De
toestand moet redelijk wanhopig zijn geweest toen in 1948 in Israel
gepoogd werd een luchtmacht van de grond te krijgen, er was geen of
weinig kans dat vliegtuigfabrieken toestellen zouden leveren, want ze
zouden meteen geboycot worden door de Arabische landen. Her en der
werden tweedehands vliegtuigen gekocht, soms gebeurde dat op
ingewikkelde wijze: er werd bijvoorbeeld in een Middenamerikaans land een
vliegtuigmaatschappij opgericht, daar werden de toestellen vanuit de
Verenigde Staten naar toe gevlogen, om ze daarna eventueel met fake
registraties naar Israel te vliegen. Nog een voorbeeld: een Beechcraft
"Bonanza", een klein zakenvliegtuig, kreeg in Israel een
bommenrek.
Het
enige land dat bereid was jachtvliegtuigen te leveren bleek
Tsjechoslowakije dat de Avia S-199 in de aanbieding had. In feite was
het een Messerschmitt 109, met in plaats van de gebruikelijke
Daimler-Benz- een Junkersmotor, die eigenlijk in een bommenwerper
thuishoorde. Het was een lastig te vliegen toestel, dat in
Tsjechoslowakije de bijnaam"Mezek" (muilezel) kreeg. In Israel vloog het
onder de bijnaam "Messer" of "Sakin", dat mes betekent. Op de foto
twee Avia S-199's, op de voorgrond de Tsjechoslowaakse versie,
daarachter de Israëlische.