Doc (foto) & Merle Watson met "Don't think twice".
7.12.25
Modellen
Toch redelijk vreemd, zo'n vis-à-vis, de chauffeur samen met een passagier tegenover twee andere passagiers te zetten, wel gezellig, maar tegelijkertijd gevaarlijk want het zicht op de weg werd behoorlijk weggenomen door de laatst genoemde passagiers. Goed, de maximale snelheid zal miet hoger dan 25 kilometer per uur zijn geweest en er was weinig ander verkeer, maar toch. Beide modellen, het een uit de jaren zestig, het andere recent, geven fraai aan wat er in zestig jaar is verbeterd. Ik begrijp heel goed dat het oude model aanzienlijk goedkoper was dan het nieuwe. Ik juich zo'n nieuw model toe, want er zijn maar weinig fabrikanten die modellen maken van auto's uit de eerste periode van het automobilisme, we worden doodgegooid met allerhande Ferrari's en F1-modellen en die vind ik eigenlijk niet interessant.
6.12.25
Peugeot 4
De eerste Europese monarch met een automobiel was Edward VII in 1900, de eerste Afrikaanse monarch met een automobiel was Ali Bey (voluit Ali III Ibn al-Husain) in 1892. Nu moet meteen worden opgemerkt dat Edward in 1900 nog niet op de Britse troon zat, maar dat zijn moeder nog regeerde en dat Ali Bey (foto boven) al sinds 1882 Tunesië bestuurde. Of Ali Bey de auto eveneens bestuurde weet ik niet, waarschijnlijk liet de in 1817 geboren vorst dat over aan een chauffeur. De auto in kwestie was een rijkelijk versierde Peugeot Type 4, een vis-à-vis met een Daimlermotor in V-vorm met een inhoud van 1.026cc en een maximum snelheid van 25 km/u.
Subscribe to:
Comments (Atom)








