Helemaal begrijpen doe ik het niet, dat gejuich over electrische auto's en 'zero emission', want de benodigde energie moet ergens vandaan komen en in een groot aantal landen zal die electriciteit worden opgewekt door uiterst vervuilende kolencentrales. Het is net of de persoonlijke verantwoordelijkheid voor het milieu wordt gecollectiveerd, want of je de accu van een auto nu oplaadt via een stopcontact in je garage of je de accu verwisselt bij een 'tankstation': die accu zal vol moeten zijn om de auto te kunnen laten rijden. Laden duurt lang, ik schreef het eerder, en als het wel vlug moet gaan, dan wordt het dagelijk gebruik van een flat met honderd woningen in een paar minuten aan het electriciteitsnet ontrokken. De oplossing lijkt snel verwisselbare accu's, een systeem waar Jeantaud in 1895 al aan dacht, toen hij met een electrische auto meedeed aan de Parijs - Bordeauxrace en op verschillende plaatsen langs de route opgeladen accu's had gepositioneerd.
Wat ik tot nu toe heb gezien aan vormgeving van de hybride auto's (voorzien van benzine- en electromotor) maakt mij niet blij, de 'Prius' lijkt een opgedirkte en geen bijster fraaie clone van de Citroën GS, waarvan het eerste exemplaar 38 jaar geleden op de markt kwam.
In Californië, en ook alleen daar, wordt binnenkort de Aptera '2e' (foto's) leverbaar, een volledig electrische driewieler met een een carrosserie die er niet om liegt: daar is duidelijk over de stroomlijn nagedacht.