7.12.25

Dooc & Merle

 


Doc (foto) & Merle Watson met "Don't think twice".

1852 3

 

Azië blijkt in 2025 volledig veranderd als we het vergelijken met 1852. Want waar is het Kl Bucharije  gebleven? Afghanistan blijkt deel van Iran.

Modellen

 


Toch redelijk vreemd, zo'n vis-à-vis, de chauffeur samen met een passagier tegenover twee andere passagiers te zetten, wel gezellig, maar  tegelijkertijd gevaarlijk want  het zicht op de weg  werd behoorlijk weggenomen door de  laatst genoemde passagiers. Goed, de maximale snelheid zal  miet  hoger dan 25 kilometer per  uur zijn geweest en er was weinig ander verkeer,  maar toch. Beide modellen, het een uit de jaren zestig, het andere recent,  geven fraai aan wat er in zestig jaar is verbeterd. Ik begrijp heel goed dat het oude model aanzienlijk goedkoper was dan het nieuwe. Ik juich zo'n nieuw model toe, want er zijn  maar  weinig fabrikanten  die modellen maken van auto's uit de  eerste periode  van het  automobilisme, we worden doodgegooid met allerhande  Ferrari's en F1-modellen  en die vind ik eigenlijk  niet interessant.


 

6.12.25

J.J. & Eric

 



J.J. Cale en Eric  Clapton met "Anyway  the wind blows".

Simon

 


Paul Simon met "Graceland".

Tunesië

Muziek uit Tunesië: Hedi Jouini met "Ezin Ezin". 

Peugeot 4

 


De eerste Europese monarch met  een automobiel was Edward VII in 1900, de eerste Afrikaanse monarch met een automobiel was Ali Bey (voluit Ali III Ibn al-Husain) in 1892. Nu moet meteen worden opgemerkt  dat Edward in 1900 nog  niet op  de Britse troon zat, maar dat zijn moeder nog regeerde en dat Ali Bey (foto boven) al sinds 1882 Tunesië bestuurde. Of Ali Bey de auto eveneens bestuurde  weet ik niet, waarschijnlijk  liet de in 1817 geboren vorst dat over aan een chauffeur. De auto in  kwestie was een rijkelijk versierde Peugeot Type 4, een vis-à-vis met een Daimlermotor in V-vorm met  een inhoud van 1.026cc en een maximum snelheid van 25 km/u.