10.6.25

70

 Zeventig hoorns met het  "Jagerskoor" uit "Der Freischütz" van Carl Maria von  Weber.

Donald

 


 Donald J. Nero

Feest

 


           Hedenavond  om acht uur eenmalig optreden
van de DRACHTSTER NEIDRIPPERS
in feestzaal Jappie Hobbesma in Ureterpvallaat
met na afloop grootbal met de Efteroankommers
de Drachtster Neidrippers zingen
ondermeer hun nieuwste hit
“Daverjende Wyntsjes, Dounsjende Sketen". 

Patachou

  

Patachou zingt "Les amoureux des bancs publics".

De L en de F

 


Waarschijnlijk is de TC in ons land het meest bekende MG-type, maar er waren daarvoor - en voor de Tweede Wereldoorlog - al veel meer MG's en bijna allemaal met die  typisch Britse sportwagencarrosserie, zodat ze voor de leek nauwelijks van elkaar zijn te onderscheiden. Maar wie de motorkap opent ontdekt de verschillen. Het L-type, waarvan hier bovenstaand voorbeeld, dateert uit 1933 en 1934 heeft een kleine zescylindermotor, die oorspronkelijk ook in de Wolseley "Hornet" zat. Dat klinkt merkwaardig, maar dat merk maakte sinds 1927 eveneens deel uit van de Morrisgroep. Er waren twee L's, de L 1, een vierzitter en de L 2  een tweezitter. Van de L 1 werden 576 gebouwd van de L 2 90. Het  zijn dus zeldzame auto's. Beide hadden een ongeynchroniseerde vierversnellingsbak. De voorganger van de L was de F,  hieronder de F 2 ,  met een tweezitscarrosserie, waarvan er in diverse versies (F 1, 2 en  3)  1250 zijn gebouwd. Ook deze - iets grotere - zescylindermotor kwam oorspronkelijk van Wolseley. De F 2 op de foto is eentje van de 188 wagens met een carrosserie die niet door MG zelf  werd gebouwd. Deze carrosserie komt van Jarvis uit Wimbledon. De topsnelheid  van de auto ligt bij 110 km/u.


 

9.6.25

Jam

Deconfiture -  bedorven jam.

Marmeladenlichter  -  jamdiefstal.

Garnaalbessenjam - niet te eten. 

 

Spoorwegen

Op perron 4  en 5 in Keulen stonden gister twee dames, van wie  eentje zodra  ze mij met rollator in het zicht kreeg, vroeg of ze mij de trein kon helpen. Even later tilt ze de rollator in de ICE richting Nederland. Dat heb ik eerder meegemaakt, personeel van de Deutsche Bahn, zowel  in Osnabück als  Freiburg dat zorg draagt voor de  minder valide  medemens. Kom daar in Nederland eens om, waar  sollicitanten bij de NS klaarblijkelijk allereerst het handboek "Ontmoedigingsbeleid  Mindervaliden" krijgen uitgereikt. In Utrecht was er gister niemand die me de trein uit hielp en  het werd nog interessanter toen  het boemeltje van Utrecht naar  Hoofddorp niet verder ging  dan Hilversum en ik naar Naarden-Bussum wilde. Met een armzwaai werd mij door een  jongeman diets gemaakt  dat er verder op een bus stond die voor vervangend vervoer zou zorgen. Dat ken ik van de NS,  bij vervangend vervoer worden touringcars ingezet. Volledig ongeschikt voor mindervaliden,  maar totaal capabel, geheel volgens de doelstellingen van NS: hoe krijg ik de mindervalide  medemens van  het spoor. De touringcar staat niet, zoals je mag verwachten voor het station, maar een flink eind verderop  in een winkelstraat.  Met mijn bagage op de rollator hobbel ik buswaarts. Daar wordt mijn rollator in  een luik onder in de bus geworpen en  ik mag zien hoe ik via vier hoge treden de touringcar in kom. In plaats dat NS een stads-of streekvervoersbus inzet, moet het op een koopje, natuurlijk gedachtig "Ontmoedigingsbeleid Mindervaliden".

