de  VVV ter stede.

Tijdig dan wel ontijdig bezoek aan  de christelijk gereformeerde kerk te Schaamlippenhuizen.  Sleutel van de kerk af te halen bij de  koster.  Tjalle  Boemstra, Tsjerkebuerren  346, Schaamlippenhuizen.

Iedere Zonavond van 9.30  tot 11 uur biologisch-dynamisch vroegstuk bij Hendrik Hemelaar te Saksenhuizen.

Jèh

Gister  in de trein van Leiden  naar Naarden-Bussum krijg ik mededelingen eerst in het Nederlands en  daarna van dezelfde stem in het Engels. Ik kan met de trein naar Utrek en mijn trein gaat  verder naar Amsterdam Zoid. De president-directeur van de spoorwegen heet zeer waarschijnlijk Voiter Koelmies.

11.9.25

Pauze

 Even pauze

Junek

Eva Junek: "Wat heb ik voor jullie?  Twee malse biefstukjes  van twee ons elk. Een potje Olvarit. Een wandplaat  van Wilhelmina  van Pruisen bij Goejanverwellesluis..Drie trostomaten. Frits Barend. Een  glaasje ranja."

10.9.25

Flash


Flashmob in Mexico 

Fietsen?

In Berlijn werd, op zoek naar te fotograferen objecten, door mijn zoons gefietst. Hier mijn oudste zoon Mischa op het vliegveld Gatow.
 Wonderlijk te midden van straalvliegtuigen van Amerikaans, Franse, Britse en  Russische (zoals deze MIG 15 Bis) komaf rond te  peddelen. De 15 Bis was een verbeterde versie van de 15, die al in de Koreaanse oorlog met succes werd ingezet en voorzien was van een kopie van de Rolls-Royce Nene. MIG staat voor de ontwerpers van het toestel Mikojan en Goerevitsj, het werd behalve in de Sowjet-Unie ook gebouwd in Polen, het voormalige Tsjechoslowakije en China.

  

Tamburitza

Zo nu en dan ben ik een naam kwijt. Zoals gister. Zal mijn leeftijd wel  zijn. Maar de muziek die ik liet horen heet tamburitzamuziek. Oorspronkelijk uit Kroatië, maar daarna uit Hongarije.  

9.9.25

Waar?

 


Waar vandaan? Ja, waar vandaan komt  deze muziek? Vaak komt ze nu uit Hongarije. Maar dat is niet het land van oorsprong. Een paar eeuwen geleden werd het uit Kroatië, bang voor een moslimoverheersing, meegenomen naar Hongarije. Maar dat wil niet zeggen dat  deze muziek in Kroatië niet gespeeld wordt!

Dagboek

Dagboeknotities van Erich Kästner (1899 - 1974) , die hij aan het eind van de Tweede Wereldoorlog maakte, eerst in Berlijn daarna in het Oostenrijkse Mayrhofen waar hij, omdat er zogenaamd gefilmd ging worden, naar toe reisde. Kästners boeken belandden in 1933 op de nazibrandstapel en hij hield het hoofd moeizaam boven water door onder schuilnaam o.a. aan filmscenario's te werken. "Nota bene '45"* is een fascinerend boek, dat ik in een ruk uit las, want hier las ik op een unieke wijze hoe de ondergang van het Derde Rijk beleefd werd, compleet met grappen die de Berlijners in de eerste maanden van 1945 maakten: "Heb je gehoord, Hitler en Roosevelt hebben een verbond gesloten. Roosevelt stuurt vliegtuigen en Hitler stelt het luchtruim ter beschikking." De Duitse bureaucratie speelt in die maanden nog altijd hoogtij, niets gebeurt zonder het invullen van papieren, soms in achtvoud, terwijl de vernietiging voor de deur staat. Kästner noteert bijvoorbeeld het verhaal van R., die zoals bijna elke soldaat verhalen vertelt over de kenmerkende gebreken van het veelgeprezen Duitse organisatietalent. "Het zijn altijd dezelfde gebreken. Het zijn huiveringwekkende gebreken. het zijn gebreken van het Duitse karakter. Wanneer het, zoals bij in allerijl uitgevoerde terugtochten, een kwestie is van buigen of barsten, moet je kunnen buigen. je moet je aan de situatie aanpassen. Je moet elastisch zijn. Je moet improviseren. Je mag niet onderdanig zijn. Wanneer de ontregeld raakt, hoef je je er niet meer aan te houden, anders botsen de treinen op elkaar. De Duitsers geloven niet niet in wat ze zien, maar in de dienstregeling. En ze gehoorzamen haar ook nog als ze er niet meer in geloven. Hun gehoorzaamheid is stompzinning. Ze is misdadig. En wanneer je hen aanklaagt, wijzen ze met hun vinger nar de dienstregeling. Dan schreeuwen ze: 'Aan de lantaarn ermee.'" In Mayrhofen maakt Kästner de bervrijding mee, hij ziet hoe de Oostenrijkers de portretten van Hitler van hun muren halen en zich ogenblikkelijk in een slachtofferrol manoeuvreren en het filmgezelschap uit Berlijn weg wil hebben. Op 15 mei 1945 noteert hij: "Het Derde Rijk is voorbij en men zal er boeken over schrijven. Miserabele, sensationele en leugenachtige, en hopelijk ook een paar oprechte en nuttige boeken. Een psychologisch onderzoek dat het gedrag van de doorsneeburger onder de loep neemt zal niet mogen ontbreken. En dat zou bijvoorbeeld De veranderlijkheid van de mens onder de dictatuur kunnen heten. Zonder zo'n anlyse zouden de vreemde werkers, onderzoekers, missionarissen en griezelgasten zonder leidraad in de doolhof staan. Ze zouden zich geen raad weten. en ook wij, die in de doolhof rondtastten toen het nog geen museum was en de minotaurus en zijn slachtoffers nog leefden, ook wij zullen het boek nodig hebben."