Zijn naam stond in een fraai lettertype achterop een Renault "Dauphine": Gordini, dat was pas in 1957, maar daar was het nodige aan vooraf gegaan, want Amédée Gordini had al naam gemaakt in de jaren dertig toen hij voor Pigozzi, de man achter het Franse Fiat (beter bekend als Simca) de "8" dusdanig opvoerde dat er races mee werden gewonnen en in 1939 in zijn klasse zowel de Rallye van Monte-Carlo als 24 Heures du Mans op zijn naam schreef. Na de Tweede Wereldoorlog werd de samenwerking met Pigozzi voortgezet en werd een behoorlijk aantal racewagens met een 1100cc-motor op de wielen gezet, later aangevuld met een 1200 en een 1440cc. Dat succes moest uiteraard worden vertaald in een sportwagen, die kwam in 1952, ondanks het feit dat Gordini voortdurend in financiële problemen verkeerde. Het bleef ook niet viercylindermotoren: er kwam een zescylinder en in 1953 zelfs een drieliterachtcylinder goed voor 285km/u. De racewagen op de foto, die er overigens net zo uitzag als de Gordini's uit 1948, dateert uit het begin van de jaren vijftig en heeft een 2,3-litermotor. In 1957 verdween het merk - geldgebrek deed het de das om - en sloot Gordini een contract met Renault.