5.6.25

Even

Even  Pauze 

Brassens

 

Georges Brassens met "Brave Margot"

Denemarken

 

Denemarken was tot eind jaren zestig een eldorado voor liefhebbers van oude Amerikanen, ik bedoel oude auto's uit de Verenigde Staten en niet, om misverstand te voorkomen, een gerontofiele begeestering voor bejaarden uit bijvoorbeeld Seattle. Een aantal jaren voordat ik met het radioprogramma "Truck" begon, werd ik gebeld door een vrachtwagenchauffeur uit het Westland: hij was op zoek naar een oude auto. Nu wist ik dat groenterijders, en dat was zijn dagelijks werk, over weinig vrije tijd beschikten, dus een intensieve restauratie raadde ik hem af. "Kom je wel eens in Denemarken?", was mijn vraag. Dat bleek het geval, op weg naar Zweden. "Hou je ogen open, er staat in Denemarken nog veel doodgewoon op straat!" Ik kreeg het verzoek om hem op een tocht met tomaten naar Stockholm te vergezellen. In Kopenhagen stond een Pontiac uit 1938 langs de kant van de weg, we maakten een notitie en besloten op de terugweg verder te informeren. Om een lang verhaal kort te maken op de terugweg werd de Pontiac aangeschaft. Maar hoe kregen we de auto in hemelsnaam in de trailer? Gelukkig wist de verkoper een laadperron van de spoorwegen en na wat manoevreren verdween de Pontiac in de vrachtwagen. Een paar maanden later stond de wagen op een Nederlands kenteken. 

PVVD

  


Dance Macabre

4.6.25

Vliegend Fort

  


B-17G "Flying Fortress", met vier 1200 PK R-1820-97-motoren, in 2025.

Geroffel

Kan dat stompzinnige, uit Duitsland overgenomen, tafelgeroffel in de Tweede Kamer ophouden? 

Vliegen

 


The Southern Sons: "I'll fly away ".

Ketting?

 

Keer op keer is het geprobeerd: een fiets zonder ketting aan te drijven. Ik geloof de laatste keer door tractorfabrikant Fendt. Hier boven staat een advertentie uit "The Youth's Companion" van 25 januari 1900, uit dat jaar dateert ook mijn Columbia Chainless. Remmen doe je door achteruit te trappen, waardoor een lepeltje de band raakt.


3.6.25

Asiel

Zou die Wilders met zijn  strengste  asielbeleid ooit wel eens denken aan de mensen die door Nederlanders werden overrompeld in Noord-Amerika, Indië, de Caraïben, Afrika, enz. enz. zonder dat zij asiel aanvroegen? 

Pixy

 

Pixy: "Als kat zou ik rot generen om me met Trump te laten fotograferen". 

Polletje

 Polletje Piekhaar vertoont, op een tiental voitures na,
een reeks volslagen oninteressante automobielen tijdens, jawel het moet weer in het Engels, "Hilversum on wheels".

 ... en mem sa fier fan hûs

2.6.25

Militair 2

 

 


Lulliger kunnen we het niet maken! 

Militair

 

