Pages

11.7.25

Volkslied 5

Oh, say! can you see by the dawn's early light
What so proudly we hailed at the twilight's last gleaming;
Whose broad stripes and bright stars, through the perilous fight,
O'er the ramparts we watched were so gallantly streaming?

 

Choro

 


 Anat Cohen & Trio Brasileiro met: "Choro Pesado".

Ambassador


 

Het duurste model Nash was de achtcylinder "Ambassador', hier de versie van 1940. Vanaf 1939 hadden Nashes een smallere grille. Bovenstaande auto heeft zogenaamde "fender skirts", die de achterwielen bedekken. De omzet van Nash Kelvinator in 1940 bedroeg meer dan $73 miljoen dollar en de winst was anderhalf miljoen dollar. Twintig Ambassadors werden voorzien van een speciale, door graaf Alexis de Sakhnovsky ontworpen cabrioletcarrosserie er werden slechts 20 gebouwd, waarvan maar 11 werden verkocht.
 
1940 was ook het laatste jaar dat de LaFayette werd gebouwd, vanaf 1941 heette die Nash 600. "Time" omschreef destijds de 600 als de enig werkelijk nieuwe auto: hij had een zelfdragende carrosserie. De naam 600 kwam van het feit dat er op een tank van 20 gallons benzine 600 mijlen konden worden afgelegd.(Omgerekend op een tank van 75 liter bijna 1000 kilometer.)
O ja, natuurlijk vreten ze varken van de  barbeque, hebben ze kaal geschoren koppen, dragen ze rare korte broeken en mouwloze t-shirts, zitten ze onder de tatoeages, overschreeuwen ze zich, beschouwen  ze Trump als hun heiland en vernielen ze hier hun Nash uit 1940 nog meer, dan die al vernield was. Helaas zijn er Nederlandse laagschedels die in gestrekte draf deze idioten imiteren. Van het ene stel dwazen naar een andere Amerikaanse gek, die zijn 600 uit 1941 voorzien heeft van een chassis(!) en een Chevroletmotor, hij heeft het over een Nash Ambassador 600, dat woord "Ambassador" slaat nergens op, maar hij is duidelijk al tweeeneenhalf jaar bezig een auto te slopen, in plaats van een boekje te raadplegen.


 

10.7.25

Jazz

 


The Traveling  Janes 

Y

 

Zo maar een tweetal "Y" Fords, de ene, AH-28-54, uit 1932, de andere uit 1934. In 1931 was de  Fordfabriek van Manchester naar Dagenham verplaatst en kort daarna verscheen - naast de Amerikaanse Fordproducten -  een op het eerste gezicht verkleinde versie van de Ford "B". De "Y" had een viercylinderzijklepmotor met een inhoud van 933 cc en drie versnellingen, de vering was zoals bij alle Fordpersonenwagens: dwars voor en dwars achter. Uiterlijk lijken de  32'er en 34'er op elkaar, maar de eerstgenoemde heeft een kortere grille en een rechte bumper. Oorspronkelijk heette de tweedeurs net als in de Verenigde Staten "Tudor" en vierdeurs "Fordor", maar dat werd veranderd in respectievelijk "single entrance" en "double entrance". De "Y" bleef tot 1937 in productie, maar kreeg vanaf 1935 de naam "Popular". In Duitsland werd het zusje van de "Y" in 1932 gelanceerd met de naam  "Köln". Keulen was ook de naam van de plaats waar de Duitse Fordfabriek gevestigd was, uiterlijk en motor waren aan die van de "Y".

Hagopian

Richard Hagopian is een typisch voorbeeld van een muzikant in de Verenigde Staten die de muziek van zijn voorouders trouw bleef en nog steeds Armeense klanken hoog in het vaan heeft, dat gebeurde eerst in het prachtige feestorkestje de Kef Time Band met Hagopian op oud en Buddy Sarkissian op dumbeg, later solistisch met zoon Harold, eigenlijk violist, eveneens op dumbeg.

 

Trump

Trump: "I don't  like that cross on the  Swiss flag, I really.... I hate it,  I hate it  and those mountains are horrible too, sooo horrible, soooo bad. So I give the  Swiss a tariff  of 75%. 75%.

9.7.25

Veritas?

