24.5.11

Rally


Iedere keer als ik in mijn archief een foto van een auto vindt, waarop het Nederlandse kenteken duidelijk leesbaar is, kijk ik bij de RDW of de wagen nog steeds in ons land geregistreerd staat. Dat blijkt vaak niet meer het geval, ook NP-26-31 is verdwenen, waarschijnlijk naar het buitenland verkocht, want ik kan me moeilijk voorstellen dat deze Rally uit 1926 alsnog is gesloopt. Frankrijk bood in de jaren twintig een keur aan kleine sportwagens, Rally uit Colombes was er slechts een van. De fabriek startte in 1921 met een kleine tweecylinder waaraan nogal wat Harley-Davidsononderdelen te pas kwamen. Eigen motoren heeft Rally nooit gebouwd, maar er was voldoende keus op de motorenmarkt: S.C.A.P., Ruby, C.I.M.E. en Chapuis-Dornier. Het merk Rally bestond slechts 12 jaar, van 1921 tot 1933.