21.9.14

Huizen

 Gister met de Panhard naar de haven van het Gooi: Huizen, waar behalve een rit met oude auto's nog een groot aantal andere activiteiten was georganiseerd, waaruit uit weer eens bleek dat het  niet overal in het Gooi, zoals in  Bussum, de dood in de pot is. Heel bijzonder zijn de ieder jaar getoonde klederdrachten, dit keer o.a. laat achttiende eeuwse klederdrachten uit de Zaanstreek, die zoals gewoonlijk met vakkundig commentaar werden begeleid.

Gelukkig hoefde ik de deelnemende auto's niet te jureren. Het lijkt me verdraaid lastig, want het komt  eigenlijk toch op neer appels met peren te vergelijken, want hoe vergelijk je een Rolls-Royce "Phantom" uit 1929 met een Glas "Isar" uit 1962, toch doe ik een poging. Mijn uitgangspunt is altijd originaliteit en wanneer ik dat voor ogen houd, dan won gister de Standard "Little Nine" uit 1933: vol gebruiksporen, maar hoogst waarschijnlijk in zijn eerste lak. De "Little Nine" was geïntroduceerd in 1932, had een zijklepmotor met een inhoud van 1005cc en kostte destijds rond de 150 Britse ponden. De bumpers waren een extra accessoire.
Wie de best auto kiest verplicht zich ook de slechtste auto te kiezen, eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik de basis waarop onderstaande Amerikaanse viezigheid berust niet weet, maar dit is rijdende smeerpijperij, zoals je dat ook tegenkomt op Amerikaanse shows. Een vijftiental jaren geleden was ik naar een bijeenkomst in Vero Beach (Florida) aangekondigd als "old car rally", er waren zo'n dertig auto's, de enige originele auto was een Pontiac uit de jaren dertig, de rest was, soms onherkenbaar, verspijkerd.