30.7.09
Suvi
Winnetka
28.7.09
Zion
22.7.09
Verdwenen stations
Het Weesperpoortstation, waar vandaan de treinen naar Utrecht vertrokken, was het station van de Nederlandsche Rhijn Spoorwegmaatschappij, maar was gedoemd te verdwijnen nadat alle spoorlijnen in het oosten van Amsterdam eind jaren dertig verhoogd werden. Het was ook het vertrekpunt van de stoomtram naar Het Gooi.
Alles wat op deze foto te zien is eveneens verdwenen: de huizen, de sporen, de blauwe tram die via Voorschoten naar Leiden reed en ook de beide rangeerlocomotieven, v.l.n.r. een "sik" en een "hippel". Ik stond op het perron van het voormalige Staatsspoorstation, toen ik de foto nam, op die plaats ligt nu Den Haag Centraal.
Dit is het oude station van Hilversum, ook daar is de omgeving volledig veranderd: huizen werden afgebroken, de grote spoorbomen verdwenen, er kwam een voetgangerstunnel onder het nieuwe station en de bussen kregen een andere standplaats. Op de foto is de oude voetgangersbrug al afgebroken.21.7.09
Blériot
Zaterdag a.s. is het een eeuw geleden dat Blériot als eerste in een vliegtuig het Kanaal overstak. Hij startte om 5 uur 41 - na eerst een korte proefvlucht te hebben gemaakt - en landde om 6 uur 17. Omdat de wind bij de landing voor problemen zorgde, zette hij de motor uit en braken zowel de propellor als het onderstel. De eerste Brit, die hij ontmoette was de vijftien jaar oude Leonard Mersh, klaroenblazer in de Territorial Army, die nog nooit een vliegtuig had gezien en geen idee had waarom de man, die bovendien een onbegrijpelijke taal sprak, zo opgewonden was. Vervolgens verscheen Charles Fontaine, verslaggever van "Le Matin" met de tricolore vergezeld door een politieman uit Dover. Daarna arriveerde per auto een gezelschap van "The Daily Mail", de krant die 1000 pond had uitgeloofd voor de eerste oversteek van het Kanaal.20.7.09
Country Joe & The Fish 3
"Electric Music For The Mind And The Body", Country Joe & The Fish, Vanguard VSD.79244
"I-Feel-Like-I'm-Fixin'-To-Die", Country Joe & The Fish, Vanguard VSD.79266
"Thinking Of Woody Guthrie", Country Joe McDonald, Vanguard VSD.6546
"Tonight I'm Singing Just For You", Country Joe Mc Donald, Vanguard VSD.6557
"War.War.War", Country Joe McDonald, Vanguard VSD.79315
"Here We Are Again", Country Joe & The Fish, Vanguard 19018
"Incredible! Live!", Country Joe McDonald, Vanguard VSD.79316
"Paris Sessions", Country Joe McDonald, VSD.79328
"Paradise Wit An Ocean View", Country Joe McDonald, Fantasy F.9495
"Fish Cheer", Country Joe & The Fish, Vanguard VSD.7062
"Goodbye Blues", Country Joe McDonald, Fantasy F.9525
"Reunion", Country Joe & The Fish, Fantasy F.9530
"Leisure Suite", Country Joe McDonald,Fantasy F.9586
"Into The Fray", Country Joe McDonald, Rag Baby records INT 177.400
"Barry Melton, The Fish", Barry Melton, United Artists UAS 29908
Tenslotte: dit is de tekst van de "I-Feel -Like-I'm-Fixin'-To-Die-Rag"
Yeah, come on all of you, big strong men,
Uncle Sam needs your help again.
He's got himself in a terrible jam
Way down yonder in Vietnam
So put down your books and pick up a gun,
We're gonna have a whole lotta fun.
And it's one, two, three,
What are we fighting for ?
Don't ask me, I don't give a damn,
Next stop is Vietnam;
And it's five, six, seven,
Open up the pearly gates,
Well there ain't no time to wonder why,
Whoopee! we're all gonna die.
Well, come on generals, let's move fast;
Your big chance has come at last.
Gotta go out and get those reds —
The only good commie is the one who's dead
And you know that peace can only be won
When we've blown 'em all to kingdom come.
And it's one, two, three,
What are we fighting for ?
Don't ask me, I don't give a damn,
Next stop is Vietnam;
And it's five, six, seven,
Open up the pearly gates,
Well there ain't no time to wonder why
Whoopee! we're all gonna die.
Huh!
Well, come on Wall Street, don't move slow,
Why man, this is war au-go-go.
There's plenty good money to be made
By supplying the Army with the tools of the trade,
Just hope and pray that if they drop the bomb,
They drop it on the Viet Cong.
And it's one, two, three,
What are we fighting for ?
Don't ask me, I don't give a damn,
Next stop is Vietnam.
And it's five, six, seven,
Open up the pearly gates,
Well there ain't no time to wonder why
Whoopee! we're all gonna die.
Well, come on mothers throughout the land,
Pack your boys off to Vietnam.
Come on fathers, don't hesitate,
Send 'em off before it's too late.
Be the first one on your block
To have your boy come home in a box.
And it's one, two, three
What are we fighting for ?
Don't ask me, I don't give a damn,
Next stop is Vietnam.
And it's five, six, seven,
Open up the pearly gates,
Well there ain't no time to wonder why,
Whoopee! we're all gonna die.
Country Joe & The Fish 2


