10.6.25

De L en de F

 


Waarschijnlijk is de TC in ons land het meest bekende MG-type, maar er waren daarvoor - en voor de Tweede Wereldoorlog - al veel meer MG's en bijna allemaal met die  typisch Britse sportwagencarrosserie, zodat ze voor de leek nauwelijks van elkaar zijn te onderscheiden. Maar wie de motorkap opent ontdekt de verschillen. Het L-type, waarvan hier bovenstaand voorbeeld, dateert uit 1933 en 1934 heeft een kleine zescylindermotor, die oorspronkelijk ook in de Wolseley "Hornet" zat. Dat klinkt merkwaardig, maar dat merk maakte sinds 1927 eveneens deel uit van de Morrisgroep. Er waren twee L's, de L 1, een vierzitter en de L 2  een tweezitter. Van de L 1 werden 576 gebouwd van de L 2 90. Het  zijn dus zeldzame auto's. Beide hadden een ongeynchroniseerde vierversnellingsbak. De voorganger van de L was de F,  hieronder de F 2 ,  met een tweezitscarrosserie, waarvan er in diverse versies (F 1, 2 en  3)  1250 zijn gebouwd. Ook deze - iets grotere - zescylindermotor kwam oorspronkelijk van Wolseley. De F 2 op de foto is eentje van de 188 wagens met een carrosserie die niet door MG zelf  werd gebouwd. Deze carrosserie komt van Jarvis uit Wimbledon. De topsnelheid  van de auto ligt bij 110 km/u.