Anders dan in de Verenigde Staten en Frankrijk komt het bezingen van de trein er in ons land maar bekaaid af. Uit het hoofd ken ik maar twee liedjes die over railvervoer gaan: "Het Boemeltje van Purmerend" en dat gaat niet eens over een trein, maar over een tram en "Het Dokkumer Lokaeltsje", dat gaat over een lokale trein in het noordwesten van Friesland.
Gisterochtend kreeg ik van Martin Smit twee foto's genomen van locomotieven in laatst genoemd spoorweggebied, het terrein van de "Noord Friesche Locaal Spoorwegmaatschappij" (NFLS), opgericht 31 mei 1899, die tussen 1901 en 1913 stadigaan vanuit Leeuwardende zijn lijnen uitbreidde, eerst naar Stiens en Ferwerd, later ook naar Metslawier en Tzummarum, Midlum/Herbajum, Harlingen en Anjum.
Maar beide foto's riepen vragen op. Ik zag een locomotief, eentje uit de serie 1700 met een losse tender gebouwd voor de Staatsspoorwegen door Beyer, Peacock & Co. Ltd., Manchester tussen 1899 en 1905. In mijn boeken met gegevens over de NFLS staan alleen maar tenderlocomotieven van de maatschappij afgebeeld, oorspronkelijk NFLS 1 t/m 10, vervolgens HSM 1051 - 1060 en later NS 7101 - 7110, gebouwd door Hohenzollern" A.G. für Lokomotivbau, Düsseldorf-Grafenberg in 1901 en 1902. Wat deed die 1700 daar en wat betekende dat bord met "LABO Expresse" voorop? Was het een foto uit de oorlog, toen misschien door benzineschaarste de Leeuwarder Auto Bus Onderneming treinen liet rijden in het noordwestfriese? Dat kleine locomotiefje herkende ik, dat was eentje uit de serie 7701 - 7744, oorspronkelijk HSM 1005 - 1048 en door drie verschillende fabrieken gebouwd tussen 1905 en 1914.
Ten einde raad, want ik wilde toch wel iets meer weten, me gewend tot webmaster Oege Kleijne van Railromantiek.nl., die me razendsnel per email van de juiste informatie voorzag, zo weet ik nu dat de foto van de 1700 niet uit de oorlog dateert, maar vermoedelijk uit 1947 toen de provincie Friesland vanwege de opdooi na de strenge vorst (ik herinner me dat je in Leeuwarden op straat kon schaatsen) het rijden met autobussen verbood en de trein uitkomst bood. De foto is volgens Oege waarschijnlijk in Tzummarum gemaakt, de andere foto in Stiens.
In 2011/12 verschijnt een boek over de NFLS, de NTM en de bussen in Noord-Friesland!
Ten einde raad, want ik wilde toch wel iets meer weten, me gewend tot webmaster Oege Kleijne van Railromantiek.nl., die me razendsnel per email van de juiste informatie voorzag, zo weet ik nu dat de foto van de 1700 niet uit de oorlog dateert, maar vermoedelijk uit 1947 toen de provincie Friesland vanwege de opdooi na de strenge vorst (ik herinner me dat je in Leeuwarden op straat kon schaatsen) het rijden met autobussen verbood en de trein uitkomst bood. De foto is volgens Oege waarschijnlijk in Tzummarum gemaakt, de andere foto in Stiens.
In 2011/12 verschijnt een boek over de NFLS, de NTM en de bussen in Noord-Friesland!