Zeventig hoorns met het "Jagerskoor" uit "Der Freischütz" van Carl Maria von Weber.
10.6.25
De L en de F
Waarschijnlijk is de TC in ons land het meest bekende MG-type, maar er waren daarvoor - en voor de Tweede Wereldoorlog - al veel meer MG's en bijna allemaal met die typisch Britse sportwagencarrosserie, zodat ze voor de leek nauwelijks van elkaar zijn te onderscheiden. Maar wie de motorkap opent ontdekt de verschillen. Het L-type, waarvan hier bovenstaand voorbeeld, dateert uit 1933 en 1934 heeft een kleine zescylindermotor, die oorspronkelijk ook in de Wolseley "Hornet" zat. Dat klinkt merkwaardig, maar dat merk maakte sinds 1927 eveneens deel uit van de Morrisgroep. Er waren twee L's, de L 1, een vierzitter en de L 2 een tweezitter. Van de L 1 werden 576 gebouwd van de L 2 90. Het zijn dus zeldzame auto's. Beide hadden een ongeynchroniseerde vierversnellingsbak. De voorganger van de L was de F, hieronder de F 2 , met een tweezitscarrosserie, waarvan er in diverse versies (F 1, 2 en 3) 1250 zijn gebouwd. Ook deze - iets grotere - zescylindermotor kwam oorspronkelijk van Wolseley. De F 2 op de foto is eentje van de 188 wagens met een carrosserie die niet door MG zelf werd gebouwd. Deze carrosserie komt van Jarvis uit Wimbledon. De topsnelheid van de auto ligt bij 110 km/u.
9.6.25
Spoorwegen
Op perron 4 en 5 in Keulen stonden gister twee dames, van wie eentje zodra ze mij met rollator in het zicht kreeg, vroeg of ze mij de trein kon helpen. Even later tilt ze de rollator in de ICE richting Nederland. Dat heb ik eerder meegemaakt, personeel van de Deutsche Bahn, zowel in Osnabück als Freiburg dat zorg draagt voor de minder valide medemens. Kom daar in Nederland eens om, waar sollicitanten bij de NS klaarblijkelijk allereerst het handboek "Ontmoedigingsbeleid Mindervaliden" krijgen uitgereikt. In Utrecht was er gister niemand die me de trein uit hielp en het werd nog interessanter toen het boemeltje van Utrecht naar Hoofddorp niet verder ging dan Hilversum en ik naar Naarden-Bussum wilde. Met een armzwaai werd mij door een jongeman diets gemaakt dat er verder op een bus stond die voor vervangend vervoer zou zorgen. Dat ken ik van de NS, bij vervangend vervoer worden touringcars ingezet. Volledig ongeschikt voor mindervaliden, maar totaal capabel, geheel volgens de doelstellingen van NS: hoe krijg ik de mindervalide medemens van het spoor. De touringcar staat niet, zoals je mag verwachten voor het station, maar een flink eind verderop in een winkelstraat. Met mijn bagage op de rollator hobbel ik buswaarts. Daar wordt mijn rollator in een luik onder in de bus geworpen en ik mag zien hoe ik via vier hoge treden de touringcar in kom. In plaats dat NS een stads-of streekvervoersbus inzet, moet het op een koopje, natuurlijk gedachtig "Ontmoedigingsbeleid Mindervaliden".
5.6.25
Denemarken
4.6.25
Ketting?
3.6.25
Polletje
een reeks volslagen oninteressante automobielen tijdens, jawel het moet weer in het Engels, "Hilversum on wheels".
2.6.25
Militair

*Zou zou qui passent is net als de andere kant van de 78-toerenplaat "Triumph" een mars van de Franse componist Francis Popy, zijn muziek is typerend voor de belle époque.
Auto 2
Op een vroege donderdagochtend zette ik de Zweedse radioterreinauto voor de VARA-studio, want ik moest tussen 7 en 9 uur een programma presenteren. In een oogwenk kwam een portier naar buiten gestoven en blafte dat ik de auto weg moest halen. Ik ging naar huis. Om vijf voor zeven had ik de producer van het programma aan de telefoon: waar ik bleef? Ik vertelde dat ik was weggestuurd. Tien minuten later stond de Volvo toch voor de studio. Nee, portiers heb ik nooit tot mijn grote vrienden mogen rekenen.