Bassist Bruve Barthol schrijft, acteert, componeert en zingt. Van hem is o.a. "Barack and Roll", ter ondersteuning van de Obamacampagne.
Toetsenist/gitarist David Bennett Cohen trad en nam op met onder meer Elvin Bishop, Hubert Sumlin, Happy and Artie Traum, Eric Anderson, David Blue, Tim Hardin, Norton Buffalo, Jerry Miller, Jimi Hendrix, Johnny Winter, Buddy Miles, John Cippolina, Huey Lewis, Michael Bloomfield en Bob Weir. Hier zit hij aan de piano in Professor Longhairs "Tipitina".
Tenslotte Coutry Joe McDonald in een korte clip uit een film uit 2007, waarin hij zijn tekst laat horen op een melodietje uit de Amerikaanse burgeroorlog.
Bakfiets 2
Vrouw Ymkje Sinnema - Meindertsma, Rotsterhaule
19.7.09
Country Joe & The Fish

Barry Melton (The Fish) zou ik jaren later nog eens in een van mijn programma’s ontvangen. Hij is trouwens nog steeds muzikaal actief en trad recent op in Frankrijk en Engeland. Country Joe heb ik - ik meen in de vroege jaren tachtig - gepoogd op te nemen in Rotterdam, maar toen ik daar samen met NOB-technici arriveerde, bleek hij de avond tevoren in een open haard getuimeld te zijn. Het optreden ging niet door. Ik ben veel zijn platen blijven verzamelen omdat ze stuk voor stuk, vanwege het schoppen tegen Amerikaanse heilige huisjes, de moeite waard zijn. Hier zien we Country Joe & The Fish: duidelijk herkenbaar zijn Country Joe (foto rechtsboven), Barry Melton, Bruce Barthol en David Cohen.

