30.1.12

Lester

Van "Lester leaps in" bestaan nogal wat opnamen. Ik heb het o.a. op de elpee "The Essential Lester Young"*, een twaalf minuten durend meesterwerkje, waaraan ook Charlie Parker en Roy Eldridge hun medewerking verlenen. Op dezelfde plaat staat ook "Back to the Land", met Nat "King" Cole aan de piano. Ik herinnner me dat ik dat nummer een keer in "De Gezamenlijke zenders Peazens & Moddergat" aankondigde en tegelijkertijd mijn spijt uitsprak dat door de aandacht voor de zang van Cole vergeten werd dat een goede jazzpianist verloren was geraakt. Prompt kreeg ik een boze brief van een luisteraarster met de vraag om uitleg. Maar ook vandaag luister ik nog steeds liever naar Cole's pianospel dan naar zijn zang. Twee stukken van Young met Cole aan de piano, Oscar Moore, gitaar; Johnny Miller, bas en Buddy Rich, drums: "These Foolish Things" en jawel: "Lester leaps in".

*Verve V-6398
Nat Cole