Carlo Abarth associeer je eerder met Fiat dan met Simca, al hebben het Italiaanse en het Franse merk lang in elkaar verlengde gelegen, maar dat was niet meer het geval toen bovenstaande Simca-Abarth of Abarth-Simca - want ik heb beide versies gelezen - met nummer 41 in 1962 in Le Mans één van de zevenendertig van de vijfenvijftig wagens was die niet finishten. De Simca-Abarth 1300 stond op de bodemplaat van de in 1961 geïntroduceerde Simca 1000, maar kreeg een carrosserie die veel weg had van de Fiat-Abarth 850. De motor had twee bovenliggende nokkenassen die in de raceversie met twee dubbele Webercarburateurs de auto de respectabele topsnelheid gaf van 230 km/u. Viel nummer 41 in Le Mans uit, nummer 43 ingeschreven door de Equipe Nationale Belge, met aan het stuur Claude Dubois en George Harris voltooide de 24 uur.
Wie nieuwsgierig is naar wat er eerder over Le Mans op dit blog geschreven werd, zoekt het op in het archief linksboven en klikt, na de woorden Le Mans te hebben ingetikt, het spiegeltje aan, zie voorbeeld hier onder.