De
Amerikaanse automobielindustrie was tijdens de Tweede Wereldoorlog
volledig ingeschakeld bij de productie voor het leger, zo maakte
bijvoorbeeld Nash in Kenosha (Wisconsin) o.a. aanhangers voor de "Jeep".
Dat de naoorlogse auto's dan ook als tweedruppels water, zij het met
minieme wijzigingen, op de auto's uit 1941 leken is geen wonder. Omdat
het Amerikaanse modellenjaar begon - en nog steeds begint - in de herfst
van het voorgaande jaar waren de in het laatste kwartaal van 1941
geproduceerde auto's 42ers. De eerste geheel nieuwe Amerikaanse Ford,
officieel de Ford 1949, staat hierboven en werd al in juni 1948
geïntroduceerd. Hieronder staat een Ford 1946 die als taxi in Kopenhagen
reed en een Ford 1947, die als taxi dienst deed in Toronto, om duidelijk te maken hoe zeer die modellen gebaseerd waren op het vooroorlogse model heb ik daaronder een Ford uit 1940 gezet.
Toch
werd er tijdens de oorlog wel degelijk nagedacht over hoe de Fords van
na de oorlog er uit moesten zien; dat het ontwerp uiteindelijk als een
duurder Fordproduct - als Mercury - het daglicht zag laat de foto hier
onder zien, maar ook de Franse Ford - de "Vedette" - ontleende lijnen
aan wat de ontwerpstudio in Detroit tijdens de oorlog bedacht.