Na de Eerste Wereldoorlog moesten diverse Duitse spoorwegmaatschappijen locomotieven, die in 25 verschillende series werden onderverdeeld, afstaan aan Frankrijk. Een van de series betrof de oorspronkelijke Pruisische serie G8, een vierassige goederenlocomotief met een drieassige tender, waarvan de Franse Etat er veertig kreeg toegewezen, maar alleen de AL, in het weer Frans geworden Elzas-Lotharingen, met 337 locomotieven en de Nord wisten goed gebruikte maken van de G8, die in Frankrijk 040D ging heten. Ze werden in het Noorden wel voorzien van de typerende Nordrookkastdeuren en buffers. Dat maakt het voor de in Franse spoorwegen geinteresseerde niet eenvoudig, want Duitse speelgoedfabrikanten maken uiteraard wel een G8 , (later BR 55 geheten), maar geen Franse 040D en dat betekent van een Duitse locomotiefje de rookkastdeur afzagen en deze vervangen door een Nordrookkastdeur, vervolgens nog een aantal wijzigingen, waaronder een andere schoorsteen en betere handrails aanbrengen en tenslotte de machine omschilderen. Inmiddels heb ik de afgelopen week dat alles gedaan, ik wacht nog op de nummers om op de zijkanten van het machinistenhuis te zetten, die moeten uit Frankrijk komen.