14.1.18

Steentje leggen, niemand zeggen...

Het was een paar dagen stil op dit blog, want ik was even vijfenzeventig jaar  terug in de tijd. Ik  woonde toen in Drachten, had  van mijn ouders de strikte  opdracht niet op te  vallen, maar werd toch vanwege  mijn afkomst regelmatg uitgescholden, ik had geen vriendjes want de paar keer dat ik door een klasgenootje mee naar  huis werd genomen, werd me door de moeder te verstaan gegeven dat ik niet hoefde terug te komen. Mijn eigen moeder moest wanneer ik thuiskwam dan opheldering verschaffen: "Je vader draagt een ster". Ik dacht in november j.l. dat men inmiddels in Drachten en bij Joods  Monument wat meer begrip voor trauma's had gekregen, daarin heb ik me vergist, het aanleren van de tafel  van twee is nu eenmaal eenvoudiger  dan het bijbrengen van fatsoen.