In november 1961 verdween het merk De Soto. Niet omdat de kwaliteit van
de geleverde de auto's te wensen overliet, maar omdat het
Chryslerconcern in 1955 boven de Chrysler de Imperial had gelanceerd en
dat betekende dat het concern drie merken had die elkaar in de
middenmoot beconcurreerden: Chrysler, De Soto en Dodge. In 1957 werden
er zelfs bijna meer De Soto's verkocht dan Chryslers. De wagens hadden
de voor die dagen kenmerkende staartvinnen, die, zoals het in een
advertentie heette: bijdroegen aan de stabiliteit bij hoge snelheid. Dat
was natuurlijk grote onzin, maar snel waren de De Soto's zeker. Een
1957 De Soto FireDome met Turboflash V8 haalde bijna 100 km/u in 7,7
seconden.
Wie Amerikaanse boeken raadpleegt komt bovenstaande 1959 De Soto
"Diplomat" niet tegen, de "Diplomat" was speciaal voor de export bedoeld
en was in dat jaar in feite een Plymouthcarrosserie met een De
Sotogrille.
Modellenfabrikanten hebben zich weinig gelegen laten liggen aan De Soto,
het enige andere model in mijn verzameling is een De Soto-taxi uit
1947.