 

Ach ja, Fordbumpers uit 1932 op een Nash uit 1926 het mag allemaal, maar  het  is natuurlijk niet origineel. Bovenstaande wagen stond bij de RDW (Rijksdienst Wegverkeer) geregistreerd als een BMW uit 1935. Maar op de neus staat Veritas en dat is een Duits merk van na de Tweede Wereldoorlog,  gestart door voormalige BMW-technici in Meßkirch in Baden om rond de zescylindermotoren van de vooroorlogse BMW 328 race- en sportwagens te bouwen. Het succes was van dien aard dat in 1949  de auto ook in de handel kwam. Latere modellen van Veritas kregen een lichtmetalen, samen met  Heinkel ontwikkelde, motor. (op zoek naar andere foto's ontdekte ik dat de spijlen in de  grille van een Veritas altijd vericaal waren en niet zoals bij deze  auto horizontaal, summa summarum is dit geen Veritas maar een Falsum?)

Volkslied 4

Ons "Wilhelmus" is een net volkslied, er worden geen andere landen belaagd, er wordt zelfs niet gekweeld dat Nederland het beste en mooiste land is op deze aardkloot, want zulks schijnt toch het eerste te zijn waaraan de meeste "national anthems" moeten voldoen. Ophitsen! Toen in de vorige eeuw de Afrikaanse lieden zich ontdeden van het  koloniale juk hadden ze natuurlijk meteen na hun vrijwording een nationaal gezang nodig en wonderlijk genoeg werden dat zeer Europese riedels. Ik heb een behoorlijk aantal  grammofoonplaten met Afrikaanse muziek, allemaal goed beluisterbaar, of het nu uit Congo komt of uit Algerije, maar  met de volksliederen gaat het mis. Er valt niets terug te vinden van wat de "eigen muziek" zo mooi maakt. Ik heb een aantal volksliederen op  een rij gezet, eerst Ghana (heel Engels), daarna Burkino Faso, Congo, Angola, Ethiopië, Algerije, Zuid-Afrika en Nigeria. Opvallend is dat de meeste  volksliederen gezongen worden in de  taal  van de voormalige kolonialisator.

8.7.25

Reclame

 


Vanaf het allereerste begin vonden de eigenaars van bestel- en vrachtwagens het noodzakelijk reclame voor hun bedrijf te maken en waar kon dat beter dan op de zijkant van de laadruimte van het voertuig. Hier twee voorbeelden: op de voorgrond een Austin uit 1911, in feite (hoe modern!) met een frontstuurcabine, want de motor zit onder de bestuurderszitplaats. Op de achtergrond een Bianchi uit 1909, die zoals destijds veel voorkwam betere dagen heeft gekend als personenauto, maar verbouwd is tot vrachtwagentje.

Velo

 

Gaston Vandenseyckere zette zijn vélo tegen 'n boom, want 'm had nog altijd niet de kunst van het rijdend patatten afgieten niet onder, maar over de knie.


Broek

Als u straks kortgebroekt gaat sjoppen vergeet dan niet uw pampertje om te doen, het  is sneu om straks bescheten thuis te komen zonder dat iemand uw roomblanke, dan wel getatoeërde kuiten zag.



Volkslied 3

En wat horen wij hier? Voor de zoveelste keer de melodie van het Britse volkslied, maar nu als het  volkslied van Liechtenstein""Oben am jungen Rhein". Bovendien was Lullys compositie van 1871 tot 1918 ook nog als "Heil dir um Siegerkranz" de Kaiserhymne in  Duitsland. De Zuid-Amerikaanse republieken, nadat ze zich in de  negentiende eeuw van Spanje hadden  losgemaakt,  kozen allemaal voor iets spectaculairs, iets dat klonk als kwam het regelrecht uit een Italiaanse opera, de militaire pakjes die er bij gingen horen leken meer op operettekostuums, maar dit  terzijde.  Ik neem ze even voor u door. Eerst Paraguay en  daarna Uruguay, Venezuela, Columbia en Argentinië. Heel, zeg maar, hartstochtelijk toch?