1.6.25
Auto
Zelfgebouwd model
Vorige week kreeg ik een autootje, dat verduveld veel leek op van wat een miniatuur was, van wat eens mijn dagelijks voertuig was. Maar er klopten zaken niet, de motorkap ging anders open en de achterkant was ook totaal verschiillend. Nee, het was niet model van de Zweedse radioterreinwagen. Omdat ik destijds geen model kon vinden heb ik er zelf één gebouwd. Schaal 1 op 87. Later toen er een miniatuur, schaal 1 op 43, verscheen heb ik dat natuurlijk gekocht. Het model dat ik vorige week kreeg is geen Volvo, maar een civiele versie van de Dodge WC54. De Dodge WC 54 was de standaard ambulance van het Amerikaanse leger tijdens de Tweede Wereldoorlog en de Koreaoorlog.
Volvo Raptgbil 1/43
Dodge WC54
31.5.25
Klaar
Modehuis Beintema, Wommels
30.5.25
Rammenas 8
De grootvizier maakte zich ietwat ongerust toen hij ontdekte dat zijn éénmanspartij in de peilingen slonk, daar diende wat aan te gebeuren want als hij niets ondernam zou het zo maar kunnen dat hij bij de volgende verkiezingen fors zetels zou verliezen. Hij wist dat het volk schapen, hij noemde ze steevast schaapskopvoddendragers, Drenthe uit wilde hebben, maar daar kwam, ondanks dat ze over het strengste asielbeleid ooit sprak, onder zijn epigoon Faber weinig van terecht. De grootvizier bewonderde een drietal mannen. Hij zag ze als zijn lichtend voorbeeld. Daar had je Donald Triumpf. De grootvier was, toen Triumpf in Cleveland voor de eerste keer op het schild gehesen werd, er speciaal naar toe gereisd en had luid meegejuicht. Verder had hij Viktor Sturmbann hoog in het vaan, dat was nog eens een führer. En dan was er Netenjahoor, de Israëlische leider, altijd in de weer om Islamieten dwars te zitten. Zeer bewonderenswaardig.
29.5.25
Goedenavond 2
28.5.25
Goedenavond
Wij zouden gevrijwaard zijn van het talkshowgekakel op de late zomeravond, maar niks daarvan want wij worden verrast door de journalistieke lichtgewichten Welmoed Sijtsma en Sam Hagens die namens WNL de buis mogen vervuilen. Wanneer houdt die talkshowellende nu eens op en wordt er weer echte tv gemaakt? Sijtsma en Hagens die hun programma Goedenavond Nederland begonnen met geouwehoer over de bankjes waarop ze zaten.
27.5.25
Brandweer
Rammenas 7
Het was allemaal niet zo heel eenvoudig. De grootvizier, ofschoon niet in het regeringsetablissement, liet regelmatig van zich horen, hij riep dan dat hij de stekker uit het etablissement zou trekken als hij zijn zin niet kreeg. Hij stampte dan net nog niet met zijn rechtervoet. Sommigen werden angstig, vooral als hij riep dat hij de grootste was. Vooral Schuifje de kleinvizier was bang dat hij, wanneer de grootvizier er de brui aangaf, alleen nog maar hardhollend de wereld zou kunnen bekijken en hij zijn limousine vaarwel kon zeggen. Maar van zich afbijten durfde hij niet, de grootvizier had hem al eens "slappe hap" genoemd en dat had erg veel pijn gedaan, hij had nachten niet kunnen slapen. Zo en dan droomde hij dat hij geen kleinvizier was, maar een gewoon gepensioneerd burger en dat Donald Plaszerk kleinvizier was. Hij stond na zo'n droom dan geheel verfrist op.
26.5.25
Studebaker
Rammenas 6
Er is altijd al de behoefte van vreemdelingen geweest om zich elders te vestigen, zo trokken de Angelen en Saksen uit Duitsland naar de overkant van de Noordzee, naar het land der Britten, dat geheel ten onrechte Groot-Brittannië ging heten. Tegelijkertijd probeerden originele bewoners elders onderdak te vinden. Ging een en ander niet goedschiks dan maar kwaadschiks. Maar het beste was toch de indringers buiten de deur te houden of ze ergens anders onder te brengen. Dat probeert men nog altijd. Nederlandse vreemdelingen naar Oeganda, Italiaanse vreemdelingen naar Albanië. Drentse vreemde schapen in godsnaam niet naar Drenthe, maar naar Groningen, naar Ter Schapel.
