29.6.12

Bloemetje

De agente, die een - al dan niet onwillige - arrestant in zijn kruis schopte, krijgt van de  Rotterdamse gemeenteraad een bloemetje. Is dat een signaal om een metalen kuisheidsgordel, dit keer voor heren, aan te schaffen om, je weet maar nooit, je edele delen  tegen rabiate agentes te beschermen.
Ooit liep ik op de Nieuwezijdsvoorburgwal, toen tien meter voor me een agent een tegen een vuilcontainer aanplassende man tegen zijn kont schopte. Ik maakte daarover een opmerking, omdat ik vind dat je zo'n buiten de pot pissende man op een andere manier op zulk wangedrag kunt aanspreken. Ik kreeg een grote bek, want ik bemoeide me volgens de agent met dingen waar ik niets mee te maken had.  Dat is de - overigens - normale reactie van iemand, wanneer je in dit land - burger of agent - ergens op aanspreekt: "Bemoei je met je eigen zaken!" Ik liet het er niet bij zitten en liep naar de overkant want daar was een politiebureau waar de agent naar binnen was gegaan. Daar ontspon zich met de wachtcommandant een even onbevredigend gesprek.  Klaarblijkelijk mocht ik als burger een agent niet bekritiseren in het uitoefenen van zijn functie.  Ik schreef vervolgens de toenmalige burgemeester Ed van Thijn een brief en kort daarop ontving ik van een hoogmogende van het bureau op de Nieuwezijds een uitnodiging om eens te komen praten. Ik heb aan die uitnodiging gevolg gegeven en kon eindelijk duidelijk maken dat het gevaarlijk is om iemand die plast, tegen een container aan  te trappen: de ene overtreding hoeft niet een ernstiger overtreding als gevolg te hebben. Bedoelde agent was inmiddels "overspannen" met ziekteverlof werd me te verstaan gegeven en  had dat eigenlijk al moeten zijn op het moment dat hij zijn trap uitdeelde. Dat is toch even iets anders dan een bloemetje. 
(Nog steeds niet de oude en dus ziek, maar wilde dit kwijt)