30.3.13

Gatsonides


Ons land heeft niet zo heel veel grootheden op automobielgebied voortgebracht, Maus Gatsonides is er in ieder geval een van. Vorig jaar verscheen er een model van een Aero Minor waarmee hij in 1950 aan de 24 Uur van Le Mans had meegedaan en samen met Henk Hoogeveen zijn klasse won. Het modelletje dat ik in kitvorm bestelde moest geel worden geschilderd. Dat begreep ik niet, waarom geel, de Belgische racekleur en de Belgische vlag over de motorkap? Ik zocht contact met de Franse maker, die me vertelde dat hij in de veronderstelling verkeerde dat Gatsonides een Belg was. Ik hielp hem uit de droom. Ik wist dat er eerder een door Mikansue Aero-Minormodel in de handel was gebracht, ook geel, dus ook fout en dat een model van een andere auto, een Jowett Jupiter R1, waarin Gatsonides in 1952 aan Le Mans deelnam ook geel was geschilderd. Klaarblijkelijk dacht de totale automodellenmakerswereld dat Maus een Belg was. Ik begon een speurtocht naar de werkelijke kleur van de Aero Minor waarmee Gatsonides in 1950 geracet had. Uit de zwart/witfoto's  viel in elk geval te concluderen dat de wagen niet oranje, de Nederlandse racekleur, was gespoten, daar was ook geen tijd voor, omdat het eigenlijk een haastklus was, Gatsonides en Hoogeveen vielen op het laatste moment  in voor de Tsjechische fabrieksrijders, die hun land niet uitmochten. Ik zocht contact met de KNAC (Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club), want in hun leggers moest toch wel iets te vinden zijn, ik kreeg een kattebelletje dat ze voor het uitzoeken van dergelijke zaken geen tijd hadden. Ik componeerde een nieuwe brief, dit keer aan de secretaris van de club met de suggestie naar Den Haag te komen om zelf in de archieven te duiken. Maar daar, zo antwoordde hij, kon absoluut geen sprake van zijn, men had leergeld betaald door leden van de KNAC in de archieven toe te laten: er waren zaken verdwenen. Interessant: een club die de eigen leden wantrouwt en geen bezwaar heeft  dat Maus Gatsonides van een verkeerde nationaliteit  voorzien wordt.

hier boven Mikansue Aero Minor, hier onder Jowett Jupiter R1