11.10.10

Met de LAB op stap

Tikkeltje verbaasd pak ik het duidelijk afgeprijsde boek op. Wat doet "Met de LAB op stap. Historie van het Leeuwarder Autobedrijf 1920 -1970" in een Haagse boekhandel, goed ik weet dat ik bij Van Stockum moet zijn voor spoorwegliteratuur, maar ik veronderstel dat er toch weinig mensen op de hoek van de Prinsesse- en Herengracht binnenlopen, die zich de rode LAB-bussen in de Baljeestraat herinneren. Ik koop het boek, geschreven door Jan Velstra Tzn. meteen. In het tweede deel van het boek zijn bijna alle LAB-bussen afgebeeld, van de allereerste, een Opel uit 1916 tot de allerlaatste, een DAF uit 1969. Je ziet lang vergeten merken als REO, Brockway en Diamond T. Van laatst genoemd merk had de LAB voor de Tweede Wereldoorlog nogal wat bussen in dienst, omdat ze dealer van dit merk waren. Het boek is dus prachtig geillustreerd, maar over de tekst zijn wel een paar opmerkingen te maken. Een T-Ford is geen Thin Lizzy maar een Tin Lizzy (Blikken Liesje), en REO is dan wel een afkorting Ransom E. Olds, maar hij is niet de latere oprichter van Oldsmobile, het is omgekeerd: nadat Olds Oldsmobile verlaten had richtte hij REO op. Uiteraard ken ik het begrip bellewagen (de Austin K2 en Bedford ML, die gedemobiliseerd, na 1945 het busvervoer weer op gang hielpen brengen), maar van Bellcar heb ik nog nooit gehoord. In de inleiding heet het: het is altijd de LAB is en nooit het LAB, maar op pagina 13 is twee keer sprake van het LAB. De Friese Pers Boekerij zou er goed aan doen zo'n boek door een eindredacteur na te laten lezen, want de plaatjes zijn de aanschaf meer dan waard.