12.8.23

Everly Brothers

 


Vanavond  tussen tien en één uur op BBC 2 ruim aandacht voor de Everly Brothers. Op deze blog schreef ik eerder over de zingende broers: Toen ik in 1971 in het Concertgebouw in Amsterdam de Everly Brothers zag en vader Ike en moeder Margaret ook op het toneel verschenen, wist ik ogenblikkelijk met wie ik na afloop moest gaan praten, hier was iemand die "fingerpickin'-gitaarspel" mede op de kaart had gezet. Na afloop kreeg ik ongevraagd een gesigneerde foto. Meer dan tien jaar later ontmoette ik Phil nogmaals:

Een foto uit het Moondogstijdperk - om precies te zijn uit 1982 - met links medesamensteller en -presentator Bram van Splunteren (die naar de VPRO zou gaan en de radio inwisselde voor de televisie) en in het midden Phil Everly (1939-2014). Samen met zijn broer Don had hij tussen 1957 en 1973 alle hitparades beklommen, maar daarna kwam er de klad in, ze begonnen een solocarrière, pas in 1983 stonden de Everly Brothers weer samen op een podium.  De  broers deden medio jaren veertig hun eerste radioervaring op in een  show van vader Ike Everly als  "Little Donnie and Baby Boy Phil".