25.5.25
Rammenas 5
Er werd in Assen fors feest gevierd bij de troonsbestijging van Rammenas XX omdat de Drenten er eindelijk in waren geslaagd de negentien Lodewijken die Frankrijk had gekend, te verslaan, er waren dagen van uitbundige jool, waaraan heel Drenthe deelnam, ook de dames Kwabje Vet en Toetie. De laatste, oorspronkelijk afkomstig van het VCS (Voorwaarts Christelijke Soldaten) een conglomeraat van katholieken en protestanten, had deze ingeruild voor het Boeren Bond & Blauw van Kwabje Vet, dat het diploma derde rang had behaald van ambulante tractorzorg, wat inhield dat zij geholpen door twee arbeiders in en uit een landwerktuig kon worden geholpen. Zij werkte thans aan het diploma tweede rang, waarbij slechts één arbeider van node was. Maar Kwabje Vet had het ook druk met haar bril, die zij steeds op haar droeg omdat zij in de veronderstelling verkeerde dat de zij beter met haar haar zag dan met haar ogen.
Directie
24.5.25
Rammenas 4
Rammenas XV liet op zeker ogenblik twee schapen, een ram en een ooi, uit Texel overkomen om de hei te laten beknabbelen, maar u weet hoe dat met schapen is, als er één over de dam is volgen er meer, dus binnen de kortste keren waren er duizenden in Drenthe. Rammenas XVI, die inmiddels zijn vader had opgevolgd, zette de van een geblondeerde bokkenpruik voorziene grootvizier aan het werk om de zaak in de hand te houden. De grootvizier stelde de vrouwelijke dragonder Quaber, maar het kan ook Faber geweest zijn, aan om de toevloed van schapen te keren. Doch de schaapskooien en hun inhoud bleven welig tieren. Er kwam zelfs een speciaal kampement: Schapenberg, later verbasterd tot Schattenberg en nog later tot Westerbork.
23.5.25
Mol
Rammenas 3
In 1567 stierf Rammenas XI, hij was de laatste mannelijke Rammenas en Leeuwerika zijn dochter, alhoewel bereid de koninklijke taken op zich te nemen, werd daartoe gehinderd door de Drense adel, met name door Zwanik Homp uit Gieten. Er ontstond een drie jarig intermezzo, een periode zonder Drentse koning. In 1569 tijdens de negende Fries-Drentse oorlog wisten de Friezen Stelllingwerf voorgoed bij Friesland te betrekken. In Drenthe werd intussen gezocht naar gebiedsuitbreiding over zee en daartoe werd een smaldeel naar de Lofoten uitgestuurd onder leiding van Armin Kneutje, van hem, noch van het smaldeel is echter na het vertrek uit Emden ooit meer iets vernomen. Zwanik Homp wist in oktober 1570 het koninklijk paleis in Assen te veroveren en nam als Rammenas XII plaats op de troon. Het bleef nog twee weken uitermate roerig, maar daarna zette iedereen zich weer aan het turfsteken.
22.5.25
Amilcar 4
Charpentier
Rammenas 2
Voornoemde Bartje, voorbestemd om Rammenas op te volgen, en daartoe op 22-jarige leeftijd reeds vlootvoogd was van de Drentse marine, werd evenwel overrompeld door zijn jongere broer, buitenechtelijk verwekt door Rammenas in een ander hunebed bij ene Klaziena uit zuidoost Drenthe, landelijk bekend door zijn venen. Na overrompeling werd Bartje volledig in beton gestort en diende hij verder als belichaming van Drenthe. Zijn broer eveneens Rammenas geheten, kreeg vervolgens de koninklijke taken op zijn schouders, hij werd op 12-jarige leeftijd vlootvoogd, oppercommandeur van de Drentse landstrijdkrachten en voerde tevens het bevel over de Drentse luchtmacht al stelde de laatste niet zoveel voor, omdat die slechts bestond uit een drietal uit papier gevouwen vliegtuigjes.
21.5.25
Reclame