"Terraplane" werd pas in 1932 door de Amerikaanse fabriek Hudson als
merk geintroduceerd, maar als er ooit een auto die naam verdiend heeft
dan is het deze Leyat. Marcel Leyat was
overigens niet de enige die rond de Eerste Wereldoorlog probeerde een
"automobile à hélice" (een door een propeller aangedreven auto) te
construeren, maar hij was relatief gezien wel de meest succesvolle. Er
werden zelfs een aantal van zijn auto's verkocht en eentje reed in 1921
in twaalf uur van Parijs naar Bordeaux. De Leyat stuurde met de
achterwielen. Of het hier
in dit korte filmje om een originele Leyat gaat of om een replica, weet
ik niet, maar het toont aan dat het systeem met propeller (dus geen
aandrijving op de wielen) zij het met veel lawaai, wel degelijk werkt.
In 1932, het jaar van de introductie van de Terraplane, verscheen in
Frankrijk een nazaat van de Leyat, de Hélicron.
Toch blijft het als puntje bij paaltje komt een tikkeltje onzinnig om
een auto met een propeller op de weg voort te stuwen, het verandert
wanneer er door sneeuw of ijs weinig grip is en hieronder staat een
speciaal voertuig met duwschroef dat door de Tsjechische Tatrafabriek
werd geconstrueerd, behalve door de schroef kon de gemotoriseerde slee ook worden voortbewogen door het "achterwiel".