18.4.15

Handelaarsversie

In 1938  kwam Citroën op het slimme idee, de twee jaar eerder uitgekomen 'conduite interieure' van de Traction Avant 11 als 'Commerciale' in productie te nemen en er werden dat eerste jaar 1189 exemplaren gebouwd, het jaar daarop verlieten 1478 'Commerciales' de fabriek, ten opzochte van de normale 11 'berline' was het een gering aantal, maar de bakker, de boer, de loodgieter en de handelsreiziger hadden een auto waar tijdens de week zaken mee konden worden gedaan en zondag met de  familie een ommetje kon worden gemaakt. Het zelfde idee vinden we terug bij de Kaiser 'Vagabond' uit 1949, ook hier een achterklep die in twee delen te openen is. Het was een idee van  Henry Kaiser zelf om de 'Vagabond' (die ook leverbaar was als Frazer 'Traveler') in de markt te zetten, de 'Traveler' kostte $2088, de met leren bekleding uitgeruste 'Vagabond' $2288; voor de fabriek was het een groot voordeel, dat men geen stationwagons hoefde te fabriceren.