![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiMRsD7gZxfClXBt9CWjtJfmpeV8dyKLZCtBuwH7s2NBXuHQmxJ6-qvILSKsY7onNEPYD7s4b5WUDHKnPg1bk8J07XAg7nTAL-28hAZAOlYLa091G4oHundaCHqS2yjYFdenPT31bIPjbM/s400/1.darraq.jpg)
Het is 30 december 1905. De Franse coureur Victor Hémery sluit in Arles een voor hem buitengewoon succesrijk jaar af door het wereldsnelheidsrecord te verbeteren op - want je zat destijds meer op, dan in een wagen - een Darracq, een enorme V8, waarmee hij 176 km/u haalt. In 1906 wisselt hij van renstal en gaat naar Benz en op 8 november 1909 weet hij op de zogenaamde Blitzen Benz in Brooklands het record op nieuw in handen te krijgen met een snelheid van 202 km/u. De Darracq (met een cylinderinhoud van 25 liter) is gelukkig bewaard gebleven en wordt door restaurator/eigenaar Mark Walker zelfs regelmatig gestart (zo te zien geen simpel karwei) en gereden.