Links de tot keppeltje gereduceerde mijter van Chicken Hirsh op de hoes van de elpee, rechts zoals het hoofddeksel oorspronkelijk bedoeld was, op een pion in het spel dat bij de plaat hoorde.
The Fish:Barry Melton nu (links) en toen op een foto op de achterkant van de elpee 'I-Feel-Like-I'm-Fixin'-To-Die'.
18.7.09
Cimbaliband
Bakfiets
Vrouw Ymkje Sinnema - Meindertsma, Rotsterhaule.
17.7.09
Citerkwartet
Een doos met snaren en of het nu een grote doos is zoals die van de Japanse koto of een veel kleinere als die van de Hongaarse citer, het principe blijft hetzelfde: het blijft een doos met snaren, waarop getokkeld wordt. In Hongarije bestaan citerorkestjes van soms wel twaalf man, maar dit is een citerkwartet, het "Kék Nefelejcs Citerazenekar" bestaande uit v.l.n.r. József Csernák, Zsuzsanna Szerencsi, Ferenc Mónus en Sándor Ádám (basciter!). Het stuk heet "Szatmári dallamok".16.7.09
Verval 4
Ach Vilnius, het voormalige Wilna, nu de hoofdstad van Litouwen. Ik kwam er in 1992 al gauw achter, dat de Litouwers verdraaid goed op de hoogte waren van het onrecht hun aangedaan, maar dat ze absoluut niet wisten van eigen wandaden, zoals de moord op Litouwse joden voordat de Nazihorden gearriveerd waren. Ik vind dat merkwaardig, zo'n hiaat in kennis van de eigen geschiedenis. Ik werd destijds ook moe van het voortdurende wijzen op het feit dat Litouwen het centrum van Europa was: het was van Vilnius even ver naar Parijs als naar de Kaukasus. Maar gelukkig viel er veel verval te fotograferen.14.7.09
Charbens
Heel exact waren ze niet en ze leden ook aan metaalmoeheid, waardoor ze snel braken, de automodelletjes van de Britse firma Charbens. Maar ze waren, toen de eerste reeks in 1955 uitkwam, aandoenlijk in hun primitiviteit, bovendien wie maakte er in die jaren pionierauto's? Hier zijn er twee: vooraan een Panhard uit 1898, die in vijf verschillende versies werd vervaardigd, erachter een Daimler uit 1900, die Charbens in twee versies maakte. Wie een echte Panhard uit die jaren wil zien, kijkt hier.Verval 3

Begin jaren negentig trok ik van Hamelen naar het oosten, de voormalige Westduitse grens over met de DDR. Ik kende Oost-Berlijn, Dresden, Leipzig, Rostock en was zelfs een keer in Magdeburg geweest, maar dit was een onbekend gebied. In sommige plaatsen zagen de straten eruit alsof jaren niemand een meer een voet gezet had. Het pleisterwerk was verkleurd en viel van de muren. (click op de foto's om ze te vergroten)
13.7.09
Verval 2
Ze staan nooit ponteficaal aan een hoofdstraat, maar altijd wat achteraf. Ze worden ook niet meer gebruikt voor het doel waarvoor ze ooit gebouwd werden. In de Elzas is het niet anders dan in Nederland. In Leeuwarden werd de sjoel aan de Sacramentsstraat een dansschool, in Den Haag, die aan de Wagenstraat, een moskee. Ergens in de Elzas maakte ik deze foto van eentje in gebruik als opslagplaats.12.7.09
Verval

Ik moet nodig op zoek naar soortgelijke foto's van stedelijk verval in de voormalige DDR en Israël.
11.7.09
Mulhouse

10.7.09
Hans

Met een klein beetje moeite is de taal goed te lezen:
'S Elsass ésch e Region ém Oschte vun Frànkrich - un de Weschtsite vum (mittlere un süedlich) Owerrhin-Tal - àlso 's Ländel zwésche Rhin un Vogese. Mét ('m mittlere un süedlich) Bade z'sàmme bildt's àlso de (oweri) Owerrhin-Region zwésche Basel un Karlsrüeh, Schwàrzwald un Vogese.
'S Elsass ésch de frànzeesch Ànteil vun de alemànnisch Länd´r, 's g'heert zue Frànkrich - mét Unterbrechunge - zitter'm 17. Johrhundert (westf. Fride 1648, Strosburi 1681) mét Üssnàhm vun Milhüse, wo bis 1798 Teil vun de Schwizer Eidgenosseschàft gsin ésch. 'S g'heert àlso nit zue de jüngschti Teile vun Frànkrich wie Savoye od´r öi noch Corsica - öi wenn's erscht 1945 (un dovor 1919) 's letscht mol wéd'r àn Frànkrich àng'schlosse ésch wore. Vun 1871 bis 1919 het`s Elsass zuem Ditsche Rich g´hert un zwésche 1941 un 1944 hàn d´Nazis de Region àls e Teil vum "Südwest-Gau" bhàndelt.
De gesproken taal verstaan is een heel andere zaak, ook omdat de uitspraak niet overal gelijk is.
9.7.09
Ferrette

