25.9.08

Leeuwarden 24

Zo nu en dan koop ik een potje, tegenwoordig staat De Ruyter op het etiket als producent, maar ik weet dat de oorspronkelijke fabrikant van "Bebogeen", een naar toffeesmakende boterhampasta,
Benninga was. De fabriek stond aan het Van Harinxsmakanaal. Mijn vaders oudst bekende voorvader deed ook in zoetwaren. Hij vestigde zich in 1700 in Leeuwarden en gaf als vorige woonplaats het Oostfriese Dornum op. Ik ben daar ooit met mijn oudste zoon naar toe gereisd. In de Synagogenstrasse stond inderdaad een oud sjoeltje, dat nu de functie van museum heeft. Maar de dienstdoende gids kon me alleen vertellen dat er voor 1750 geen Joden in Dornum woonden, maar waarom zou de Leeuwarder zoetwarenhandelaar gelogen hebben over zijn vorige woonplaats? De gids beloofde het uit te zoeken, maar ik heb nooit meer iets van hem gehoord. Inmiddels weet ik wel dat de moeder van de Marx Brothers uit Dornum afkomstig was. Dat schept toch een zekere band met Groucho en de zijnen.