Originaliteit is dit volk vreemd, vandaar ook dat onze televisiejournaals in vorm en presentatie gemodelleerd zijn naar die van de BBC. Ook zo'n veteranendag is van elders komen overwaaien, want wie heeft er behoefte aan, zeker nu - veel te laat en te traag - duidelijk wordt dat "onze jongens" in "ons Indië" een allesbehalve glorieuze rol hebben gespeeld en net zo min als "Befehl ist Befehl" doet "het werd ons opgedragen" uiteindelijk opgeld. Natuurlijk stond de uit zijn uniform gehesen Victor Baarn bij invoering van een veteranendefilé te trappelen van ongeduld toen hem duidelijk werd weer een ietsiepietsie "millitèr te können sain", maar inmiddels vertoeft hij alweer enige jaren in het hiernamaals en was er alle reden om de rond zijn verjaardag begonnen onzin te beëindigen. Begrijp me goed: ik heb niets tegen de krijgsmacht. Zelfs niet tegen parades. Trooping the colour, waarmee de Britse monarch zijn verjaardag viert, verkies ik ver boven de uitdragerij op 30 april te onzent. Een verslag van de taptoe in Edinburgh, met al zijn verschillende muziekensembles, laat ik me ook niet graag ontgaan. Misschien is de muziek juist het gene wat mij redelijk enthousiast maakt?
Dat moet er al vroeg ingeslopen zijn, want toen ik door de heren Arend Jan Heerma van Voss en Wim Noordhoek tijdens een uitzending van hun onvolprezen "Radiovereniging" gevraagd werd naar mijn oudste muzikale herinnering, antwoordde ik tot hun verbazing: de Amsterdamse Politiekapel, nee, nee, niet onder leiding van Johan Pinkse, maar de vooroorlogse kapel onder leiding van H. Reygersberg met de mars "Zou zou qui passent"*. 
Een paar geleden was ik op Quatorze Juillet in Brest en hoopte ik op een optreden van mijn favoriete bagad, de Bagad de Lann-Bihoué, maar helaas. Gelukkig waren er blijmakende, andere biniouklanken en na afloop heb ik met een paar musici gesproken over de gespeelde muziek, want er passeerde o.a. een Schotse naast een Bretoense medley. 
Toch even terug naar mijn "militaire inslag". Minstens zo groot als de verbazing van Heerma van Vos en Noordhoek over mijn keuze voor de Amsterdamse politiemuziek, was vele jaren eerder bij vrienden en bekenden mijn verkiezing tot beste soldaat van de compagnie bij de Grenadiers van de lichting 59/1. Maar dat had alles te maken met compagniescommandant kapitein A.J Ouwerling en peletonscommandant luitenant Marie van Lopik, die totaal niet voldeden aan het cliché dat ik van militair kader had. Zij bleken helaas een uitzondering, want eenmaal op de School Reserve Officieren Infanterie kreeg ik te maken met kapitein Oud  ("schoenen worden gepoetst met Kiwi, met Kiwi worden schoenen gepoetst, schoenen worden gepoetst met Kiwi") en dat gaf binnen de kortste keren trammelant. Zeker nadat hij me een keer op de weekkamer betrapte terwijl ik Gogol zet le lezen en me toebeet dat in dat verblijf geen romannetjes werden gelezen, maar alleen het handboek soldaat. Binnen een maand was ik afgekeurd.
*Zou zou qui passent is net als de andere kant van de 78-toerenplaat "Triumph" een mars van de Franse componist Francis Popy, zijn muziek is typerend voor de belle époque. 

Dirty Dozen


Dirty Dozen Brass Band met: "My feet can't fail me now". 

Auto 2

Op een vroege donderdagochtend zette ik  de Zweedse radioterreinauto voor de VARA-studio, want ik moest tussen 7 en 9 uur een programma presenteren. In een oogwenk kwam een portier naar  buiten gestoven en blafte dat ik de auto weg moest halen. Ik ging naar huis. Om  vijf voor zeven had ik de  producer van het programma aan de telefoon:  waar ik bleef? Ik vertelde  dat  ik was weggestuurd. Tien minuten later stond de Volvo toch  voor de studio. Nee, portiers heb ik nooit tot mijn  grote vrienden mogen rekenen.

Namen

Kattenkruidkoek: niet voor menselijke consumptie. Schobbejakhals: misdadig Afrikaans dier. Pantoffelemoon: katholiek op  huisschoeisel.

Klaar 2

Nog vergeten te melden dat op 14 juni  ook "The Village People" in Washington mee paraderen, zij marcheren achterwaarts met hun lied "A.C.M.Y."                                                                                

1.6.25

Rondje

 


Rondje Gaasterland 2025 



Auto

  

Zelfgebouwd model

Vorige week kreeg ik een autootje, dat verduveld veel leek op van wat een miniatuur was, van wat eens mijn dagelijks voertuig was. Maar er  klopten zaken niet, de motorkap ging anders open en de achterkant was ook totaal verschiillend. Nee, het  was niet  model van de Zweedse radioterreinwagen. Omdat ik destijds geen  model kon vinden heb ik er zelf één gebouwd. Schaal 1 op 87. Later toen er een miniatuur, schaal 1 op 43, verscheen heb ik dat natuurlijk gekocht. Het model dat ik vorige week kreeg is geen  Volvo, maar een civiele versie van de Dodge WC54. De Dodge WC 54 was de standaard  ambulance van het Amerikaanse leger tijdens de Tweede Wereldoorlog en de Koreaoorlog.


