19.3.18

Gezellig 37

Natuurlijk overweeg  ik zo nu en dan de  klaarblijkelijk zo succesrijke reeks "Gezellig" te stoppen, maar ik aarzel: moet ik de stad waarvan ik tussen eind 1945 en medio 1953 inwoner was, niet blijven ondersteunen door het  feestgedruis rond Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 te tonen? Moet ik niet laten zien dat de Friese hoofdstad meer te bieden heeft op cultureel gebied dan karnemelksegortepap, zo treffend bezongen in de enige Friese nationale dans "De Skotse Trije"? Gun ik de Zwolse zingende tweeling Lucette en Lysolotte van den  Berg, hier zingend in de Prinsetuin, geen plaatsje op mijn blog? De opname dateert trouwens van voordat de Van den Bergjes het jiddisch  hadden ontdekt, want sindsdien verdelen zij, in Engelse looppas gevolgd  door de Leeuwarder pommeranten, de wereld in Yiddish en Non-Yiddish  en heet hun door Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 gesubsidieerd festival "Yiddish Waves". Jiddische Golven, net zoals er Yiddish Peanut Butter, Yiddish Sand Paper, Yiddish Vulva en Yiddish Tinnitus bestaan. En natuurlijk, hoe kan ik het vergeten: Yiddish Barley Buttermilk Gruel.