23.7.25

Liquor

  


Carolina Chocolate Drops met "Old Corn Liquor".

Voetbal 6

Dat Teake Fannemiddei betrokken raakte bij de opzet van het Amsterdamse rollatorvoebal had hij te danken aan Heinz Strapatzer en Karel Fataal, Teake kocht al bijna een halve eeuw zijn  tweede hands boeken bij de twee. En zij wisten dat hij boven de tachtig was en zich voortbewoog met een rollator. Heinz Strapatzer vond dat er iemand aan  het bestuur  van de  organisatie moest worden toegevoegd, iemand die kon zorgen voor het nieuws, public relations noemde Strapatzer dat en  hij kende  ook iemand die daar  uitstekend voor kon zorgen: Carl Reufkneutel. Dus Reufkneutel werd aan het  bestuur toegevoegd,  dat ging echter  niet zonder slag of stoot want Geertruida Lamzak-Vogelensangh vond dat het  bestuur van de  bond nu wel heel veel mannen bezat en dus kwam zij met het idee een oude schoolvriendin, Trieneke Plaat, die sinds jaar en dag  getrouwd was met  Jochum Borst, te vragen als  algemeen bestuurslid en wanneer daar  bezwaar tegen was als  tweede secretaris. Haar lijst met ongewenst publiek was inmiddels behoorlijk gegroeid en telde behalve Douwe Bob ook Jan Smit  en Frank Lammers.  

Verdwenen

 

Al die Britse vrachtwagenmerken, die gister te zien waren, zijn verdwenen en ondanks Brexit, waarbij de terugkeer van het glorieuze Britain werd beloofd, niet teruggekomen. Ik noem een paar  Atkinson, Seddon en Foden. Het laatste merk had een fameuze band: de  Foden Motor Works Band, die steeds opnieuw tijdens concoursen  hoge ogen  gooide. De band schijnt onder de naam Foden Brass Band nog steeds te bestaan terwijl de vrachtwagenfabriek inn  2006 het loodje legde.

22.7.25

Trucks etc.

 Een pracht verzameling
vrachtwagens met commentaar 

Willem Breuker

 


Concert van het Willem Breuker Collectief in 2009 

21.7.25

Bach 1

 


V.l.n.r. Bob Driessen en Willen Breuker (beide op sopraansax) spelen Bach 1 uit  de Zeeland Suite in 1977.

Borgwardgroep

"Wer endlich sterben will, fährt Goggomobil", "Wer das Leben über hat, fährt Goliath" en "Wer den Tod  bicht scheut, fährt Lloyd". Commentaar op de bezitters van kleine auto's in de Bondsrepubliek in de jaren vijftig. De drie genoemde merken zijn trouwens verdween. Lloyd kwam net als Goliath, Hansa en Borgward uit Bremen, ze behoorden tot de zogenaamde Borgwardgroep. Het onderstaande dashboard is dat van een Lloyd 600, in productie van 1955 tot 1961. Het was was de eerste naoorlogse Lloyd met een viertaktmotor, de inhoud ervan was 596cc. De auto had voorwielaandrijving en alhoewel de carrosserie er aantrekkelijk uitzag, was de wegligging beroerd en verloor de 600 het in de concurrentieslag uiteindelijk van kleine Franse en Italiaanse auto's.

 

Voetbal 5

Geertruida Lamzak-Vogelensangh, duidelijk meer geïnteresseerd in wat er naast dan wat er op het veld van de rollatorvoetballers gebeurde,  vond het ook noodzakelijk duidelijk te maken dat het vervoer van  publiek op landbouwwerktuigen naar wedstrijden verboden was, het begrip naboarschap diende uit Amsterdam te worden verbannen, dat had alles te maken met het verleden  toen Trui's grootmoeder in januari 1945 voor een half pondje roomboter haar hele juwelenkist bij  een Twentse boer had moeten  inleveren, "naboarschap graaiboarschap" riep Trui. Ook de Bollensnollen, liet ze weten,  moesten ver van de wedstrijden blijven, vermoedelijk bedoelde  ze de Snollebollekes, ook hier had ze een afdoend antwoord klaar "in Amsterdam hebben we zelf voldoende temeijes". Belangrijker was het dogma dat de voorzitter van  de club zelf een meer dan  tachtig jaar oude rollatorgebruiker moest zijn  en zo kwam Teake Fannemiddei in zicht. Oorspronkelijk kwam Teake uit Houtigehage, maar nadat hij zo'n vijftig jaar geleden  een relatie gekregen had met Lukas Köpröl uit Debrecen leek het hem  verstandiger naar Amsterdam te verhuizen. Teake stelde verder graag zaken uit als er 's morgens brood moest worden gehaald dan mompelde hij: "Dat  kin vannemiddei ek wol". Zo veranderde zijn echte achternaam Brolstra in Fannemiddei.