Volvo Raptgbil 1/43

Dodge WC54 

31.5.25

Klaar

 


We zijn helemaal klaar voor  "Presidents Day" op 14 Juni 2025. Trump staat dan samen met zijn bevriende staatshoofden Putin en Netanyahu voor het Witte Huis, terwijl 10 Trumpisten gewapend met  proppenschieters voorbijmarcheren, gevolgd door vijf met blaaspijpjes, waarna ééntje verkleed als "native American" acte  de présence geeft, daarna volgt een door Elon Musk ter beschikking gestelde open Tesla met J.D. Vance als chauffeur  met achterin als passagiers Pete Hegseth en Robert F. Kennedy Jr. verkleed als sumoworstelaars, het defilé wordt afgesloten  met de zonen van Trump die het Amerikaans volkslied zingen.

Ostrava

 


 Auto's in Ostrava

Poppe

  

Suze nane poppe

Jabbo

  

The Rhythm Aces van Jabbo Smith (foto) met "The Jazz Battle"

Modehuis Beintema, Wommels


Model Wladimir toont hier een specifiek Oost-Oekrains kledingstuk, een zogenaamd нагрудник, dat tussen Paas en Pinkster wordt gedragen door Bukelingen, het bestaat uit een oud tafelkleed, waarin door een orthodoxe priester een gat is geknipt. Voor koudere dagen warm aanbevolen (€20,36). 

 

30.5.25

Oud

  


Oudere auto's in Mexico

Rammenas 8

De grootvizier maakte zich ietwat ongerust toen hij ontdekte dat zijn éénmanspartij in de peilingen slonk, daar diende wat aan te gebeuren want als hij niets ondernam zou het zo maar kunnen  dat hij bij  de volgende verkiezingen fors zetels zou verliezen. Hij wist dat het volk schapen, hij noemde ze steevast schaapskopvoddendragers, Drenthe uit wilde hebben, maar daar kwam, ondanks dat ze over het strengste asielbeleid ooit sprak, onder zijn epigoon Faber weinig van terecht. De grootvizier bewonderde een drietal mannen. Hij zag ze als zijn lichtend voorbeeld. Daar  had je Donald Triumpf. De grootvier was, toen Triumpf in Cleveland voor de eerste keer op het schild gehesen werd, er speciaal naar  toe gereisd en had luid meegejuicht. Verder had hij Viktor Sturmbann hoog in het vaan, dat was nog eens een führer. En dan was er Netenjahoor, de Israëlische leider, altijd  in de weer om  Islamieten dwars te  zitten. Zeer bewonderenswaardig. 

29.5.25

Concourse



Concourse d'élegance

Ragtime

 

Frog and Henry met  een ragtime

Goedenavond 2

 


Nee,  ik laat het zelfingenomen gebrabbel van Welmoed en Sam op hun bankstel graag  aan mij voorbijgaan en kies  voor Springwatch, dat iedere avond  om negen uur acte de présence geeft  op BBC 2. Een natuurprogramma dat zijn gelijke niet kent, zeker niet op de vaderlandse buis: drie weken lang van  maandag tot en met donderdag natuur van om en nabij de deur, geen leeuwen maar bijvoorbeeld vossen in het vizier en  gepresenteerd door mensen die van de hoed  en de rand  weten. Gisteravond vijf minuten over libelles, met allerlei zaken die mij onbekend waren, zoals de snelheid en het feit dat de vier vleugels volledig  onafhankelijk van  elkaar werken. Bovendien is er de gelegenheid om 12 uur per dag naar live camerabeelden te kijken.

28.5.25

Boodschappers

 Jazz Messengers met "Prince Albert".

India

  


Oude auto's in India

Goedenavond

Wij zouden gevrijwaard zijn van het talkshowgekakel op de late zomeravond, maar niks daarvan want wij  worden verrast door de journalistieke lichtgewichten Welmoed Sijtsma en Sam Hagens die namens WNL de buis mogen vervuilen. Wanneer houdt die talkshowellende nu eens op en wordt er weer echte tv gemaakt? Sijtsma en  Hagens die hun programma Goedenavond Nederland begonnen met  geouwehoer over de bankjes waarop ze zaten.

