25.3.22

ACHTERIN

 

Plotseling waren er weer auto's met de motor achterin, een concept dat voor 1890 opgeld deed, lang verlaten leek, maar na de Tweede Wereldoorlog weer van stal werd gehaald. Ik ga niet alle merken noemen en geef alleen maar één voorbeeld uit ieder land: Duitsland: Volkswagen, Frankrijk: Renault, Groot-Brittannië: Hillman, Italië: Fiat, Verenigde Staten: Chevrolet, Japan: Subaru, Sowjet-Unie: Zaporozjets en Tsjecho-Slowakije: Skoda.
Bovenstaand autootje is lastig thuis te brengen, maar het is echt gebouwd op basis van een Renault 4 en stond in 1950 op de Parijse Salon. Ontwerper was Labourdette, een Franse firma die sinds het tweede decennium van de vorige eeuw tot een van de meest vooraanstaande carrosserieontwerpers behoorde. Eind jaren dertig had Labourdette "Vutotal;" gepatenteerd, met een beetje fantasie zou je de uitvinding het best kunnen omschrijven als een prototype van de panoramische voorruit. Labourdette zette zijn ontwerp toen niet op een goedkope Renault, maar bouwde een carrosserie met "Vutotal" op bijvoorbeeld een Rolls-Royce (foto hier onder), maar na de Tweede Wereldoorlog waren de hoogtijdagen van de Franse carrossiers voorbij.

Het ontwerp van de Renault 4 dateert van eind 1940 en het eerste prototype (foto hier boven) reed in 1942, clandestien, want de Duitse bezetter had alle niet-militaire activiteiten stopgezet. De auto leek op het oertype van de Volkswagen, die toen nog KdF-wWagen heette en in 1943/44 werd een elegantere vierdeursauto gebouwd. Op de Parijse Salon van 1946 was de 4CV voor het eerst voor het grote publiek te zien. Vanaf 1948 was er ook een cabrioletversie, maar onderstaand type dateert van een zestal jaren later.
Wie de de Labourdette 4 "Vutotal" van de zijkan bekijkt ziet qua carroserievorm een zekere gelijkenis met de oer-Saab, maar daar houdt iedere vergelijking op.


Labourdette "Vutotal" (links) en Saab prototype van de 92 uit 1946