12.3.13

Oude Doos

Zaterdag j.l. kreeg ik twee deeltjes uit de serie "Versjes uit de Oude doos" met tekeningen van Phiny Dick (de vrouw van Marten Toonder) terug, lang geleden door mijn ouders aangeschaft in Drachten, bij Boekhandel Brouwer die, als ik me niet vergis, destijds op de Noordkade zat. Het afgebeelde boekje bevat liedjes die je zong bij aftel- en balspelletjes, het andere liedjes bij touwtjespringen. Sommige versjes herinner ik me, ik bedoel, ze werden in spelletjes die we speelden gebruikt, zoals "Twee emmertjes water halen", andere zeggen me niets. Wat me na al die jaren nu opvalt is hoe de tekeningen van Phiny en Marten op elkaar lijken, hoe ze elkaar in hun werk beinvloed hebben. kijk maar eens naar onderstaande kabouter uit het touwtjespringboekje. Van touwtjespringen heb ik overigens nooit iets terecht gebracht.