27.5.25

Brandweer

 

Over REO bestaan net zo'n aardige anecdote als over Horch. August Horch, in 1909 als directeur aan de kant gezet bij de door hem opgerichte fabriek, begon in 1910 een nieuwe firma onder de naam  Audi op raad van  zijn zoon, die in de achterkamer van de ouderlijke woning zijn lessen Latijn zat te maken, Ransom Eli Olds, die in 1891 zijn eerste auto had gebouwd en faam kreeg met de  constructie van 's werelds eerste "mass-production automobile", de "Curved Dash Runabout", kreeg problemen met de aandeelhouders van Oldsmobile, zodat hij het bedrijf in 1904 verliet en REO (Ransom Eli  Olds) oprichtte. Op de foto een  door mijn oudste zoon in Japan gefotografeerde REO-brandweerwagen uit 1930 of begin 1931. REO bouwde tot 1936 ook personenwagens. De kleine vrachtwagen van het merk, de "Speedwagon" zorgde ook voor de naam van een Amerikaanse rockband.

Doc

 Doc Watson met "Southbound"

Rammenas 7

Het was allemaal niet zo heel eenvoudig. De grootvizier, ofschoon niet in  het regeringsetablissement, liet regelmatig van zich horen, hij riep dan dat hij de stekker uit het etablissement zou trekken als hij zijn zin  niet kreeg. Hij stampte dan net nog niet  met zijn rechtervoet. Sommigen werden angstig,  vooral als hij riep dat hij  de grootste was. Vooral Schuifje de kleinvizier was bang dat hij, wanneer de grootvizier  er de brui aangaf, alleen nog maar hardhollend de wereld zou kunnen bekijken en hij zijn limousine vaarwel  kon zeggen. Maar van zich afbijten durfde hij niet, de grootvizier had hem al eens "slappe hap" genoemd en dat had erg veel pijn gedaan, hij had nachten niet kunnen slapen. Zo en dan droomde hij dat hij geen kleinvizier was, maar een gewoon gepensioneerd burger en dat Donald Plaszerk  kleinvizier was. Hij stond na zo'n droom dan geheel verfrist op.

26.5.25

Tatatatoe

 


 Hoera! Het kan weer!

Studebaker

Studebaker stond qua verkopen in 1948 op de negende plaats, twee plaatsen voor Hudson en vier plaatsen voor Nash, met 164753 automobielen. De Studebakers van 1947 waren ontworpen door Raymond Loewy, die voor de Tweede Wereldoorlog al had bijgedragen aan het uiterlijk  van Studebakers. Loewy werd in 1946 bijgestaan door Virgil  M. Exner, maar die was uiteindelijk zelfstandig een studio begonnen en had Loewy's ontwerp vervolgens samen met Studebakers eigen Roy Cole onder handen genomen.

 

Rammenas 6

Er is altijd al de behoefte van vreemdelingen geweest om zich elders te vestigen, zo trokken de Angelen en Saksen uit Duitsland naar de overkant van de Noordzee, naar het land der Britten, dat  geheel ten onrechte Groot-Brittannië ging heten. Tegelijkertijd probeerden    originele bewoners elders onderdak te vinden.  Ging een en ander  niet goedschiks dan maar kwaadschiks. Maar het beste was toch de indringers buiten de deur te houden of ze ergens anders onder te brengen. Dat probeert men nog altijd. Nederlandse vreemdelingen naar Oeganda, Italiaanse vreemdelingen  naar Albanië. Drentse vreemde schapen in godsnaam niet naar Drenthe, maar naar Groningen, naar Ter Schapel.

25.5.25

Rammenas 5

Er werd in Assen fors feest gevierd bij de troonsbestijging van Rammenas XX omdat de Drenten  er eindelijk in waren geslaagd de negentien Lodewijken die Frankrijk had gekend, te verslaan, er waren  dagen van uitbundige jool, waaraan heel Drenthe deelnam, ook de dames Kwabje Vet en Toetie. De laatste, oorspronkelijk afkomstig van het VCS (Voorwaarts Christelijke Soldaten) een conglomeraat van katholieken en protestanten, had deze ingeruild voor het Boeren Bond & Blauw van Kwabje Vet, dat het diploma derde rang had behaald van ambulante tractorzorg, wat inhield dat zij geholpen door twee arbeiders in en uit een  landwerktuig kon worden geholpen. Zij werkte thans aan het diploma tweede rang, waarbij slechts één  arbeider van node was. Maar Kwabje Vet  had het  ook druk met haar bril, die zij steeds  op haar droeg omdat zij in de veronderstelling verkeerde dat de zij beter met haar haar zag dan  met haar ogen.