20.7.25

Satie

 


Satie: "Parade"

Englebert

 



Englebert aan Den Haags Theresiastraat was voor de oorlog niet alleen importeur van Nash, maar ook van International en het bijzondere van bovenstaande voorzijde van een folder is dat hij specifiek voor Nederland gemaakt is, meestal werden buitenlandse folders alleen maar in het Nederlands vertaald. De afgebeelde International van het model B-3 of B-4 had een zescylinderkopklepmotor met een inhoud van 3480 of 3720cc. Het zou aardig zijn om te achterhalen wie de buscarrosserie gebouwd heeft.

19.7.25

Bunk

 


Bunk  Johnson  en de Yerba Buena Jazz Band met "The girls go crazy". 

Airconditioning

 

Wat er precies in dit aan de zijruit hangend apparaat ging om de temperatuur in een auto in de Verenigde Staten 's zomers in 1947 aangenaam te houden, weet ik niet. Een natgemaakte doek? IJs? Vochtige houtkrullen? Maar dit toestel, gemaakt door de 'Glacier-Ice Corporation' in Santa Monica, hier gemonteerd op een Plymouth, is een oervorm van airconditioning.

Telefoon

                                                                      Het is voor jou  Henk!

 

Voetbal 4

Natuurlijk is Heinz Strapatzer niet zijn echte naam, maar in de jaren zestig van de vorige  eeuw kon  je  beter maar niet Joachim Keitel heten, dus had hij het eerst met Lodewijk Lavendel geprobeerd, maar op een of ander manier klonk  dat toch iets te vrouwelijk en koos hij voor Strapatzer.  Zijn  tweelingbroer Hannes Keitel koos voor Karel Fataal en samen begonnen ze een tweedehands boekwinkeltje op een van  de  Amsterdamse wallen. Ze waren een twee eiige tweeling  en leken geen spat op elkaar, toch  waren ze altijd samen, waardoor de  clientèle dacht dat ze een homostel waren, daar  speelden ze bij de inkoop van hun boeken handig op in.  Maar ze waren op een zaak zeer principieel: boeken van Connie  Palmen  verkochten ze niet,  kochten  ze per abuis  wel eens eens een boek van de Limburgse diva,  dan werd dat steevast om half  twee 's nachts in de gracht gekieperd. Strapatzer was wat het rollatorvoetbal betreft verantwoordelijk voor de spelregels, zo werd de  buitenspelregel afgeschaft en dienden die wielen van de rollators van de spelers te allen tijde contact met de grasmat  te hebben en mochten de rollators niets als  wapen worden  gebruikt.

18.7.25

Flaco

  


Vijfendertig jaar geleden  Flaco Jimenez met de Texas Tornados.

Roestvrij

 

DMC, beter bekend als De Lorean, was niet de eerste fabriek die een roestvrijstalen auto produceerde, Ford deed dat in samenwerking met Allegheny Ludlum in 1936, er werden zes DeLuxe Sedans gemaakt, waarvan er nog vier bestaan. De auto's klokten meer dan  200.000 mijl, voordat ze in 1946 werden verkocht, één er van staat in het Crawford Auto-Aviation Museum in Cleveland (Ohio) naast een Ford Thunderbird uit 1960 waarvan twee in roestvrijstaal werden geproduceerd. De andere in het museum tentoongestelde roestvrije auto is een Lincoln uit 1966, waarvan er drie zijn gebouwd.


