15.9.09

Rijden en vliegen

Lockheed 'Lightning'
Zoveel lelijkheid als de Amerikaanse autofabrieken in één decennium, als de jaren vijftig, hebben geproduceerd, valt nauwelijks te beschrijven: te zware zwabberkasten met te grote motoren en overdreven staartvinnen, die, volgens sommige autohistorici, ontleend waren aan een vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog, de Lockheed 'Lightning', alsof niet de voorwielen van de auto maar de vinnen voor de juiste rijrichting moesten zorgen. Het wonderlijke is, dat alle grote fabrieken aan die waanzin meededen.

Cadillac

Chrysler
In de jaren dertig was er in de Verenigde Staten iets anders aan de hand: Hudson maakte zijn 'Terraplane' en Waterman zijn 'Aerobile', de eerste moest de sensatie van vliegen rijdend waarmaken en bij de reclamecampagne voor de auto werd de fameuze pilote Amelia Earhart ingeschakeld.

Terraplane
In diezelfde jaren dertig trachtte Walt Waterman letterlijk een auto van de grond te krijgen, zijn 'Aerobile', een concept dat overigens eerst 'Arrowplane' heette en dat voor het eerst in 1934 vloog. Er kon op de weg mee worden gereden door de vleugels langs de romp te vouwen. Pas twintig jaar volmaakte Waterman het toestel, maar er bleken weinig geinteresseerde kopers, zodat Watermans eigen 'Aerobile' eindigde in het Smithsonian museum.

Aerobile, jaren vijftig