25.5.10

Trams

Gistermiddag met beide zoons op de fiets naar het oude Haarlemmermeerstation, waar vandaan nu een museumlijn loopt naar Bovenkerk. Het is tien voor vijf, tijd voor de laatste rit van de dag en het is een Haagse tram. Dat mag niet gemist worden. Ingetuigd als lijn 11 naar Scheveningen staat de 816 gereed. Ik moet in mijn Haagse tijd heel wat keren gebruikt gemaakt hebben van een tram uit de serie 801 - 830. Want toen ik in 1953 in Den Haag kwam wonen, had de wijk Morgenstond wonderlijk genoeg geen directe verbinding met Hollands Spoor noch met Staatsspoor. Hollands Spoor was te bereiken met bus R (later vernummerd tot 27) met een overstap op lijn 11 op de Parallelweg. En voor lijn 11 waren de 800-en in 1927, toen de op vrije baan gelegen lijn werd geƫlectrificeerd, speciaal gebouwd. Bij Hollands Spoor reden ze met hun bijwagen tot onder de kap, koppelden de bijwagen los en pikten de door de voorganger achtergelaten bijwagen aan, wisselden en vertrokken naar Scheveningen. Op 30 oktober 1965 reden ze voor het laatst op lijn 11, de volgende dag namen PCC-cars de dienst over. Die moesten driehoeken, want het waren eenrichtingwagens, het leuke gerangeer met de 800-en was voorgoed afgelopen. Voor de richting Staatsspoor pakte je bus E (later vernummerd tot 20) en stapte je aan het begin van de Vreeswijkstraat over op lijn 15, die zijn eindpunt had op de Zuiderparklaan en in het boek "De Haagse Tram" van A. van Kamp* vind ik een foto van de 816 op lijn 15 op de Bosbrug onderweg van Staatsspoor naar het Zuiderpark. De kans is dus groot dat ik veel eerder dan gister al eens met de 816 onderweg geweest ben. Op weg naar Bovenkerk, zijn er er omdat het het enkelspoor is, nogal wat wisselplaatsen, waardoor de trams elkaar kunnen passeren en een beslissing is gauw genomen wanneer we uit tegengestelde richting een PCC-car, mijn favoriete tram, zien naderen. We stappen over en rijden met de 1024 terug naar het Haarlemmermeerstation.
*ISBN 90-72721-01-2