17.7.25

McCoy

 

Charly McCoy, 's werelds mondharmonicavirtuoos, sprak ik ooit in Nashville. Hij dacht dat hij enkel zijn  partij in moest spelen, maar het hele orkest stond tot zijn verbazing gereed; "Oh, the whole shbang is  here".

Highway


Laten we maar aannemen dat dit een T-Ford is uit 1914. Maar het wonderlijke is dat hij op een parkeerplaats staat van een wegrestaurant. Dat kan in ons land niet. Maar dat kan in de Verenigde Staten wel, een enkele keer haalde ik zo'n honderdjarige in, die zich op geheel eigen kracht op de vluchtstrook van de 'highway' voortbewoog. Ik vond dat altijd prachtig, veel mooier dan zo'n auto op een aanhanger achter een forse suv op weg naar een of ander evenement. Lord mr. Ford, what have you done?

CAJUN

 


Het ijzertje, of le petit fer of de triangel, zo kenmerkend in de cajunmuziek.

VPRO

Vroeger viel er van een  Zomergast nog  wel eens wat te leren, denk aan Frans de Waal, maar dat is  al  enige tijd  geleden. 

16.7.25

Toeteren

Voor de Tweede Wereldoorlog zat er in onze krijgsmacht een korps wielrijders dat voorafgegaan werd door een fietsend muziekkorps. Na de oorlog heeft men het nog een keer tijdens een taptoe nieuw leven ingeblazen. Maar sinds 1973 zitten we ook opgescheept met een burgerkorps op de fiets. Het komt uit Groningen, maar treedt op in een redelijk vodderig pseudoVolendamscostum, maar succes is natuurlijk verzekerd, want weten  die  buitenlanders veel, vooral als je "Tulpen aus Amsterdam" toetert. Geen vaderlands wijsje, maar gecomponeerd door een Duitser uit  Pommeren. 

Katoen



Cotton Pickin Kids 

Berkeley

 



Een Berkely B95, een Brits sportautootje uit 1960 met een 692cc Royal Enfield Super Meteormotorfietsmotor.

Mexico

 

Las Higueras 

Voetbal 3

Intussen is er in Amsterdam een bestuur gevormd voor het rollatorvoetbal , voorzitter is Teake Fannemiddei,  secretaris is Geertruida (roepnaam Trui) Lamzak-Vogelensangh en penningmeester is  Heinz Strapatzer. Trui behoort tot de bekende Amsterdamse Vogelensangfamilie, fameus door het "haringimporium" (één keer een harinkie van Vogelensangh, dat vergeet je niet, je leven lang), met vijf haringstallen in  de hoofdstad, drie in Haarlem, drie in Alkmaar en drie in Utrecht. Bovendien was Joris Vogelensangh, de  broer van Trui, de vijf jaar geleden bij een ongeval omgekomen bekende volkszanger  ("Kijk uit  je doppen bij het  ramensoppen"). Trui heeft reeds een paar oekazes laten uitgaan, waarvan de meest  notoire, het verbod van het dragen van oranje kleren, hoedjes e.d. bij het Amsterdamse rollatorvoetbal. "27 April is voor het dragen van die kleur voldoende,  Amsterdam is  al eeuwen een rode stad,  oranje dient bij onze wedstrijden niet gedragen te worden. Dan rot je maar op naar Volendam!"

15.7.25

Roemenië

  

Twee Roemeense schaapherdersdansen

Panda

  


Zaag een autootje in de lengte door  midden, plaats  een electrische aandrijving en dan  krijg  je  dit. Het rijdt echt!

Lu

 


Revival jazz, terug naar hoe jazz eens geklonken moest hebben. Het begon allemaal met Lu Watters en zijn Yerba Buena Jazz Bad in de jaren veertig  in San Francisco.

14.7.25

Op weg

Samen op weg naar de Nobel Vredesprijs. Haha. 

Stove bolt Six

 

Een Chevrolet vier-onder-de kap, die altijd in Nederland gereden heeft en niet, zoals zo vaak het geval, recent geïmporteerd is. Chevrolet leverde in 1952 zijn auto's nog altijd met de befaamde "stove bolt Six", zoals de naam al zegt een zescylinder. Qua carrosserie was  er niet veel verschil met de wagens die in 1950 en '51 geleverd waren, het onderscheid zat hem in grille, achterlichten en wat andere parafernalia. De auto in kwestie heeft "Powerglide", een two-speed automatische bak,  die bij 3600 toeren 105 PK levert.