Directie

 

Dit was eens de de directietram van de Praagse tramwegen, met een tafel in het midden en comfortabele stoelen er omheen kon het het bestuur al vergaderend zich in deze, in 1900 door Ringhoffer gebouwde, tram over  het lijnennet voortbewegen. Klaarblijkelijk is nummer 200, gezien het bordje voorop, met de vertaalde tekst rondrit door Praag, later nog voor andere doeleinden gebruikt voordat hij  in het Praagse trammuseum verdween.
 

24.5.25

Rammenas 4

Rammenas XV  liet op zeker ogenblik twee schapen, een ram en een ooi, uit Texel overkomen om de hei te laten beknabbelen, maar u weet hoe dat met schapen is, als er één over  de dam is  volgen er meer, dus binnen de kortste  keren waren er duizenden in Drenthe. Rammenas XVI, die inmiddels zijn vader had  opgevolgd, zette de van een  geblondeerde  bokkenpruik voorziene grootvizier aan het werk om de zaak in de hand te houden.  De grootvizier stelde de vrouwelijke dragonder  Quaber, maar het kan ook Faber geweest zijn, aan om de toevloed van schapen te keren. Doch de schaapskooien en hun inhoud bleven  welig tieren. Er kwam zelfs een speciaal kampement: Schapenberg, later verbasterd tot Schattenberg en nog later tot Westerbork.

23.5.25

Nieuws

En dan is er die mevrouw op  de publieke omroep die iedere uitzending begint met ''Wat  heb ik voor jullie, jongens?" Alsof het of het om mariakaakjes of een bord griesmeelpap gaat.

Oud?

 


Min of meer oude voitures in Tsjechië

Marais

Marin Marais:  "Folies d'Espagne".

Mol

Ik heb nog een hupse meedeling die ik kreeg van een Nederlandische mol met wie ik deze week bekendschap  heb gemaakt. Hij vertelde dat minister Faber een zelf gemaakt geschenk voor haar  Denische collega had meegenomen, een in kruisteek gestikt handwerkje met in het Denisch overgezet:"Wien Neerlandsch bloed door d'aderen vloeit, van vreemde smetten vrij" (Hvis danske blod strømmer gennem deres årer, fri for fremmede pletter). Door vrouw Faber zelf gemaakt in  de Denische verven rood en wit. Faber heeft ook aan de Hongaarse minister president Viktor Orban, aan wie  ze binnenkort evenvals een bezoek wil brengen alvast een zelfde strikwerkje geschikt, maar dan in  het Hongaars:"Kinek magyar vére folyik az ereiben, idegen foltoktól mentesen". Het heeft Orban, zo liet hij weten, veel vreugde gemaakt. De Nederlandische minister van  Asiel en Immigratie heeft meedeling  gedaan dat zij nog veel meer van deze strikwerkjes gaat maken.

 

Rammenas 3

In 1567 stierf Rammenas XI, hij was de laatste mannelijke Rammenas en Leeuwerika zijn dochter, alhoewel bereid de koninklijke taken op zich te nemen, werd daartoe gehinderd door de Drense adel, met name door  Zwanik Homp uit Gieten. Er ontstond een drie jarig intermezzo, een periode zonder Drentse koning. In 1569 tijdens de negende Fries-Drentse oorlog wisten de Friezen Stelllingwerf voorgoed bij  Friesland te betrekken. In Drenthe werd intussen gezocht naar gebiedsuitbreiding over  zee en daartoe werd een smaldeel naar de Lofoten uitgestuurd onder leiding van Armin Kneutje, van hem,  noch van  het smaldeel is echter na het vertrek uit Emden ooit  meer iets  vernomen. Zwanik Homp wist in oktober 1570 het koninklijk paleis in Assen te veroveren en nam als Rammenas XII plaats op de troon. Het bleef nog twee weken uitermate roerig, maar daarna  zette iedereen zich weer aan het turfsteken.

