22.8.09

Stoom


Het 'Frederick C. Crawford Auto-Aviation Museum' in Cleveland verkeert in financiële moeilijkheden en dreigt negentien auto's te verkopen. Dat zorgt voor opschudding omdat veel van wat tentoongesteld is, uit schenkingen bestaat en de nazaten van de gulle gevers maken bezwaar. Toch begrijp ik de noodzaak. De keren dat ik het museum bezocht was het er doodstil, donderdag een week geleden waren er hooguit vijftien bezoekers. Dat maakt het fotograferen van de auto's eenvoudig, ook omdat de wagens ruim staan opgesteld. Bovenstaande in 1904 in Cleveland gemaakte White is een door stoom aangedreven auto, een principe dat destijds de concurrentie met de verbrandings- en de electromotor gemakkelijk aankon. Tot in de jaren dertig werden er in de Verenigde Staten stoomauto's gebouwd en in het Verenigd Koninkrijk verliet een door stoom aangedreven vrachwagen pas in 1952 de fabriek. Het probleem van een door stoom aangedreven auto was, dat je anders dan met een door een verbrandingsmotor aangedreven auto er niet ogenblikkelijk mee weg kon rijden: er moest voldoende stoom worden opgebouwd. Door eerst een kleine ketel op te warmen, voordat het hele waterreservoir werd verhit, heeft men getracht dit probleem op te lossen. Maar uiteindelijk werd de strijd verloren. Jammer, want stoomauto's waren veel geruislozer. De White was voorzien van een condensator, zodat de stoom kon worden hergebruikt.