Voetbal 2

 Inmiddels hebben wij  nadere informatie over het rollatorvoetbal in  Amsterdam, e.e.a. wordt opgezet door de Amsterdamse Voetbalbond, A.V.B., de wedstrijden  duren twee maal een half uur en  het meebrengen van trommels door het publiek is niet toegestaan,  bij iedere wedstrijd is een  professioneel paukenist aanwezig, die op een tweetal door hem  meegebrachte pauken zal slaan. Men  heeft reeds contact gezocht met de eerste paukenist  van het Concertgebouworkest,  maar  deze had, zo  kwam ons ter ore, geen belangstelling. Op de luchthaven Basel/Mulhouse/Freiburg  zijn drie Nederlanders  gearresteerd met Goudse kazen op hun hoofd, die vol bleken te zitten met cocaïne.

13.7.25

Voetbal

De KNVB volgt met argusogen  de vooruitgang van het blindenvoetbal in Spanje, dat met  behulp van echolocatie wordt gespeeld. Onlangs werden echter twee spelers van een team dusdanig gemolesteerd door vijf spelers van het andere elftal dat de politie een  onderzoek heeft moeten starten naar de  doodsoorzaak van het tweetal.  De vijf spelers houden vol dat sport verbroedert en dat de echolocatie niet goed gewerkt  heeft. In Amsterdam is voorzichtig begonnen met de competitie van rollatorvoetbal voor tachtigjarigen en ouder die nooit  gevoetbald hebben. Er hebben zich reeds vijf  elftallen gemeld, maar een en ander gaat niet zeer voorspoedig, omdat bij een jongste wedstrijd een van de spelers van een elftal besloot zich na tien minuten speeltijd in de tweede helft zich aan te sluiten bij het andere elftal. Hij ontving een rode kaart, maar moest onder veel misbaar  van het  veld worden  verwijderd. Wij houden u op de hoogte.

Trevithick


In Cornwall bestaat een gezegde: 'By Tre, Pol and Pen , so shall ye know Cornish men'. Richard Trevithick moet dus een man uit Cornwall zijn en dat klopt, hij werd op 13 april 1771 in Illogan geboren. Trevithick is de pionier van de hogedrukstoommachine en hij rustte twee rijtuigen uit met een dergelijke machine. Het eerste in december 1801 in Cornwall, het tweede in 1803 in Londen. We weten niet precies hoe het laatste rijtuig er uit zag, maar het wordt algemeen beschouwd als het eerste 'paardloze voertuig'. Het wordt gewoonlijk, zoals bijgaande illustratie toont, afgebeeld, maar hoe de passagiers in de 'London Road Carriage' kwamen is een raadsel.

 

Lady

 


The Lady  is a Trump 

Stoom

  


Kun je nog walsen, wals dan mee!

Zangers

Ik weet niet of het u opgevallen is, maar  tv-reclames hebben aan  het eind een muzikaal riedeltje  gekregen: "Juuuumbo" en "Van Meubelzoorch". Ik heb me laten vertellen  dat politieke partijen hun reclames voor de verkiezingen van 19 oktober ook gaan  aanpassen. Het Groot Nationaal Wilders Koor zet in op: "Wie Neerlands bloed door de  a'dren stroomt van vreemde smetten vrij". De zangers dienen minimaal  aan drie betogingen tegen asielzoekercentra te hebben meegedaan en vijf tatoeages te hebben.

12.7.25

Bollée

 


De Bollées waren klokkengieters sinds 1715 in Le Mans, maar vanaf 1873 experimenteerden vader en zoon Amédée Sr. (1844-1917 en Jr. (1867-1926) Bollée met stoomrijtuigen. In 1885 bouwden ze een enorm rijtuig voor de markies de Broc, in 1878 had Amédée Sr. “La Mancelle” (links op de foto), vernoemd naar Le Mans, geconstrueerd, de wagen haalde een maximale snelheid van 42 km/u. Vanaf 1896 houdt Amédée Jr. zich bezig met door benzinemotoren aangedreven voertuigen. Een andere zoon van Amédée Sr., Léon (1870-1913) begint in Le Mans eveneens een fabriek: “Automobiles Léon Bollée”, hij bouwt kleine door benzinemotoren aangedreven auto’s, die hij voiturettes noemt. Vanaf 1903 krijgen zijn auto’s een normaal formaat. In 1910 staan negen modellen in de catalogus, één ervan staat rechts op de foto. Het klokkengietersbedrijf bestaat nog steeds, maar is inmiddels in Orléans gevestigd.

