In het 'Museum of Science and Industry' in Chicago zag ik deze zomer deze door Budd voor de 'Chicago, Burlington en Quincy Railroad' in 1934 uit roestvrijstaal gebouwde dieseltrein 'Zephyr', destijds bedoeld om het nieuwste van het nieuwste op passagiervervoersgebied te tonen. het bleek een enorm succes, tijdens een test bereikte de 'Zephyr' een snelheid van 181 km/u (de Hispeed tussen Amsterdam en Rotterdam rijdt 75 jaar later maximaal 160 km/u).
'Zephyr' was ook de naam van een type Lincoln (het topmerk van Ford), dat in 1936 op de markt kwam. O0rspronkelijk kwam het ontwerp van Briggs en was de originele tekening van de Nederlander John Tjaarda: een forse wagen met de motor achterin. Dat ging Ford te ver en de V12 kwam in het vooronder. (Het gefotografeerde model is dat van Dinky Toys 'Zephyr' coupé.)
Dat Porsche ook hier niet schroomde om andermans ideeën schaamteloos te kopiëren wordt duidelijk als men Tjaarda's carrosserieontwerp vergelijkt met dat van Porsches Volkswagen.
De derde 'Zephyr' is een Britse Ford, die in 1951 op de markt kwam. Hij had een zescylindermotor en was qua body totaal verschillend van wat Dagenham tot dan toe had geproduceerd. Het carrosserieconcept was duidelijk geinspireerd op dat wat het Amerikaanse moederbedrijf in 1949 op de markt had gebracht.
De derde 'Zephyr' is een Britse Ford, die in 1951 op de markt kwam. Hij had een zescylindermotor en was qua body totaal verschillend van wat Dagenham tot dan toe had geproduceerd. Het carrosserieconcept was duidelijk geinspireerd op dat wat het Amerikaanse moederbedrijf in 1949 op de markt had gebracht.