Je
zult de Teslarijders cadeau moeten doen die in de veronderstelling
verkeren dat Elon Musk de electrische auto heeft uitgevonden, terwijl de
eerste snelheidsrecords vanaf december 1898 tot 1902 op de kaart
werden gezet door electrische auto's, pas in laatst genoemd jaar werd
die reeks gebroken door eerst een stoom- en daarna door een
benzinewagen. Kennis van de geschiedenis van de auto waarin de
bestuurder zich dagelijks op pad begeeft is niet bijster groot, laat
staan van de autogeschiedenis in zijn totaliteit. Terwijl de Britten er
prat op gaan de constructeur van de eerste door een zescylindermotor
aangedreven wagen te zijn, komt die eer toe aan de Nederlandse
"Industriële Maatschappij Trompenburg", die auto's fabriceerde onder de
naam Spijker. De (afgebeelde) auto, speciaal ontworpen voor de
Parijs-Madridrace, door Joseph Valentin Laviolette, had, behalve
zescylinders, aandrijving op alle vier wielen, maar was te laat klaar om
op de 24 mei 1903 te starten wedstrijd mee te doen. Achteraf gezien is
dat maar beter, want die van stad-tot-stadrace werd in Bordeaux
afgelast na een groot aantal dodelijke ongelukken. De Spijker bleef een
enkeling en stond in december 1903 op een tentoonstelling in Parijs en
begin 1904 in het Chrystal Palace in Londen.