26.5.22

TEXAS

 


Ergens in mijn hoofd zit het woord  Uvalde, ik  moet er zo'n veertig jaar geleden geweest zijn. Ben ik er  - vlak bij San Antonio - doorheen gereden, of was ik er op een zondagmiddag om naar zo'n typische  Texaanse hoempaband te luisteren, of was ik er met Augie Meyers om op een rolschaatsbaan naar Flaco Jimenez en zijn conjunto te luisteren.Ik weet het niet  meer. Ik was twee keer in Texas. De eerste keer kwam ik met een auto uit Louisiana naar Houston. Onderweg zag ik een bord waarop Nederland stond.  Merkwaardig: Nederland, Texas. Ik reed het  plaatsje in. Het eerste dat ik  zag was een meubelwinkel "Rienstra Furnitures". Friezen dus. In het gemeentehuis vroeg ik om inlichtingen en zij belden een jonge man  die me meer kon vertellen. Dat deed hij in een wat wonderlijke molen. Hij vertelde dat de countryzanger Tex Ritter in Nederland, Texas  geboren was. Maar  dat kon me geen donder schelen. Waarom heette Nederland Nederland? Het bleek dat iemand rond 1890 naar de buurt van Bolsward was gereisd met foto's van een heel  ander Amerikaans gebied, waar minder tornado's voorkwamen, om immigranten te  ronselen. Er meldden zich een groep en men vertrok naar Texas en kwam van een koude kermis thuis. Een aantal keerde naar het "heitelân" terug. Degenen die bleven - waaronder Rienstra - trotseerden de tornado's. Zij veramerikaansten, want rond 1945 was het met Fries en Nederlands gedaan. Ik reed door naar Houston, waar ik een afspaak had met Delbert McClinton.