De METRAtrein van Ogilvie Transportation Center (Chicago) naar Waukegan/Kenosha is een zogenaamde trek/duwtrein: van Ogilvie loopt de locomotief voor, vanaf Waukegan/Kenosha loopt hij achter. Dat is een beproefd systeem en vermijdt tijdrovend omlopen van de locomotief. Rond Parijs gebeurte het lang geleden al in het stoomtijdperk: de stoker bleef op de locomotief als de trein geduwd werd, de machinist nam plaats in een cabine in het eerste rijtuig. Op de foto boven duwt de locomotief de trein, dat lijkt misschien voor insiders wat vreemd omdat in De Verenigde Staten over het algemeen rechts wordt gereden, maar op deze lijn rijdt men links. Alle stations aan de lijn hebben ongeveer hetzelfde uiterlijk. Kaartjes kopen doe je, zonder bijbetaling, bij de conducteur. Op de foto onder staat de trein gereed om geduwd te worden vanuit Kenosha naar Chicago, de machinist zit boven.
Het interieur van de dubbeldekrijtuigen is volslagen anders dan bij ons, trapjes aan weerszijden leiden naar boven.
De conducteur blijft beneden en verkoopt de kaartjes, die, eenmaal aangeschaft, tussen een klipje gestoken worden. Reizen per METRAtrein is goedkoop en zonder voordeelurenkaart of andere onzin, krijgt een bejaarde altijd korting.
Een deel van het METRAnet is geelectrificeerd.
Hoe het ook zij, ik heb een aantal keren enthousiast gebruik gemaakt van het METRAnet, zonder auto, dus geen gezoek naar een kostbare parkeerplaats kom je in hartje Chicago, bovendien zijn alle rijtuigen air conditioned, voorzien van zonwerend glas en van ook voor invaliden toegankelijke toiletten en hebben ze een uitschuifbare laadplank, die het mogelijk maakt om met een invalidewagen de trein in te rijden.