Ik zie het Cadel Evans nog niet doen, maar je weet maar nooit. In ieder geval heeft hij een roemruchte voorganger in de wielrenner Edouard Nieuport die in 1909 zijn eerste vliegtuig - of gebruik ik liever de wat archaische term vliegmachine? - ontwierp. Het was een eendekker met een tweecylinder Daracqmotor met 28PK's. In 1910 verscheen bovenstaande vliegmachine de Nieuport II N, opnieuw uitgerust met de Darracqmotor en in maart 1911 werden alle afstandsrecords tussen de 10 en 150km verpletterd. Op 21 juni, maar dit keer met een Gnomemotor, werd het snelheidsrecord op 133km/u. gebracht. Een paar weken later werden tussen zonsopgang en -ondergang in 14 uur en 8 minuten 1252 kilometer afgelegd. Op 15 september 1911 vond Edouard Nieuport de dood bij een demonstratievlucht. De foto toont de Nieuport II N in het museum in Le Bourget, speciaal voor het museum gemaakt in 1919.