8.7.09
Telefoon in Nederland
Muziek. Muziek. Muziek.
Daarna wordt de verbinding verbroken en belt U de firma Bombazein en Stuftstoyter opnieuw.
Tring-tring.
7.7.09
6.7.09
PL17
4.7.09
Fourth of July 3
3.7.09
Fourth of July 2
Cabrette
Net als de Ierse doedelzak, de uilleann-pipes, wordt de doedelzak uit Auvergne, de cabrette niet met de mond aangeblazen, maar heeft hij een balg, die in de verte wel iets weg heeft van de balg van een accordeon. Hier een gezelschap met beide instrumenten: cabrettes en accordeons in Pailherois, een gemeente met nog geen tweehonderd inwoners in Auvergne.2.7.09
Fourth of July
Al weer een paar maanden niets gedaan aan Amerikaanse hondenkleding, dus hoog tijd om te kijken wat voor de vierde juli in de schappen hangt bij de dieren(mis)handelaar.
Toto

Judy Garland als Dorothy in 'The Wizard of Oz' met Toto op haar arm. Toto werd gespeeld door een cairnterrier, een hondenras, dat al genoemd wordt in 1500. De cairnterrier verdiende $125,- per week en dat was behoorlijk meer dan de Singer Midgets , die de Munchkins speelden, want zij kregen per persoon per week $50.-. Dat voor een cairnterrier gekozen werd voor, komt doordat de boekillustraties van W. W. Wenslow in L. Frank Baums boek zo'n terrier toonden, alhoewel er kynologen zijn, die beweren dat het een Yorkshire- of een Bostonterrier is. Sinds twee dagen ligt een bijna zeven jaar oude cairnterrier op een meter afstand van de stoel waarop ik mijn blog tik, in zijn mand. Het is even wennen: een hond. Hij zat twee weken, na het overlijden van zijn baas in een asiel in het zuiden van het land. Ik weet inmiddels, dat hij een enorme hekel heeft aan gemechaniseerde grasmaaiers, vanmorgen ging hij volledig uit zijn dak toen hij tussen een aantal voorbijrijdende auto's zo'n machine ontdekte. In een mand mee op de fiets blijkt helaas nog geen succes, gister sprong hij eruit en hing uiterst oncomfortabel enige seconden naast het achterwiel, bepaald niet 'Somewhere over the Rainbow'.1.7.09
RVS
Lees op Teletekst dat ING, u weet wel die aan lager wal geraakte veelvraat in het bank- en verzekeringswezen, stopt met het merk RVS. Juist met dat merk heb ik iets, niet dat ik iets bij de Rotterdamsche Verzekerings Maatschappij ondergebracht heb, maar het merk zit in mijn hoofd. Als ik in Leeuwarden naar de stad liep, keek ik kort voordat ik de Voorstreek opliep, altijd omhoog want daar hing een reclamebord aan een lantaarnpaal: het silhouet van een dame met een parasol, van een parmantig hondje en van een deftig heer met hoge hoed die met zijn wandelstok omhoog wees naar een reclamebord met exact hetzelfde groepje. Het was net de Drosteverpleegster op de cacaobus, maar dan anders. Ik hoopte dat ik op een dag, om het beeld compleet te maken, achter net zo'n dame, hond en heer naar de stad zou lopen, maar dat is nooit gebeurd. Het reclamebord toonde het beeldmerk van RVS, ontworpen door de in Langezwaag geboren kunstenaar Tjeerd Bottema.















