Dat sommige auto's zo'n honderd jaar geleden er meer uitzagen als
veredelde motorbakfietsen lag voor de hand, vooral als de fabriek naam
gemaakt als motorfietsleverancier. Een overduidelijk voorbeeld is de
Tsjechische firma Laurin-Klement, gefinancierd door de in de Verenigde
Staten geboren graaf Alexander Kolowrat Krakowski, die ook de
Oostenrijkse filmindustrie op poten zette. Alexander (Sascha) was zeer
geïnteresseerd in de racerij, hier boven zien we hem in actie op een
vroege Laurin-Klement (let op de onderste buis van het frame, fietsen van
nu met een lage instap hebben een dergelijke vorm). Het pad van de
luxueuze motorbakfiets werd echter al gauw verlaten en in 1907 verscheen
zelfs een auto met acht-in-lijnmotor. De Laurin-Klements waren in veel
wedstrijden in Midden- en Oosteuropa te vinden en vaak was de graaf mee
van de partij, op de foto hieronder echter in een naar hem genoemde
Sascha.
Onderstaande kleurenfoto maakte ik in het technisch museum in Praag, het
is een duidelijk voorbeeld van waar de oorsprong van Laurin-Klement
lag: de motorfiets.