7.7.25

Hotchkiss

 
Het Franse merk Hotchkiss was net als het Belgische merk FN waarschijnlijk meer bekend als leverancier van wapens dan van automobielen. Vooral in de jaren dertig waren er echter sportieve successen: Hotchkiss won in 1932, 1933, 1934 en 1939 de Rallye van Monte-Carlo, maar in de jaren vijftig ging het snel bergafwaarts en in 1954 werden nog maar vijf auto's gebouwd. De "Anjou" werd zowel als vier- en als zescylinder in 1950 op de Parijse Salon geïntroduceerd. De vier had een motorinhoud van 2312cc en een maximumsnelheid van 125 km/u, de zes haalde met een cylinderinhoud van 3485cc 150 km/u.

 

Volkslied 2

Ah, dacht u, dat verhaal dat de Britten  een oorspronkelijk Frans lied als volkslied hebben daar klopt geen bliksem  van. Maar ik ga  het bewijzen. Het  bewijs heb ik uit het excellente boek van Bart van Loo "Chanson, een gezongen geschiedenis van Frankrijk".  Zwitserland had, als ik me goed herinner, op dezelfde melodie als "God save the king/queen" een nationaal volkslied, maar daar kwam in 1981 verandering in en men zingt nu de zogenaamde Zwitserse psalm, in vier talen. Het is opvallend dat volksliederen gewijzigd worden  en dat dan weer tot  problemen leidt. In de "Overture 1812' citeert Tchaikovsky een volkslied dat in 1812 nog lang geen volkslied was. In Duitsland zingt men na 1945 het derde couplet van het Deutschlandlied omdat men de beide eerste coupletten te nationalistisch vindt. Maar wie wil zwelgen in nationalistische bombast, reppe zich naar Kazakhstan, het is duidelijk dat het land eens deel uitmaakte van de Sovjet-Unie, waar ze ook nooit  genoeg konden krijgen van het ophemelen van het moederland. Soms is de melodie van een volkslied gepikt van een heel ander lied, zo is de melodie van  het Fries volkslied afkomstig van een Duits studentendrinklied "Vom hohen Olymp herab". En tenslotte is er het volkslied van Maleisië, dat als "La Rosalie" in de negentiende eeuw werd gecomponeerd door Pierre-Jean de Béranger, maar nu "Negaraku" heet en niet met  een andere tekst mag  worden  gezongen, dus ook niet met de originele.

6.7.25

Kleur

Pseudokleurenfotografie, want de prentbriefkaarten hebben een zwart-witfoto als basis en die zijn fantasievol ingekleurd, zodat de tweeramer op een van de foto's een geel dak, een  rode zijkant en een grijze voorkant heeft, gelukkig zijn de meeste minder extreem, wel heb ik een vraag  over de Leidsche Boschjes (meervoud) en de Moskeekerk. Moskeekerk?





 

Bestuur

 

Het bestuur  van de "Donald J. Trump Appreciation Society" in Donderen.

Volkslied

Ik moet me nodig eens bezig houden met het volkslied. Ik bedoel met volkslied, het soort liederen als ons "Wilhelmus", dat  trouwens, al is  het stokoud, nog geen honderd jaar ons volkslied is. Het is een merkwaardig lied, gewijd aan de, aan degene die de vader des vaderlands wordt genoemd, hij  was van Duitse bloed en eerde de Spaanse koning, alsof Alva, die voor de Spaanse koning hier orde op zaken moest stellen, zo'n lekkertje was. In Spanje hebben ze natuurlijk ook een volkslied, "La Marcha Real",  maar dat heeft geen woorden, alleen een melodie. Is het dan wel een volkslied?  Sinds 1932 is "Het Wilhelmus" ons volkslied, daarvoor hebben ze met verschillende andere liederen het volk trachten te verheffen o.a met "Waar de blanke top der  duinen", dat uit 1870 dateert en voor het laatst populair was bij de NSB. Van  "Het Wilhelmus" bestaat bij mijn weten geen gewijzigde versie, zoals die bij het Amerikaanse volkslied: "Oh, say can you  see, any bedbugs on me", "Waar de blanke  top der duinen" kent wel zo'n versie, precies uit de tijd toen het door de NSB gezongen werd; "Waar de blanke top der duinen afgezet met prikkeldraad en  op elke honderd meter weer zo'n  vuile rotmof staat, juich  ik aan het vlakke strand, hij komt nooit in Engeland. Engeland, nee, het Verenigd Koninkrijk, eert  met het volkslied de Britse monarch, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat God save  the king of queen" van Franse origine is, gecomponeerd werd door Jean-Baptiste Lully als "Grand  Dieu sauve le roi", Georg Friedrich Händel wist het pasklaar te maken als Brits volkslied. Die wetenschap  moet voor Nigel Farage en kornuiten gekmakend zijn. Het Franse volkslied kent waarschijnlijk  de meeste afwijkende versies, zoals deze van Franz Liszt. of deze van Allan ("Hello Muddah, Hello Faduh") Sherman of deze, fel door  het gezag bekritiseerde versie van Serge Gainsbourg.

