Polletje Piekhaar slaat weer toe met se ooltaimus.
17.6.25
Méteque
Stadsmotorwagen
Dit is stadmotorwagen A327 van de NZH in Haarlem. De motorwagen kwam buiten de stad, want hij had daartoe de twee noodzakelijke twee koplampen, hij reed van het Soendaplein naar Heemstede v.v. Gebouwd werd de wagen in 1913 bij Beynes in Haarlem, hij bleef in zijn geboorteplaats tot 1948 toen de tramlijnen daar werden verbust, hij verhuisde vervolgens naar Leiden, om daar tot 1960 op het stadsnet dienst te doen. De motorwagen is gerestaureerd als Leidse tram en rijdt nu nog regelmatig in Den Haag e.o.
Drab
Het aantal zelfmoorden onder expats in Amsterdam zal de komende tijd ongekende hoogten bereikten nu het stadsbestuur de Nederlandse taal onder hen wenst te verhogen met het gebruik van smartlappen. Ik bedoel maar, je zult in Amsterdam gaan wonen als lid van het Concertgebouworkest en Nederlands moeten leren aan de hand van de drab van Hazes.
16.6.25
De Dardanellen
"Dardanella" stond op het repertoire van het orkest van Paul Whiteman ("Bix
Beiderbecke Story" ,4-CD-box, Proper Box 66), maar ik heb ook een opname
van dat nummer van Geoff Muldaur ("Sweet Potatoes", Geoff & Maria,
Reprise MS 2073) Maar het wordt nog steeds gespeeld. Wonderlijk genoeg hier door een groep, die weliswaar "gaita" (doedelzak) in de naam heeft,
maar in plaats daarvan mondharmonica's speelt. Waar zijn trouwens al
die smoelschuifvirtuozen van weleer gebleven?
Tour
De directeur van de Tour de France Jacques Goddet verplaatste zich in 1954 in de Tour in een open Hotchkiss. Het
Franse merk Hotchkiss was net als het Belgische merk FN waarschijnlijk
meer bekend als leverancier van wapens dan van automobielen. Vooral in
de jaren dertig waren er echter sportieve successen:
Hotchkiss won in 1932, 1933, 1934 en 1939 de Rallye van Monte-Carlo,
maar in de jaren vijftig ging het snel bergafwaarts en in 1954 werden
nog maar vijf auto's gebouwd. De "Anjou" werd zowel als vier- en als
zescylinder in 1950 op de Parijse Salon geïntroduceerd. De vier had een
motorinhoud van 2312cc en een maximumsnelheid van 125 km/u, de zes
haalde met een cylinderinhoud van 3485cc 150 km/u.
De eerste rit van de Tour ging trouwens van Amsterdam naar Brasschaat en werd gewonnen door Wout Wagtmans.
Subscribe to:
Posts (Atom)