Naar het zuiden

 

Regionale muziek in Frankrijk en we gaan naar het diepe zuiden: naar de Pyreneeën, waar we het uit negen man bestaande koor Balaguèra ontmoeten: twee hoge stemmen (hautas) onder wie Pierre de Lasala, vijf middenstemmen (normalas) en twee basstemmen (baisbas). De taal waarin de heren zingen lijkt een mengeling van Frans en Spaans. Gelukkig zit er een voortreffelijk drietalig  boekje bij de  destijds in Paris aangeschafte CD, zodat ik toch kan achterhalen waarover het tradionele "Quan jo n'éri amaoroseta" gaat. De eerste regels luiden "Toen ik verliefd was op die dappere, was ik zo fris als een roos van de wite rozenstruik, nu ben ik vermoeid, ik begrijp niet waarom de dappere, die zo van mij hield niet langer met me spreekt."

11.7.25

Volkslied 5

Oh, say! can you see by the dawn's early light
What so proudly we hailed at the twilight's last gleaming;
Whose broad stripes and bright stars, through the perilous fight,
O'er the ramparts we watched were so gallantly streaming?

 

Choro

 


 Anat Cohen & Trio Brasileiro met: "Choro Pesado".

Ambassador


 

Het duurste model Nash was de achtcylinder "Ambassador', hier de versie van 1940. Vanaf 1939 hadden Nashes een smallere grille. Bovenstaande auto heeft zogenaamde "fender skirts", die de achterwielen bedekken. De omzet van Nash Kelvinator in 1940 bedroeg meer dan $73 miljoen dollar en de winst was anderhalf miljoen dollar. Twintig Ambassadors werden voorzien van een speciale, door graaf Alexis de Sakhnovsky ontworpen cabrioletcarrosserie er werden slechts 20 gebouwd, waarvan maar 11 werden verkocht.
 
1940 was ook het laatste jaar dat de LaFayette werd gebouwd, vanaf 1941 heette die Nash 600. "Time" omschreef destijds de 600 als de enig werkelijk nieuwe auto: hij had een zelfdragende carrosserie. De naam 600 kwam van het feit dat er op een tank van 20 gallons benzine 600 mijlen konden worden afgelegd.(Omgerekend op een tank van 75 liter bijna 1000 kilometer.)
O ja, natuurlijk vreten ze varken van de  barbeque, hebben ze kaal geschoren koppen, dragen ze rare korte broeken en mouwloze t-shirts, zitten ze onder de tatoeages, overschreeuwen ze zich, beschouwen  ze Trump als hun heiland en vernielen ze hier hun Nash uit 1940 nog meer, dan die al vernield was. Helaas zijn er Nederlandse laagschedels die in gestrekte draf deze idioten imiteren. Van het ene stel dwazen naar een andere Amerikaanse gek, die zijn 600 uit 1941 voorzien heeft van een chassis(!) en een Chevroletmotor, hij heeft het over een Nash Ambassador 600, dat woord "Ambassador" slaat nergens op, maar hij is duidelijk al tweeeneenhalf jaar bezig een auto te slopen, in plaats van een boekje te raadplegen.