5.7.25

Toen


 

Frans

Even  aandacht voor de grote personenauto's van "gewone" Franse merken als Renault, Panhard, Peugeot, Citroën en Berliet. Ze kwamen na de Tweede Wereldoorlog terug met kleinere wagens, behalve Berliet, dat zich tot vrachtwagenconstructie beperkte.
Renault had in 1939 zijn "Suprastella" met een achtcylindermotor met een inhoud van 5448cc, een open versie werd tot staatskaros bevorderd.
Panhards "Dynamique " (met de zitplaats van de chauffeur in het midden van de voorbank) uit 1936, kreeg in 1938 een versie "limousine six glaces", eventueel te krijgen met een grotere motor met een inhoud van 3834cc en vanaf 1939 met het stuur weer op de juiste plaats: links.
Peugeots 402 kreeg in 1938 een wat grotere viercylindermotor (2142cc), maar viel toch in een andere klasse dan de "Suprastella".

Citroën, dat oorspronkelijk een achtcylinder "conduite interieure" gepland had, verscheen in maart 1939 met een gelijknamige zescylinder met een inhoud van 2867cc, er werden 213 afgeleverd. De foto toont de kleinere viercylinder.
De "Dauphine" van Berliet had een viercylindertweelitermotor en weliswaar een eigen grille en neus, maar de rest van de carrosserie kwam van Peugeot.

 

Lap steel 2

 


Helemaal links zit hij, Leon McAuliffe achter zijn steelguitar, die inmiddels de karakteristieke vorm van de gitaar  heeft verloren en er uitziet als een strijkplank met snaren en  daarom ook wel grapsgewijs ironingboard wordt genoemd. Medio jaren dertig ontstond er een nieuw soort muziek, het was alsof countrymuziek een dosis jazz ontmoette en men noemde het western swing. Bob Wills en zijn Texas Playboys waren grondleggers van de stijl en die was zo populair in de Verenigde Staten dat de jazzbands van Benny Goodman en Count Basie er bij verbleekten.

4.7.25

De Ware Gristen

 

"Niet ik bepaal of ik mijn broeders hoeder ben, daar heb ik de Raad van State voor." 

Lap steel

Op zeker moment voldeed de naam Hawaiigitaar niet meer omdat er veel meer andere soorten muziek op werden gemaakt en koos men voor de naam lap steel. Lap is duidelijk, dat betekent schoot en de gitaar werd liggend  op schoot bespeeld, steel is minder duidelijk, het kan zijn doordat sommige gitaarbouwers in plaats van een houten klankkast voor een metalen  klankkast kozen.

Jodzert 3

  


De "Jodzert" op volle zee.

3.7.25

Jodzert 2

 

De "Jodzert" bij de Lofoten
 

Pistoletjes

Wie op het fantastische idee gekomen is om bij het Joodse  jeugdvoetbaltoernooi uitgerekend de met tatoeages overladen Bouwe Dod uit te nodigen, terwijl tatoeages in het  jodendom verboden zijn, is de vraag. Maar hopelijk smaakten de pistoletjes met parmaham na afloop heel lekker.

Jodzert

 


Anja  Hiemstra en Sicko Heldoorn, momenteel met hun zeilschip "Jodzert"ergens ter hoogte van de Lofoten hebben 's ochtends de kachel aan en hebben zich  warm  aangekleed, van de grote hitte hebben zij geen last.

2.7.25

Hawaii 3

 Inmiddels speelt Ledward
Kaapana zijn gitaar op een  heel gewone manier.

