4.9.21

DE SOTO

 

In november 1961 verdween het merk De Soto. Niet omdat de kwaliteit van de geleverde de auto's te wensen overliet, maar omdat het Chryslerconcern in 1955 boven de Chrysler de Imperial had gelanceerd en dat betekende dat het concern drie merken had die elkaar in de middenmoot beconcurreerden: Chrysler, De Soto en Dodge. In 1957 werden er zelfs bijna meer De Soto's verkocht dan Chryslers. De wagens hadden de voor die dagen kenmerkende staartvinnen, die, zoals het in een advertentie heette: bijdroegen aan de stabiliteit bij hoge snelheid. Dat was natuurlijk grote onzin, maar snel waren de De Soto's zeker. Een 1957 De Soto FireDome met Turboflash V8 haalde bijna 100 km/u in 7,7 seconden.
 
Wie Amerikaanse boeken raadpleegt komt bovenstaande 1959 De Soto "Diplomat" niet tegen, de "Diplomat" was speciaal voor de export bedoeld en was in dat jaar in feite een Plymouthcarrosserie met een De Sotogrille. 
Modellenfabrikanten hebben zich weinig gelegen laten liggen aan De Soto, het enige andere model in mijn verzameling is een  De Soto-taxi uit 1947.