23.2.24

Toen



Het is natuurlijk geen wonder dat de eerste naoorlogse auto's als twee druppels water leken op die van voor de oorlog, het nam  tijd om van oorlogs- op vredesproductie over te schakelen. Goed, het front was iets veranderd, maar in feite gaat het bij de Kopenhaagse taxi uit 1946 om een model dat ook in 1939 leverbaar was. Voorzien van de al sinds maart 1932 in productie zijnde V8-motor. Een  dijk van een machine, maar uit ervaring weet ik dat de ontsteking niet op de allerslimste plaats zat.
Merkwaardig is dat Ford Engeland ook het vooroorlogse model, dat al uit 1936 dateerde, bleef bouwen, klaarblijkelijk werd de smaak van het Briste publiek conservatiever ingeschat, want de 'Pilot' bleef tot 1951(!) in productie.
In Frankrijk had de voorlogse Matford (een samenwerking tussen Mathis en Ford) een moderner front. Aan die samenwerking kwam overigens kort voor de oorlog een eind en Ford ging op eigen benen verder als Ford Société Anonyme Française. De auto's leken als twee druppels water op die van 1939 en pas op de Parijse Salon van 1948 werd de opvolger, de 'Vedette, voorgesteld. Er was heel duidelijk gekeken naar de het inmiddels al weer bijna tien jaar oude model van het Amerikaanse moederbedrijf. 
 
In 1953 kreeg de 'Vedette' een aangebouwde kofferbak, een luxere versie heette 'Vendome'.
Maar voor het oude model werd een nieuwe carrière gevonden, dat verscheen in 1952 als 'Abeille' een ontchroomde versie van de 'Vedette', bedoelt als werkpaard en tot met 1954 gebouwd.
Carrosseriefirma Facel construeerde sinds 1951 de 'Comète', een uiterst luxueuze coupéversie op basis van de 'Vedette', maar dat werd niet het succes waar men op gehoopt had, de auto was te duur, gebruikte te veel benzine, de topsnelheid was te laag en de ruimte achterin was beperkt.
In de Verenigde Staten was in 1948 de eerste echt nieuwe Ford verschenen, de eerste Ford met onafhankelijke voorvering en met een totaal nieuwe, zogenaamde pontoncarrosserie.
Natuurlijk zou die modelwijziging ook van invloed zijn op de Franse Fords, maar in 1954 ging Ford France samen met Simca en dus kennen we de oorspronkelijk als 'Vedette Trianon', 'Vedette Versailles' en Vedette 'Régence' bedachte Fordproducten met een Simcanaamplaat op de neus. Deze Simca 'Ariane' is een viercylinderversie van de 'Trianon', de motor kwam uit de 'Aronde'.
Maar er waren ook nog steeds Simca's leverbaar met een V8-motor, dit is een 'Chambord', een duidelijk veramerikaniseerde versie van de 'Versailles' uit  eind  jaren vijftig, de achtcylinder Simca's verdwenen in 1961 uit de catalogus.