Bouwe

 


Zou de zeer ernstig getatoeërde Bouwe Dod met D-Reizen ons land verlaten?

Naar het beloofde land

Nadat Bouwe Eelkes Heimstra een nieuw paspoort met chip had aangevraagd en gekregen en thuis achter de computer moeizaam een onzinnige vragenlijst voor een bezoek aan zijn broer Bote Eelkes Heimstra in Minnesota had ingevuld, kwam hij bij aankomst op de luchthaven van St.Paul/Minneapolis erachter, dat hij voordat hij in de Verenigde Staten werd toegelaten eerst nog 24 meter onder toezicht van de door president Trump aangestelde grenscontroleur Kenneth Katzenklo  moest hinkelen, drie koprollen maken, een duet met mrs. Miller zingen en een kwartiertje een yoyo in de lucht houden. Nadat hij tenslotte drie uur staand in een kamertje van anderhalve meter bij anderhalve meter gedwongen naar het een en hetzelfde  nummer uit het gospelbluegrassrepertoire had geluisterd en op een signaalhoorntje het Amerikaanse volkslied had geblazen werd hij toegelaten. Maar toen was er al wel een dag verstreken.

 

Klassiek?

 
Eén van de meest misbruikte woorden in de onze taal is het woord klassiek. Want wat bedoelen we nu eigenlijk met het woord als we het over klassieke muziek of over klassieke auto's hebben? Is Honeggers "Pacific 231"   klassiek enkel en alleen omdat het stuk wordt uitgevoerd door een symfonieorkest? Is een Opel "Olympia" uit 1952 klassiek, enkel en alleen omdat het een 57 jaar oude auto is? Haydns symphonie "De Filosoof" is klassiek, een Bugatti "35B" is klassiek, daar is geen twijfel over mogelijk. Vooral in oude-autokringen wordt het woord klassiek (of nog liever "classic", want de heren communiceren graag in het Engels) met, een door mij onbegrepen, graagte in de mond genomen. Natuurlijk begrijp ik dat de eigenaar van een oud, maar desalniettemin onnozel voertuig, graag zijn voiture als klassiek afficheert, maar de timmerman, die een zestig jaar oude hamer hanteert, noemt dat slagwerktuig toch ook niet klassiek.

 

Hawaii 2

 


Eenmaal succesvol gearriveerd op het vaste  land van de Verenigde Staten waren er speciale firma's  die het instrument trachten  te verbeteren, zoals de van oorsprong Tsjechische broers Dopera,  ze noemden hun gitaar dobro (Dopera Brothers), die het in de accoustische countrymuziek heel goed deed.

1.7.25

Klein

 

 Na de oorlog zat het bouwen van vliegtuigen voor de eerder genoemde Messerschmitt (1898-1978) en Heinkel (1888-1958) er niet meer in en beiden betraden afzonderlijk het pad van de automobielbouw, Willy Messerschmitt met zijn "Kabinenroller" en Ernst Heinkel met zijn "Kabine".
Eerstgenoemd autootje leek op de cockpit van een vliegtuig op drie scooterwielen, het was oorspronkelijk bedacht door Fritz Fend (1920-2000), net als Messerschmitt en Heinkel een vliegtuigingenieur, die  beenloze oorlogsinvaliden aan een vervoermiddel wilde helpen met de Fend "Flitzer", die van 1948 tot 1951 in productie was en met handaandrijving of met een 38cc- of een 98cc-motortje leverbaar was. Later werd een 100cc-motor in de éénzitter geïnstalleerd. In 1952 werd de "Flitzer" een tweezitter, de beide inzittenden zaten in zogenaamde tandemzit en vanaf voorjaar 1953 werd het voertuigje door Messerschmitt in Regenburg gebouwd als "Kabinenroller KR 175" met een tweetactééncylinder Fichtel & Sachsmotor, vier versnellingen en een topsnelheid van 78 km/u. In 1955 verscheen de "KR 200" met een wat zwaardere motor, waardoor de maximumsnelheid met 12 km/u omhoog ging. In 1956 veroorzaakten financiële problemen een scheiding tussen het Messerschmittconcern en de Regenburger Kabinenrollerfabriek, die Fahrzeug- und Maschinenbau Regensburg (FMR) ging heten en tot 1962 de KR 200 produceerde. 
 Vanaf 1958 tot 1961 kwam er een sportieve vierwielige versie op de markt, de zogenaamde FMG Tg 500 - de Tiger - met een tweetacttweecylinder met een inhoud van 491 cc en een topsnelheid van 125 km/u.
 De Heinkel "Kabine" dateert van 1956 en was slechts twee jaar in productie, eerst met viertactmotor met een inhoud van 174 cc, later met een inhoud van 204 respectievelijk 198 cc., de oorspronkelijke driewieler kreeg tegelijkertijd met de motorwijziging dubbele achterwielen. In 1958 gingen de productierechten naar een Ierse firma, die op zijn beurt de rechten aan Peter Agg, eigenaar van het Britse automerk Trojan, overdeed, die tot 1965 het autootje verkocht als Trojan 200.

