16.2.09

Leeuwarden 29

Op 28 october j.l. schreef ik mijn laatste jeugdherinnering aan Leeuwarden. Oorzaak was een toevallige confrontatie met een model van het vliegtuig met het fraaiste geluid, dat ik een vliegtuig ooit hoorde maken, de 'Harvard'. Maar er was natuurlijk veel meer te zien dan de gele trainingskisten en je kon de eerste jaren na de oorlog nog tot aan de slagboom op vliegveld Leeuwarden doordringen, omdat de KLM een dienst op Schiphol onderhield met 'Dominies', een tweemotorige tweedekker. Leeuwarden was toen niet alleen vliegbasis. Ik probeer me te herinneren, wat ik allemaal gezien heb zo vlak na de oorlog. Maar mijn referentiekader is overleden: Wim Dolstra zou de toestellen, die we destijds zagen, uit zijn hoofd zo kunnen opratelen. Ik heb een boek nodig: 'Jane's All the World's Aircraft 1945' en zelfs dan ben ik niet helemaal zeker. Zeker ben ik van de Percival 'Proctor', de AVRO 'Anson', de Airspeed 'Oxford', de Hawker 'Sea Fury', de 'Auster' en natuurlijk de Supermarine 'Spitfire'. Op de foto een 'Spitfire' MK IX, die niet in Leeuwarden thuishoorde, maar van 1948 tot '53 Twente als thuisbasis had. Deze heeft afgeknotte vleugels, het is een zogenaamde 'low altitude fighter' met een Rolls-Royce Merlin 66 motor.