Alle
drie toestellen - v.l.n.r. een Airspeed "Oxford", een Supermarine
"Spitfire" en een Avro "Anson" - zij het niet met deze Israelische
registraties - heb ik kort na de oorlog op de vliegbasis Leeuwarden, in
dienst van de LSK, de luchtstrijdkrachten, gezien. Ze hadden
oorspronkelijk dienst gedaan bij de RAF, de "Oxford" was hier in
gebruik om piloten het vliegen met twee motoren, zoals die van de
Gloster "Meteor" bij te brengen, de "Anson" deed bij de
waarnemersopleiding diesnt en de "Spitfire" was voordat het
straalvliegtuigtijdperk aanbrak, het jachtvliegtuig; op de foto
trouwens met normale vleugels, hier vloog de MK IX met afgeknotte
vleugels, zogenaamde clipped wings. Van de "Oxford" kan ik me alleen
herinneren dat ik hem destijds nooit "Oxford" heb genoemd, maar alijd
met de naam van de fabrikant Airspeed.