Hawaii

 


Vorige week liet ik in het serietje  over Cajunmuziek een steelgitaar zien. Hoe de steelgitraar in Louisiana belandde liet ik in midden. Hij komt uit Hawaii, maar in feite is het nog ingewikkelder, want toen  Mexicanen en Portugezen tweehonderd  jaar geleden naar Hawaii kwamen om er koeien te hoeden, brachten  ze gitaren  mee. Hawaiianen kenden  alleen maar trommels en ze wisten niet goed wat ze met die  gitaren aan moesten. Ze legden ze op schoot en begonnen met een kam,  een sleutel of iets dergelijks klanken te produceren. Toen ze daarmee succes hadden, kwamen ze er mee naar het Amerikaanse vaste land en ontstond er een ware rage.

Krazy Kat

 


Een tekenfilm uit 1932 van Krazy Kat met o.a. Joe E. Brown, Jimmy Durante, de Marx Brothers en Laurel en Hardy.

Drenthe 2

Iedere bijeenkomst van de Drentse "Donald J. Trump Appreciation Society' en dat zijn er minimaal  drie per week begint met zingen van het door Mark Rotte gecomponeerde loflied: "Grote Trump wij loven u", waarvan hier de tekst: "Grote Trump wij loven u, Heer, o sterkste aller sterken, Heel de  wereld juicht voor u en bewondert uwe werken."  


30.6.25

Drenthe

 

Het bestuur  van de "Donald J. Trump Appreciation Society in Drenthe".

Tatatata


 

Jabbo



Jabbo Smith and his Rhythm Aces met Sau-Sha Stomp 

Tweelingzus

 


Lammechien Pestebubbonica,  geboren Bretzelmann, die na een kortstondig huwelijk met Giuseppe Bimotore Pestebubbonica, vanwege hun zoontje Armonico de  achternaam Pestebubbonica bleef behouden, tweelingzusje van Annechien Bretzelmann en drogisterij- en postagenschaphouder in Valthermond. Drents linedancekampioene en vertrouwelinge van Caroline v.d. Plas, mogelijk BBB-kandidaat Tweede Kamerverkiezingen  19 oktober 2025.  

Glastonbury

Naast Bob Vylan traden vermoedelijk ook The Peatels, The Rolling Cones, Take Rat, Ed Kieran, The Boo, UB 50 en nog enig ander gespuis, op in  Glastonbury, dat te beroerd is een originele naam te verzinnen.

29.6.25

Tuba's

 Unituba o.l.v. John Sass

David Bromberg

  

David Bromberg and big band met "Sloppy Drunk"

Frans

 


een Frans 'behapbaar' rijwiel

28.6.25

Hoppa 2




 

Stud

Studebaker uit South Bend, Indiana is de grote depressie in feite nooit te boven gekomen, alhoewel het er kort  na de Tweede Weredloorlog met de ontwerpen van Loewy redelijk rooskleurig uitzag, maar deze Gran Turismo Hawk uit 1961 dateert uit de nadagen van het merk, dat  in 1964 de fabricage verplaatste naar Hamilton in Ontaria, Canada en in 1966 voorgoed verdween, wanneer we de Studebaker Avanti tenminste niet meetellen. De GT Hawk werd ontworpen door een stylist van buiten, Brook Stevens, die de wagen een Mercedesachtige grille gaf, niet zo heel merkwaardig want dat merk werd destijds door Studebaker geïmporteerd.