 

10.7.25

Jazz

 


The Traveling  Janes 

Y

 

Zo maar een tweetal "Y" Fords, de ene, AH-28-54, uit 1932, de andere uit 1934. In 1931 was de  Fordfabriek van Manchester naar Dagenham verplaatst en kort daarna verscheen - naast de Amerikaanse Fordproducten -  een op het eerste gezicht verkleinde versie van de Ford "B". De "Y" had een viercylinderzijklepmotor met een inhoud van 933 cc en drie versnellingen, de vering was zoals bij alle Fordpersonenwagens: dwars voor en dwars achter. Uiterlijk lijken de  32'er en 34'er op elkaar, maar de eerstgenoemde heeft een kortere grille en een rechte bumper. Oorspronkelijk heette de tweedeurs net als in de Verenigde Staten "Tudor" en vierdeurs "Fordor", maar dat werd veranderd in respectievelijk "single entrance" en "double entrance". De "Y" bleef tot 1937 in productie, maar kreeg vanaf 1935 de naam "Popular". In Duitsland werd het zusje van de "Y" in 1932 gelanceerd met de naam  "Köln". Keulen was ook de naam van de plaats waar de Duitse Fordfabriek gevestigd was, uiterlijk en motor waren aan die van de "Y".

Hagopian

Richard Hagopian is een typisch voorbeeld van een muzikant in de Verenigde Staten die de muziek van zijn voorouders trouw bleef en nog steeds Armeense klanken hoog in het vaan heeft, dat gebeurde eerst in het prachtige feestorkestje de Kef Time Band met Hagopian op oud en Buddy Sarkissian op dumbeg, later solistisch met zoon Harold, eigenlijk violist, eveneens op dumbeg.

 

Trump

Trump: "I don't  like that cross on the  Swiss flag, I really.... I hate it,  I hate it  and those mountains are horrible too, sooo horrible, soooo bad. So I give the  Swiss a tariff  of 75%. 75%.

9.7.25

Veritas?

 

Ach ja, Fordbumpers uit 1932 op een Nash uit 1926 het mag allemaal, maar  het  is natuurlijk niet origineel. Bovenstaande wagen stond bij de RDW (Rijksdienst Wegverkeer) geregistreerd als een BMW uit 1935. Maar op de neus staat Veritas en dat is een Duits merk van na de Tweede Wereldoorlog,  gestart door voormalige BMW-technici in Meßkirch in Baden om rond de zescylindermotoren van de vooroorlogse BMW 328 race- en sportwagens te bouwen. Het succes was van dien aard dat in 1949  de auto ook in de handel kwam. Latere modellen van Veritas kregen een lichtmetalen, samen met  Heinkel ontwikkelde, motor. (op zoek naar andere foto's ontdekte ik dat de spijlen in de  grille van een Veritas altijd vericaal waren en niet zoals bij deze  auto horizontaal, summa summarum is dit geen Veritas maar een Falsum?)

Volkslied 4

Ons "Wilhelmus" is een net volkslied, er worden geen andere landen belaagd, er wordt zelfs niet gekweeld dat Nederland het beste en mooiste land is op deze aardkloot, want zulks schijnt toch het eerste te zijn waaraan de meeste "national anthems" moeten voldoen. Ophitsen! Toen in de vorige eeuw de Afrikaanse lieden zich ontdeden van het  koloniale juk hadden ze natuurlijk meteen na hun vrijwording een nationaal gezang nodig en wonderlijk genoeg werden dat zeer Europese riedels. Ik heb een behoorlijk aantal  grammofoonplaten met Afrikaanse muziek, allemaal goed beluisterbaar, of het nu uit Congo komt of uit Algerije, maar  met de volksliederen gaat het mis. Er valt niets terug te vinden van wat de "eigen muziek" zo mooi maakt. Ik heb een aantal volksliederen op  een rij gezet, eerst Ghana (heel Engels), daarna Burkino Faso, Congo, Angola, Ethiopië, Algerije, Zuid-Afrika en Nigeria. Opvallend is dat de meeste  volksliederen gezongen worden in de  taal  van de voormalige kolonialisator.

8.7.25

Reclame

 


Vanaf het allereerste begin vonden de eigenaars van bestel- en vrachtwagens het noodzakelijk reclame voor hun bedrijf te maken en waar kon dat beter dan op de zijkant van de laadruimte van het voertuig. Hier twee voorbeelden: op de voorgrond een Austin uit 1911, in feite (hoe modern!) met een frontstuurcabine, want de motor zit onder de bestuurderszitplaats. Op de achtergrond een Bianchi uit 1909, die zoals destijds veel voorkwam betere dagen heeft gekend als personenauto, maar verbouwd is tot vrachtwagentje.

