21.6.23

Sommer

 




Maar wat doet iemand in een dieseltreintje naar Naerum? Ik ben op  weg naar Sommer’s Automobile Museum. Ik heb me in het centraalstation van Kopenhagen bij de DSB-informatiebalie terdege geïnformeerde hoe ik in Naerum kom, eerste met de D-Tog naar Jaegersborg en daarna met het dieseltje naar Naerum. Het museum  is alleen op zondagmiddag open tussen 2 en 5 uur,  verder valt er op het eerste gezicht in  Naerum niets te beleven. Het museum staat te  midden van een aantal moderne autodealers. Ik  herinner me dat ik vijftig jaar geleden al eens in  Sommers Museum was, alleen stond het toen niet in Naerum, maar in  het noordelijker gelegen Helsingør. Ik herinner me van toen ook een aantal op visite zijnde Jowetts.  Maar straks meer over dat Britse merk. Eerst een Volvo. Eentje uit 1946. Model PV 60, waarvan er 3006 exemplaren zijn gebouwd. De wagen had een zescylinderzijklepmotor met een inhoud van 3,67 liter. De  motor, die ook in trucks werd ingebouwd, was in productie van 1935 tot ver in de jaren vijftig. Ook mijn radiowagen van het Zweedse leger had zo’n motor, de wagen zelf stond op een licht vrachtwagenchassis, met een aan een taxi ontleende carrosserie.