2.9.08

Vauxhall

Als ik aan multinationals denk, gaan mijn gedachten terug naar de Tweede Wereldoorlog en hoe aan de ene kant Opel en aan de andere kant Bedford, beide onderdeel van General Motors, tegenover elkaar stonden. Bedford was de in 1931 opgerichte vrachtwagenafdeling van het in 1925 door GM opgeslokte Vauxhall. Voor de overname waren de productiecijfers van Vauxhall niet bijster hoog, in 1923 had de fabriek 1400 mensen in dienst, maar werden slechts 1462 auto's geproduceerd.
De modellen van Vauxhall en Opel zijn al jaren identiek, het eerste merk wordt in ons land niet meer vertegenwoordigd, maar van na de oorlog herinner ik me de "Wyvern", "Velox" en "Cresta", altijd herkenbaar aan de inkepingen aan de zijkanten van de grille en/of motorkap en heel duidelijk geen Opels, maar in het kader van de rationalisering heten Opels in het Verenigd Koninkrijk nu Vauxhalls, al zullen Britten ongetwijfeld beweren dat Vauxhalls op het continent Opels heten.

Ook deze Vauxhall van eind jaren twintig/begin jaren dertig heeft de kenmerkende inkepingen in grille en motorkap.