22.5.25

Klanken

en dan kunt u nu weer luisteren naar de onvervalst racistische klanken van Viktor Orbán en zijn Hongaars orkest...

 

Amilcar 4

 

Grofri staat voor Grosse & Friedmann in Altzerdorf bij Wenen, een fabriek die de Franse Amilcar in licentie bouwde, de auto op de foto is een Weense versie uit 1927 van de Amilcar 4CGS. De Amilcar werd ook in Italië gemaakt maar dan met geïmporteerde onderdelen en van een Italiaanse carrosserie voorzien. In Duitsland werd de  Amilcar in licentie gebouwd door de Ehrhardt Automobilwerke AG in Zella-Mehlis/St.Blasii, een fabriek tot 1924 in de hoge prijsklasse automobielen bouwde, maar in 1924 overschakelde naar de licentiebouw van Amilcar onder de naam Pluto. In 1927 werd met de fabricage gestopt.

Charpentier

 

Marc-Antoine Charpentier (1643-1704) was huiscomponist van Maria van Guise, daarna schreef hij voor de Comédie Française en vervolgens voor de jezuïten, maar zijn grootste bekendheid geniet  hij als componist van de  herkenningsmelodie van de Eurovisieuitzendingen. Dat is nogal mager, want hij schreef twee opera's, veel toneelmuziek en geestelijke muziek. Dit is een mars  van hem.


Rammenas 2

Voornoemde Bartje,  voorbestemd om  Rammenas op te volgen, en daartoe op 22-jarige leeftijd reeds vlootvoogd was van de Drentse marine, werd evenwel overrompeld door zijn  jongere broer, buitenechtelijk verwekt door Rammenas in een ander hunebed bij ene  Klaziena uit zuidoost Drenthe, landelijk bekend door zijn  venen. Na overrompeling werd Bartje volledig in beton gestort en diende hij verder  als belichaming van Drenthe. Zijn  broer eveneens Rammenas geheten, kreeg vervolgens de koninklijke taken  op  zijn schouders, hij werd  op 12-jarige leeftijd vlootvoogd, oppercommandeur  van de Drentse landstrijdkrachten en voerde tevens het bevel over de Drentse luchtmacht al stelde de laatste niet zoveel voor, omdat die slechts bestond uit een drietal uit papier gevouwen  vliegtuigjes.

21.5.25

Rammenas

RAMMENAS I,  eerste koning van Drenthe,  stichter van Assen, verwekte in nabijgelegen hunebed bij Tinaarloke van Donderen de eerste Drent,  Bartje genaamd.

Lawaaiig

 


 Zeer lawaaiig Spaans oude autofeestje

 

Reclame

 

Sla een willekeurig boek over automobielgeschiedenis op en zoek naar het hoofdstuk dat over adverteren gaat en je vindt onderstaande advertentie. Edward S. "Ned" Jordan wist hoe hij zijn auto's in de markt moest zetten, dat had alles te maken met zijn vorige baan, toen hij hoofd van de publiciteitsafdeling was van de Thomas B. Jeffery Company in Kenosha, Wisconsin. 


Zijn, bijna letterlijk uit de grond gestampte, fabriek stond in Cleveland (Ohio). In het oprichtingsjaar 1916 werden meer dan duizend wagens afgeleverd, er was weinig bijzonders aan de auto's want alle onderdelen werden van buiten aangeleverd, de motoren kwamen bijvoorbeeld van Continental. De carrosserieën werden eveneens elders gemaakt, maar werden in huis gespoten en de kleuren kregen schitterende, aan Jordans brein ontsproten, namen als Apache Red, Ocean Sand Gray, Venetian Green, Egyptian Bronze, Liberty Blue, Submarine Gray en Briarcliff Green. In 1931 was het afgelopen, het laatst geproduceerde model was de "Speedway" (foto onder) met een 5,3 liter achtcylindermotor en een vierversnellingsbak, maar hij was met een prijskaartje van meer dan $5000 duidelijk te duur.