4.2.13

Los Lobos

Wie een rijtje latinogroepen uit Los Angeles noteert moet natuurlijk Los Lobos niet vergeten. De precieze datum herinner ik me niet meer, maar ergens in de jaren tachtig waren ze voor hun eerste optreden in Amsterdam en interviewde ik drummer Louie Perez. David Hidalgo, Conrad Lozano, Cesar Rosas en hij hadden elkaar gevonden nadat ze - en dat was niet ongewoon - eerst in engelstalige rock-'n-rollbandjes hadden gespeeld en vervolgens betrokken raakten in een project van César Chavez, stakingsleider en medeoprichter van een vakbond van landarbeiders. Zijn strijdkreet "Si se puede" (ja, het is mogelijk of bijna identiek aan yes, we can). Ergens in mijn enorme stapel cassettebandjes heb ik een opname van het gelijknamige lied door Los Lobos. Op hun op eigen label verschenen eerste elpee heetten ze Los Lobos del Este de Los Angeles en het is schitterend uitgevoerde Mexicaanse folklore wat de klok slaat: "El Canelo", "Cielito Lindo" en "La Iguana" het davert voorbij. Als het concert in Amsterdam, de groep is inmiddels aangevuld met saxofonist Steve Berlin, afgelopen is, praten we nog wat na.  Eén van de bandleden - ik weet helaas niet meer wie - vraagt me of ik bekend ben met Dutch tumblers. Tumblers? "Glazen?", vraag ik, want is het Engelse woord voor roemer niet tumbler? "No, no, Dutch tumblers are pidgeons." Ik krijg een beschrijving van het uiterlijk en begrijp dat het sierduiven zijn met extreem bevederde voeten. Dan komt de vraag waar ik al bang voor was of ik iemand ken met Dutch tumblers, ze heetten immers Dutch nietwaar? De volgende ochtend bel ik de enige duivenmelker die ik ken, maar die vertelt me dat sierduiven- en postduivenhouders in totaal verschillende werelden leven. Ik stoot mijn neus nog een paar keer, maar uiteindelijk vind ik iemand met Dutch tumblers in de buurt van de Amsterdamse Westermarkt. Ik ga er met het Los Loboslid op af en dan voltrekt zich een wonderlijk schouwspel: in een kamer afgesloten met gaas zitten de Dutch tumblers en er ontstaat tussen beide liefhebbers, zonder dat ze elkaars taal spreken - een gesprek over duiven, hun duiven. Drie nummers  uit het uitgebreide Los-Lobosrepertoire: "Mexico Americano", "Guadelupe" (met The Chieftains) en "Yo Canto".