Velo

 

Gaston Vandenseyckere zette zijn vélo tegen 'n boom, want 'm had nog altijd niet de kunst van het rijdend patatten afgieten niet onder, maar over de knie.


Broek

Als u straks kortgebroekt gaat sjoppen vergeet dan niet uw pampertje om te doen, het  is sneu om straks bescheten thuis te komen zonder dat iemand uw roomblanke, dan wel getatoeërde kuiten zag.



Volkslied 3

En wat horen wij hier? Voor de zoveelste keer de melodie van het Britse volkslied, maar nu als het  volkslied van Liechtenstein""Oben am jungen Rhein". Bovendien was Lullys compositie van 1871 tot 1918 ook nog als "Heil dir um Siegerkranz" de Kaiserhymne in  Duitsland. De Zuid-Amerikaanse republieken, nadat ze zich in de  negentiende eeuw van Spanje hadden  losgemaakt,  kozen allemaal voor iets spectaculairs, iets dat klonk als kwam het regelrecht uit een Italiaanse opera, de militaire pakjes die er bij gingen horen leken meer op operettekostuums, maar dit  terzijde.  Ik neem ze even voor u door. Eerst Paraguay en  daarna Uruguay, Venezuela, Columbia en Argentinië. Heel, zeg maar, hartstochtelijk toch?

7.7.25

Hotchkiss

 
Het Franse merk Hotchkiss was net als het Belgische merk FN waarschijnlijk meer bekend als leverancier van wapens dan van automobielen. Vooral in de jaren dertig waren er echter sportieve successen: Hotchkiss won in 1932, 1933, 1934 en 1939 de Rallye van Monte-Carlo, maar in de jaren vijftig ging het snel bergafwaarts en in 1954 werden nog maar vijf auto's gebouwd. De "Anjou" werd zowel als vier- en als zescylinder in 1950 op de Parijse Salon geïntroduceerd. De vier had een motorinhoud van 2312cc en een maximumsnelheid van 125 km/u, de zes haalde met een cylinderinhoud van 3485cc 150 km/u.

 

Volkslied 2

Ah, dacht u, dat verhaal dat de Britten  een oorspronkelijk Frans lied als volkslied hebben daar klopt geen bliksem  van. Maar ik ga  het bewijzen. Het  bewijs heb ik uit het excellente boek van Bart van Loo "Chanson, een gezongen geschiedenis van Frankrijk".  Zwitserland had, als ik me goed herinner, op dezelfde melodie als "God save the king/queen" een nationaal volkslied, maar daar kwam in 1981 verandering in en men zingt nu de zogenaamde Zwitserse psalm, in vier talen. Het is opvallend dat volksliederen gewijzigd worden  en dat dan weer tot  problemen leidt. In de "Overture 1812' citeert Tchaikovsky een volkslied dat in 1812 nog lang geen volkslied was. In Duitsland zingt men na 1945 het derde couplet van het Deutschlandlied omdat men de beide eerste coupletten te nationalistisch vindt. Maar wie wil zwelgen in nationalistische bombast, reppe zich naar Kazakhstan, het is duidelijk dat het land eens deel uitmaakte van de Sovjet-Unie, waar ze ook nooit  genoeg konden krijgen van het ophemelen van het moederland. Soms is de melodie van een volkslied gepikt van een heel ander lied, zo is de melodie van  het Fries volkslied afkomstig van een Duits studentendrinklied "Vom hohen Olymp herab". En tenslotte is er het volkslied van Maleisië, dat als "La Rosalie" in de negentiende eeuw werd gecomponeerd door Pierre-Jean de Béranger, maar nu "Negaraku" heet en niet met  een andere tekst mag  worden  gezongen, dus ook niet met de originele.

6.7.25

Kleur

Pseudokleurenfotografie, want de prentbriefkaarten hebben een zwart-witfoto als basis en die zijn fantasievol ingekleurd, zodat de tweeramer op een van de foto's een geel dak, een  rode zijkant en een grijze voorkant heeft, gelukkig zijn de meeste minder extreem, wel heb ik een vraag  over de Leidsche Boschjes (meervoud) en de Moskeekerk. Moskeekerk?