Helaas heb ik geen spoorwegkaart uit 1943 van de totale Verenigde Staten, wel heb ik de tekst van Randy Newmans schitterende "Dixie Flyer",
waarin hij vertelt hoe met zijn moeder (zijn vader "was a captain in the
army, fighting the Germans in Sicily") van Los Angeles per Dixie Flyer
naar New Orleans reist: "across the state of Texas to the land of
dreams". Maar hoe ik ook zoek in "The Historical Guide to North American
Railroads"*, ik vind wel een Dixie Flyer maar die reed jarenlang elke
dag tussen Chicago en Miami (noord-zuidverbinding), om van Los Angeles
naar New Orleans (west-oostverbinding) te komen, nam je een trein van de
Union Pacific. Dat laatste klopt wel weer met de tekst van het liedjes
want: "we went down to the Union Station and made our getaway".
Steve Goodman gaat in zijn "City of New Orleans"
ook naar New Orleans, maar vanuit Chicago met de Illinois Central
Railroad en op een kaartje kan ik de route van Steve volgen: Chicago,
Centralia, Cairo, Memphis, Jackson, New Orleans en in boven vermeld
boekje vind ik, naast de "Panama Limited", de "City of New Orleans"
inderdaad op de route Chicago - New Orleans.
Steve
zingt: "Good morning America, how are you? Dont you know me? I'm your
native son" het is alsof hij iets, op reis naar het zuiden, moet
bewijzen.
Randy is scherper,
wanneer hij het over zijn moeder broers en zusters heeft, die vanuit
Jackson in een grote, groene Hudson komen aangereden "driven by a
Gentile they knew. Drinkin' rye whiskey from a flask in the backseat.
Tryin' to do like the Gentiles do. Christ, they wanted to be Gentiles,
too. Who wouldn't down there, wouldn't you? An American Christian, God
damn!"
*Kalmbach Publishing Co. 21027 Crossropard