Een
vreemde eend in de bijt, dat was het zeker. Vooroorlogse autorails
waren er in 1945 in Frankrijk in grote getale. Niet alleen autofabrieken
als Renault, Bugatti, De Dion-Bouton, De Dietrich en Berliet hadden
zich niet onbetuigd gelaten, maar ook andere firma's als Billard,
Brissoneau & Lotz en Somua hadden een graantje op de rails
meegepikt, toch is bovenstaand railvoertuig in het wagenpark van de
SNCF in de letterlijke zin van het woord uniek: autorail X DR 10201
gebouwd in de serie VT135 door de Waggon-Fabrik Bautzen bleef na de
Tweede Wereldoorlog achter in Frankrijk. Alhoewel er beweerd wordt dat
hij op 22 juni 1937 als VT 135 119 in Hamburg werd afgeleverd en
tijdens de oorlog gevorderd werd door de Wehrmacht om daarna dienst te
doen in Neurenberg en vervolgens op het traject Lam-Kötzing, blijkt de
werkelijke geschiedenis van X DR 10201 niet meer te achterhalen en kan
alleen met zekerheid gezegd worden dat hij na de oorlog in Metz
gestationeerd was en daar diende om spoorwegpersoneel naar de werkplek
te vervoeren. De X DR 10201 had een MAN-zescylinderdieselmotor. Er was
plaats voor 38 derdeklassepassagiers.